آخرین اخبار

29. مرداد 1396 - 12:32   |   کد مطلب: 23379
يك کارگردان تئاتر در همدان گفت: صد تاسف برای آنهايي که تئاتر کودک را سرطان تئاتر همدان می‌دانند و تعدادشان هم کم نیست اما حقیقت این است که بیان این جمله را از روی ضعف ناآگاهی و ناتوانی می‌دانم .

به گزارش بهارانه، به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، نمایش خیابانی "سیاره فتالاموس" به نویسندگی و کارگردانی "بهداد بلیغ‌فر" یکی از طرح‌های پذیرفته شده در مرحله ابتدایی بیست و چهارمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان بوده که قرار است آذرماه امسال در شهر همدان برگزار شود. این امر بهانه ای شد تا به گفت‌و‌گو با این هنرمند خوش‌ذوق همدانی بپردازیم.

بهداد بلیغ‌فر فعالیت هنری خود را از سال 86 شروع کرده و تاکنون بازی در بیش از 20 نمایش، نویسندگی، طراحی و کارگردانی هفت نمایش صحنه‌ای و خیابانی برای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و همچنین جشنواره بین‌المللی مریوان و... را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است.

این هنرمند 24 ساله همدانی که کارشناس بازیگری و کارگردانی دانشگاه تهران ـ پردیس هنرهای زیبا نیز است در این مدت موفق به کسب عناوین و رتبه‌های متعددی در جشنواره های مختلفی شده که از مهمترین آنها می‌توان به تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین بازیگری مرد بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان ، تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین بازیگری مرد در بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استان همدان، تندیس جشنواره دیپلم افتخار بهترین بازیگری مرد دومین جشنواره نمایشنامه خوانی اردیبهشت تئاتر، تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین طراحی صحنه در بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان ، تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی در بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان ، تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین طرح و ایده در بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان ، تندیس جشنواره بهترین فیلم داستانی کوتاه ( ایستگاه بین برفی) در جشن سالانه فیلمسازان انجمن سینمای جوانان ایران نام برد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان، در رابطه با ورود خود به حوزه هنر نمایش اظهار کرد: من هم در ردیف کسانی هستم که علت ورود خودشان را به هنر، علاقه می‌دانند به انضمام اینکه علاقه من به فرهنگ، انسان و جامعه‌شناسی در انتخاب این راه بی‌تاثیر نبوده و نیست.

بلیغ‌فر گفت: با این حال دوره‌های آموزش تئاتر و بازیگری را سال 1388 در همدان گذراندم و سپس برای تکمیل آموزش در سال 1390 به کلاس‌های پانتومیم رضا کشاورز در تهران رفتم البته در این مدت همیشه از دانش، مقاله و تجربه‌های بازیگری در دانشگاه نیویورک زیر نظر خانم ملیسا برودر و آقای دیوید ممت بهره برده‌ام.

بهترین کارگردان بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه خوشبختانه تئاتر همدان و بخصوص حوزه کودک و نوجوان در این سال‌ها بر زبان است، افزود: البته تاسفش برای دوستانی است که تئاتر کودک را سرطان تئاتر همدان می‌دانند که تعدادشان هم کم نیست اما حقیقت این است که بیان این جمله از روی ضعف ناآگاهی و ناتوانی می‌دانم .

وی ادامه‌ داد: بر کسی پوشیده نیست که موفقیت‌های پیاپی هنرمندان این شهر در گونه کودک و نوجوان بنا به ظرفیت‌ها و سیاست‌هایی بود که سال‌های بسیاری تعریف و تعلیم داده شده است و چه بسیار نویسندگانی که جوهر تمام کردند و چه بسیار بازیگرانی که استخوان ساییدن تا راه به اینجا رسید.

بلیغ‌فر تاکید کرد: البته نقد به همه آثار در این مجال نمی‌گنجد و روی صحبت با کارهایی است که حداکثر میزان کیفیت لازم را داشته و پر از دانایی و روشنگری بوده اند، اگر چه کم نبودند کارهایی در همین سال‌ها که جهل را ترویج داده و مهم‌ترین هدف آنها جیب مخاطب بوده و مدام تاکید دارند بر اینکه ما هیچ نمی‌دانیم و نمی‌دانیم و تمام!

وی ادامه داد: حال دلواپسانی که تقصیر عقب ماندگی خود را به گردن هم قبیله مسیرشان می‌اندازند و یقه خود تئاتر(کودک و نوجوان) را برای تعالی هنر والایشان می‌گیرند، غرق در فکاهه‌ای شدند که خودشان فقط غش و ریسه رفته‌اند.

بهترین طراح ایده بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به شرایط متفاوت فعالیت هنری در تهران گفت: در تهران اما خبری هست و نیست ! به تعداد عددشان جا هست برای به رخ نمایی و خودنمایی، پر است از تئاتر و ناتئاتر در فضایی بزرگتر اما دو ترس در میان هنرمندانشان دلیل کیفیت آثارشان شده، یکی مخاطب و دیگری قرار گرفتن در فضای نقد، البته شاید!

