آخرین اخبار

16. مهر 1397 - 18:07   |   کد مطلب: 27104
قرار است استان چهارراه ريلي غرب کشور شود
راه‌آهن وعده‌اي 15ساله در استان
پروژه پيش رفت تا اينکه کشور به تحريم‌هاي غرب عليه ايران برخورديم و به خاطر وارد نشدن ريل از اولويت‌هاي دولت دهم خارج شد و کار عملاً‌ خوابيد. استاندار وقت تلاش زيادي کرد تا راه آهن همدان را به سرانجام برساند اما نشد.

به گزارش بهارانه،  پروژه پيش رفت تا اينکه کشور به تحريم‌هاي غرب عليه ايران برخورديم و به خاطر وارد نشدن ريل از اولويت‌هاي دولت دهم خارج شد و کار عملاً‌ خوابيد. استاندار وقت تلاش زيادي کرد تا راه آهن همدان را به سرانجام برساند اما نشد. تا اينکه در ابتداي کار دولت يازدهم امير خجسته نماينده همدان در مجلس درباره ادامه پروژه بارها صحبت کرد و از مسئولان خواست تا پيگير آن باشند، آن زمان طبق اعلام منابع مختلف از 90 تا 93 درصد پيشرفت فيزيکي داشت. تا اينکه به برجام خورديم و راه واردات ريل باز شد. بنابراين استاندار نيكبخت وعده تكميل اين خط آهن را داد. با پيگيري‌هايي كه از طرف استان شد، منابع آن تأمين و كار مجدداً‌ آغاز شد. قول استاندار مبني بر اتمام كار تا 22 بهمن 95 بودكه نشد. وي مجدداً قول آن را براي اسفندماه داد تا در نهايت در ارديبهشت 96 به دست رئيس جمهور افتتاح شد.

راه‌آهن همدان- تهران 13 سال طول كشيد تا با هزينه‌اي بالغ بر 970 ميليارد تومان به مرحله افتتاح برسد. البته اين خط آهن همدان را به مشهد وصل مي‌کند و تا رسيدن به ايستگاه تهران مسير کوتاهي وجود دارد که در مرحله احداث و راه‌ندازي است.

هنگام افتتاح اين خط آهن، استاندار اعلام كرد كه 45 روز ديگر اين خط آماده است و مسافران مي‌توانند سوار قطار مشهد شوند، که در 20 تيرماه 96 مسافران همدان ـ مشهد براي نخستين‌بار توانستند با قطار به مشهد سفر كنند.

2- سوار شدن مسافر به قطار همدان ـ تهران وعده‌ ديگري بود كه از زمان راه افتادن قطار همدان ـ مشهد داده شد. در آن زمان اعلام كردند كه قصد داريم مسير همدان- تهران را كوتاه‌تر كنيم، بنابراين كمي زمان مي‌خواهد.

وعده استاندار مبني بر اين بود كه اواسط پاييز سال 1396 مسافران تهران مي‌توانند همه روزه از قطار استفاده کنند. 2 آبان 96 مديركل وقت راه‌وشهرسازي استان خبر پايان ريل‌گذاري همدان ـ تهران را اعلام كرد و گفت كه با تزريق بودجه جديد پيمانكار سريع‌تر كارش را به پايان خواهد رساند و تا پايان سال به بهره‌برداري مي‌رسد.

فرهاد فرزانه در اوايل زمستان 96 هم گفته بود که 13 ايستگاه در مسير راه‌آهن همدان ـ تهران وجود دارد كه تا هفته گذشته (آخر آذر 96) 11 ايستگاه به اتمام رسيده و 2 ايستگاه بزودي به پايان مي‌رسد.

خبر تكميل خط همدان به تهران كماكان توسط استاندار در جلسات اعلام مي‌شد اما در روز كلنگ‌زني راه‌آهن همدان ـ ملاير در 11 مرداد سال 97 استاندار وقتي پشت تريبون قرار گرفت از پيمانكار راه‌آهن همدان ـ تهران قول خواست تا سر ماه افتتاحيه را برگزار كند. آنجا پيمانكار قولي نداد اما استاندار چند بار تأكيد كرد كه بايد پروژه را تا 20 روز آينده به سرانجام برساني و درجا به حضار اعلام كرد كه تا پايان مرداد اين خط آهن هم به بهره‌برداري مي‌رسد كه تيتر همين روزنامه هم شد.

