آخرین اخبار

8. دى 1395 - 12:33   |   کد مطلب: 19565
صنایع‌دستی به عنوان هنری اصیل و بومی با جنبه‌های کاربردی مختلف از لحاظ هنری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر اقتصاد شهری و گردشگری تأثیرگذار است. در این میان نقش IT و ICTبه عنوان ابزاری برای حفظ، معرفی، آموزش و بازاریابی صنایع‌دستی بسیار مهم است چرا که امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه هنرهای دستی، معرفی و فروش این آثار نقش بسزا و تأثیرگذاری ایفا می‌کند.

به گزارش بهارانه، به نقل از ایسنا صنعتگران مستقل صنایع‌دستی برای عرضه و فروش محصولات خود به دو صورت با خریداران در ارتباط هستند. به صورت مستقیم آثار خود را به مصرف‌کنندگان عرضه کرده و به فروش می‌رسانند و به روش دیگر و برای ارتباط با بازارهای صادراتی از طریق دلالان به عرضه آثار می‌پردازند که این روش به سود صنعتگر نیست به این علت که قیمت‌های تعیین شده برای آثار و محصولات صنایع‌دستی توسط دلالان تعیین خواهد شد و صنعتگر محلی از سود اندکی برخوردار می‌شود.

در شرایط فعلی و وجود بازار رقابتی صنعتگران صنایع‌دستی محلی، بهترین شیوه برای معرفی، فروش، بازاریابی و توسعه هنرهای دستی بومی و محلی استفاده از فرصت و ظرفیت فناوری اطلاعات و ارتباطات از طریق کانال‌های تلگرامی، تبلیغات در فضای مجازی و سایت‌های مختلف است و ارتباط با شبکه تجارت الکترونیک در حوزه صنایع‌دستی امنیتی برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند.

لالجین به عنوان شهر جهانی سفال باید از فرصت و ظرفیت فناوری اطلاعات و ارتباطات برای معرفی هرچه بیشتر و بهتر هنر صنایع‌دستی بومی و محلی استان همدان استفاده کرده و با برندسازی محصولات و آثار هنری فرصت ثبت آثار صنایع‌دستی خود را از دیگر استان‌ها سلب کند.

یکی از سیاست‌های معاونت صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان پیگیری طرح‌ها و ایده‌ها با هدف تبلیغات، معرفی و اطلاع‌رسانی صنایع‌دستی بومی و محلی استان برای صادرات به کشورهای دیگر و عرصه محصولات به داخل کشور با برند بومی است.

در راستای تحقق این هدف مهم معاونت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اقدام به طراحی نرم‌افزار با قابلیت نصب بر روی گوشی تلفن همراه و طراحی سایت‌های اینترنتی و ایجاد زمینه‌های برقراری ارتباط میان صنعتگران صنایع‌دستی بومی لالجین با شبکه تجارت الکترونیکی و تولیدکنندگان صنایع‌دستی در سطح کشور کرده است.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان به خبرنگار ایسنا اعلام کرد: بازاریابی الکترونیکی صنایع‌دستی با هدف معرفی و فروش محصولات صنایع‌دستی تولیدکنندگان لالجین به ویژه سفال ایجاد می‌شود.

علیرضا قاسمی با اشاره به رونمایی نرم‌افزار «زبردستان» با هدف حمایت از صاحبان صنایع‌دستی و هنرمندان و معرفی بهتر و بیشتر صنایع‌دستی در نخستین جشن ملی تولید صنایع‌دستی در کشور بیان کرد: استفاده از فضای مجازی و سایت‌ها برای معرفی، عرضه و فروش محصولات صنایع‌دستی بومی و محلی و معرفی تولیدکنندگان صنایع‌دستی لالجین با این طرح در معرفی و توسعه صادرات صنایع‌دستی از شهر جهانی سفال بسیار تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح در فضای مجازی فضایی برای فروشگاه‌های دارای نشان اعتماد و تولیدکنندگان لالجین فراهم می‌‎شود تا محصولات خود را با نام و برند محلی لالجین به ثبت رسانده، معرفی کرده و به فروش رسانند.

قاسمی به رویکرد آموزش‌محوری معاونت صنایع‌دستی میراث فرهنگی استان برای آموزش تولیدکنندگان صنایع‌دستی لالجین اشاره و تصریح کرد: با هدف فرهنگ‌سازی و توجیه کسب و کار با علم و فناوری روز، دوره‌های آموزشی آشنایی با فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات، شبکه‌های مجازی و سایت‌ها، راه‌های دستیابی به بازارهای هدف عرضه و فروش صنایع‌دستی برای تولیدکنندگان محصولات لالجین برگزار می‌شود.

امید است پس از پایان روند آموزش تولیدکنندگان صنایع‌دستی بومی و محلی لالجین، شاهد ایجاد شبکه‌های مجازی و سایت‌های خلاق لالجینی‌ها با هدف معرفی، عرضه و فروش محصولات صنایع‌دستی با برند شهر جهانی سفال باشیم و این امر توسعه صادرات در بخش محصولات صنایع‌دستی شهر جهانی سفال را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام

دیدگاه شما

کانال تلگرامی پایگاه خبری بهارانه
پایگاه خبری تحلیلی نشاط شهر