وی با بیان اینکه آینده تئاتر همدان هم جوری نمی‌بینم غیر از آن‌چیزی که خود ما رقم خواهیم زد، اظهار کرد: در دو سال اخیر تعداد زیادی از تعداد کم بازیگران همدان که اکثراً هم جوان هستند برای ادامه حرفه و تحصیلات خود به تهران کوچ کرده‌اند که در این بین موفق‌هایشان یا ملیت می‌گیرند و می‌مانند و یا برمی‌گردند و دانش خود را تقسیم می‌کنند که هر دو به زعم من در شان و مثبت است.

بلیغ‌فر افزود: البته ممکن است که در این بین تعداد کمتری هم سرخورده شده، برمی‌گردند و منزوی می‌شوند (نهایت سالی یک کار انجام دهند) و شاید تا ابد شنیده و دیده‌هایشان را زمزمه کنند و از ملاقاتشان با فلان استاد در فلان کافه تهران بگویند و سهراب بخوانند که «اهل کاشانم شهر من کاشان نیست »... .

وی گفت: طرح و نوشته نمایش خیابانی «سیاره فتالاموس» از خودم بوده که پرستو گلستانی به‌ عنوان مشاور کارگردان و یاس هاشمی و محبوبه طهماسبی هم به عنوان دستیاران کارگردان در این اثر همکاری دارند.

کارگردان نمایش «سیاره فتالاموس» افزود: در این کار بازیگرانی همچون یاسمن رادمنش و امیرعلی رادمنش حضور داشته که موسیقی آن برعهده بنده و مدیر صحنه را هم مبینا بلیغ‌فر بر عهده دارند.

بزرگترین دغدغه‌ام دو مقوله  مهم در تئاتر کودک و نوجوان یعنی  تئاتر برای کودک و دیگری درباره کودک است

وی با اشاره به خلاصه داستان این نمایش اظهار کرد: در خلاصه این نمایش آمده است که امروز شصت و دومین روز از بیست و چهارمین ماه سال چهار هزار و صفره! ما تو سیاره فتالاموس زندگی می‌کنیم. گرمای زمین تا 90 درجه شانتی فایرما بالاست، ماه و خورشید باهم توی آسمونن! زمین دیگه نمیچرخه، هیچ کجا آب نیست و همه ما داریم تلف می‌شیم.

برنده تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی از چهارمین جشنواره خرداد تهران با تاکید براینکه پیام این نمایش پیام خودمان را می‌بینیم! است، افزود: این کار در واقع اشارتی دارد به بریده‌ای از بی‌مسوولیتی‌های ما که شبانه‌روز مرتکب می‌شویم.

وی در خصوص دلایل خود برای ساخت این نمایش با بیان اینکه بزرگترین دغدغه من در تمام این چند سال، دو مقوله  مهم در تئاتر کودک و نوجوان یعنی  تئاتر برای کودک و دیگری درباره کودک است که باعث شد که به سراغ این نمایشنامه برم، افزود: در این دو مقوله که اولی برای نشاط، سرگرمی و قدری آموزش و دیگری درباره جهان، آرمان و روان کودک و نوجوان است، صحبت می‌شود.

طرح و نمایشنامه این اثر که البته مدتی است بنا به حساسیت در بیان، پرداخت و فرم تمریناتش را آغاز کرده‌ام، سعی بر لحاظ نکته اول (همان بحث برای کودک) که همان نشاط و سرگرمی است و بعد تاکید بر نکته دوم (درباره کودک) شده است .

وی با بیان اینکه باید که مفید باشیم تا موضوعی کار کردن سبب سهل‌انگاری و آفت اندیشه نباشد، گفت: من و گروه اجرایی برای به دست آوردن این مهم هم سعی هستیم .

برنده نشان کارگردانی از بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر بورسا در کشور ترکیه ادامه داد: در آخر ذکر این نکته را ضروری می‌دانم که امسال بنا به هزینه‌های اجرا چه در مرحله تمرین چه شرکت در جشنواره، کار را از شهر تهران آماده می‌کنم، آن هم بی هیچ دلیل حاشیه‌ای و فقط تامین هزینه‌های گروهی که همه پایتخت‌نشین هستند.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به تامین شخصی هزینه‌های مراحل مختلف آماده‌سازی کارهای هنری خود، گفت: در جشنواره سال گذشته با نمایش "این همه من"  نماینده شهر همدان بودم که در 6 رشته اصلی کاندیدا شد و چهار جایزه اول را نصیب خود کرد (کارگردانی، نویسندگی، بازیگری زن، بازیگری کودک ) و دست آخر هم بهترین نمایش خیابانی بیست و سومین دوره جشنواره شد در حالی که از امکانات شهر تهران و عوامل و بازیگران پایتخت بهره بردم و بعد از اکسپت جشنواره هم بی هیچ منتی (!) مجبور به تهیه محل اسکان برای برخی از عوامل شدم، اما در صورتی که نمایش "سیاره فتالاموس"  نیز برای شرکت در این دوره پذیرفته و آماده شود، قطعاَ  تکرار این هزینه برایم مقدور نیست!

انتهای پیام /

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه خبری تحلیلی نشاط شهر
کانال تلگرامی پایگاه خبری بهارانه