خبر تکميل راه‌آهن در حد وعده ماند و مجدداً استاندار در اوايل شهريور اعلام كرد كه خط آهن همدان ـ تهران در اول مهر سالجاري افتتاح مي‌شود.

نتيجه اين خبرها تاكنون در حد وعده بوده و پس از يكسال‌ونيم هنوز سوت قطار همدان- تهران شنيده نشده است.

3- همان زمان که راه آهن همدان براي قطار همدان- مشهد افتتاح مي‌شد آخوندي، وزير وقت راه‌وشهرسازي در حضور خود در همدان اعلام كرد كه ايستگاه همدان كه در رباط شورين احداث شده، كاري غيركارشناسي است و فاصله 15 كيلومتري آن از شهر همدان موجب مي‌شود تا مسافران رغبت كمتري به سوار شدن قطار داشته باشند. بنابراين ايستگاه فعلي موقتي است و قرار است كه ايستگاه مسافربري را به داخل شهر منتقل كنيم و ايستگاه فعلي به ايستگاه باربري تبديل شود. البته محمودرضا عراقي، معاون عمراني استاندار همدان در 4 شهريور سال 95 از تصويب ايستگاه درون شهري راه‌آهن همدان-تهران خبر داده و گفته بود: عمليات اجرايي اين ايستگاه امسال آغاز مي‌شود. وي اعلام کرده بود: ايستگاه درون شهري راه‌آهن همدان-تهران در بخشي از فضاي پايانه مسافربري همدان ايجاد مي‌شود و با توجه به اينکه بلوار سردار شهيد همداني داراي پنج لاين است يک لاين براي ايجاد تونل زيرزميني و عبور ريل از آن اختصاص مي‌يابد و سپس اين لاين به حالت اوليه براي عبور خودروها برمي‌گردد.

استاندار هم در ارديبهشت 96 در زمان افتتاح راه‌آهن وعده ساخت ايستگاه جديد را در داخل شهر تا آذرماه سال 96 داد. اين وعده در حالي بود كه دست‌اندركاران با ترديد به مدت تعيين شده نگاه كردند.

مديركل وقت راه‌وشهرسازي استان در اواسط مرداد بود كه اعلام كرد: فراخوان آن براي طراحي داده شده ولي طرح هنوز نهايي نشده و چون موضوع تملك مطرح است، احتمالاً پروژه زمان‌بر خواهد بود. به اضافه آن بودجه‌اي بيش از هزار ميليارد تومان (مبلغي به اندازه ساخت راه‌آهن) لازم است تا ايستگاه زيرزميني را به احداث کنيم.

وي گفت كه زمان‌بر بودن پروژه فقط به بخشي مربوط است كه در داخل شهر واقع شده و زمين آن بايد تملك شود. هزينه بالا هم به همين موضوع ربط دارد.

در روز کلنگ‌زني راه‌آهن همدان- ملاير مسئولان راه‌آهن کشور از نقشه آن رونمايي کردند و نشان دادند که طرح آن به چه شکل است. همانجا اعلام شد که بخشي از تملک زمين‌هاي ايستگاه تملک شده و اين کار ادامه دارد ولي علاوه بر تأمين بودجه در مواردي بايد صاحبان املاک را راضي به فروش کنيم که کار سختي‌ است.

اكنون که در نيمه دوم سال 97 قرار داريم و پس از حدوداً يک سال‌ونيم وعده‌ استاندار مبني بر ساخت ايستگاه مسافربري در داخل شهر به سرانجام نرسيده و هنوز در مرحله تمليک است.

4- برقي کردن قطار همدان- تهران وعده ديگري بود که البته نمايندگان همدان در مجلس آن را پيگيري مي‌کردند و بر همين اساس استاندار در برخي جلسات اعلام مي‌کرد که مسئولان کشور قول برقي کردن را داده‌اند و به‌زودي اين اتفاق مي‌افتد.

همين اواخر يکي از نمايندگان گفته که طرح دوفوريتي برقي کردن قطار همدان به مجلس رفته است.

 

از استاندار انتظار داريم

 بخشي از آنچه که استاندار براي راه‌آهن همدان قول داده عملي شده و انتظار مي‌رود که در حدود 45 روز باقيمانده تا بازنشستگي، طوري برنامه‌ريزي کند که اگر پروژه‌هايي در مرحله پايان کار است به بهره‌برداري برسند و اگر امکان اتمام آنها نيست طوري برنامه‌ريزي کند که نماينده بعدي دولت در استان بتواند آنها را پيگيري کند. اگر قول‌ها عملي شوند همدان به چهارراه ريلي کشور تبديل مي‌شود.

 

قطار همدان- سنندج تا سال 99 راه مي‌افتد

 راه‌آهن تهران - همدان يک خطه، براي‌ سرعت 160 کيلومتر در ساعت در قطار‌هاي مسافري و 120 کيلومتر بر ساعت در قطار‌هاي باري در نظر گرفته شده است. ساخت و تکميل اين راه‌آهن مي‌تواند رونق اقتصادي، تجاري منطقه غرب کشور را به همراه داشته باشد چرا که ادامه راه‌اهن تهران - همدان به راه آهن همدان - سنندج و در نهايت به مرز خسروي رسيده و در صورت احداث و تکميل راه آهن همدان - سنندج، اتصال به راه‌آهن‌هاي کشورهاي همسايه ايجاد مي‌شود. اين راه آهن در مسير خود از شهرهاي تهران، رباط کريم، ساوه، فامنين، همدان، بهار، قروه و سنندج عبور مي‌‌کند و داراي‌ تعداد 12 ايستگاه شامل همدان و ساوه به عنوان ايستگاه‌هاي تشکيلاتي درجه يک، نوبران و فامنين به عنوان ايستگاه‌هاي مسافري درجه دو و 8 ‌ايستگاه درجه سه براي اين مسير در نظر گرفته شده است.

خطيبي، مديركل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه يك كشور در ارديبهشت سالجاري به همدان‌پيام اعلام کرد که 55 درصد از زيرسازي ريل همدان- سنندج ساخته شده و با توجه به رديف بودجه ادامه کار آن به راه‌آهن کشور مربوط مي‌شود.

محمد باقرنوبخت، رئيس سازمان برنامه و بودجه کشور در بازديد خود در اوايل شهريور سالجاري از راه‌آهن همدان- سنندج  براي تامين اعتبار پروژه چهار خطه نمودن محور سنندج- همدان (گردنه صلوات آباد) خبر داده و گفته با اختصاص 400 ميليارد تومان به اين پروژه اميدواريم که کرد تا پايان سال 99 به اتمام برسد.

 

اسدآباد هم به خط ريلي کشور متصل مي‌شود

 اکبر رنجبرزاده، نماينده مردم اسدآباد در مجلس شوراي اسلامي هم مرداد سالجاري خبر داد که طرح احداث راه آهن اسدآباد - کرمانشاه در پيوست لايحه بودجه سال 97 گنجانده شده است و عمليات ساخت آن به زودي آغاز مي شود.

علاوه بر آغاز عمليات اجرايي راه آهن همدان - ملاير، اتصال اسدآباد به شبکه ريلي کشور نيز از دستاوردهاي سفر وزير راه و شهرسازي به استان همدان است. با اجراي اين طرح، مسير ريلي اسدآباد به عنوان ميان مسير همدان - سنندج به مسير ريلي کرمانشاه متصل مي‌شود.

آنطور که رنجبرزاده گفته 170 ميليارد ريال اعتبار براي اجراي اين طرح اختصاص يافته است.

شکل اصلي راه‌آهن که از تهران به غرب کشور مي‌رسد در دو مسير اصلي است. يکي از ساوه به همدان و سپس به سنندج و قسمت بعدي از ملاير به کرمانشاه مي‌رسد. قسمتي از بخش دوم از ملاير به فيروزان مي‌رود.

 

راه‌آهن نهاوند منتظر

ايستگاه جديد است

 ايستگاه راه‌آهن فيروزان در ارديبهشت‌ماه سال 96 افتتاح شد. اين ايستگاه از مسير اراک به ملاير، نهاوند تا کرمانشاه ريل‌گذاري شده است. اما آنطور که مشخص است ايستگاه فيروزان هنوز به رسميت شناخته نشده است که حسن بهرام‌نيا در ابتداي سالجاري از راه‌اندازي ايستگاه در شهرک شهيد حيدري خبر داده و گفته که رديف اعتباري براي احداث ايستگاه جديد راه‌آهن در شهر نهاوند اخذ و اين پروژه در رديف اعتبارات ملي قرار گرفته است.

راه‌آهن ديگري در بيجار در حال احداث است که خط‌آهن زنجان- تبريز را به ريل همدان- سنندج متصل مي‌کند، اما راه دستيابي مستقيم همدان به زنجان نيست. آن‌طور که عباس خطيبي مديركل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه يك كشور به همدان‌پيام گفت: اين مسير از محدوده قروه و دهگلان مي‌گذرد و به خط آهن همدان سنندج مي‌رسد، سر ديگر ريل بيجار به خط‌آهن زنجان- تبريز مي‌رسد. راه‌آهن بيجار 265 كيلومتر است که 22 كيلومتر از اتصال به ريل زنجان ـ تبريز ساخته شده و هفت‌ونيم ميليارد تومان اعتبار امسال اين ريل است. اين ريل كريدور شمال به جنوب است که از محدوده قروه، ارتباط ريل زنجان- تبريز به همدان- سنندج برقرار مي‌شود. در کل 2 هزار ميليارد تومان اعتبار براي اين پروژه پيش‌بيني شده است.

 

اسدآباد و کبوداهنگ به ريل کرمانشاه وصل مي‌شوند

 مديركل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه يك كشور به احداث راه‌آهن داشبلاغ ـ اسدآباد ـ كبودراهنگ ـ كنگاور- كرمانشاه هم اشاره كرد و گفت: اين راه‌آهن در پيوست قانون جديد آمده و در سال 97، 12 ميليارد و 700 ميليون تومان به اين پروژه اعتبار اختصاص يافته است.

 

نقشه راه‌آهن در حال اضافه شدن است

 راه‌آهن همدان از مصوبات سفر رهبري در سال 1383 به همدان بود که همين مصوبه موجب شد تا همدان به خط ريلي کشور متصل شود. بنابراين همدان نيز در نقشه کشور به ريل متصل شد اما بعد از مدتي در دهه 90 اين نقشه مجدداً تا حدي تغيير کرد و راه‌هاي بيشتري براي اتصال شهرها به يکديگر از طريق ريل اضافه شد که اکنون نقشه جديدتر را متفاوت از نقشه قبلي نشان مي‌دهد.

 

نقشه ريلي کشور در سال 52 فرق داشت

 چندي پيش سايت «عيار آنلاين»، ديدگاه كاربري را منتشر كرده بود. او گفته كه در كتابخانه راه‌آهن، نقشه راه‌آهن ايران كه متعلق به سال 1352 است، وجود دارد. در اين نقشه مسير راه‌آهن غرب اينگونه است كه آن زمان تا شهر صنعتي كاوه (ساوه) خط موجود بود و هنوز هم در كنار اتوبان تهران ـ ساوه مي‌توان آثار آن را مشاهده كرد. قرار بود اين مسير ادامه پيدا كند تا همدان و از همدان 2 شاخه منشعب شود كه يكي به كرمانشاه و ديگري به سنندج برسد. اما در اوايل دهه 80 خورشيدي با لابي‌گري برخي نمايندگان مسير جديدي تعريف شد كه از اراك (ايستگاه سمنگان) مسير مذكور منشعب شد و به ملاير آمد و در ادامه از فيروزان (نهاوند) به كنگاور و نهايتاً كرمانشاه رسيد. وي گفته در چهارم مهرماه 1390 راه‌آهن ملاير و در 29 اسفند 1396 راه‌آهن كرمانشاه افتتاح شد اما از ابتدا مشخص بود كه اين مسير به خاطر طولاني بودن و صرف زمان زياد براي رسيدن از كرمانشاه تا تهران با عدم استقبال مردم مواجه خواهد شد كه احداث مسير ريلي 93 كيلومتري همدان ـ ملاير تنها را حل اين موضوع است و سفر 10 ساعته كرمانشاهي‌ها به تهران را بسيار كوتاه‌تر خواهد كرد و دسترسي به عراق را نيز سريع‌تر مي‌كند.

نویسنده : غزل اسلاميان

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه خبری تحلیلی نشاط شهر
کانال تلگرامی پایگاه خبری بهارانه