آخرین اخبار

15. اسفند 1397 - 12:18   |   کد مطلب: 27837
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان عنوان کرد:
عرفان از ابعاد مهم شخصیت امام خمینی(ره) است
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: عرفان از ابعاد مهم شخصیت امام خمینی(ره) است که هم در آثار و هم سیره عملی ایشان نمود داشته است.

به گزارش بهارانه، به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان، محمد پورداود در نشست "عشق و محبت از دیدگاه عارفان مسلمان" که در دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد، با اشاره به ابعاد گوناگون شخصیت حضرت امام خمینی(ره)، اظهار کرد:  امام راحل(ره) به عنوان یک شخصیت بزرگ نه تنها در مراحل علمی پیشتاز بودند، بلکه در حوزه های اجتماعی و سیاسی نیز یک فرد آگاه به مسایل زمان و آشنا به درد و درمان بودند.

   پورداود افزود: مقام عرفانی و فلسفی، فقاهت و اجتهاد، ذوق ادبی و آشنایی به لطایف کلام، آگاهی از سیاست های جهانی، اخلاق آموزنده و سازنده و مناجات های تکان دهنده نیمه شب همه و همه ابعاد گسترده شخصیت این مرد بزرگ را تشکیل می دهند.

   وی با اشاره به ذوق ادبی و تسلط امام(ره) بر ادبیات، گفت: اشعار امام)ره) در قالب اوزان و بحور عروضی حاوی 149 غزل، 117 رباعی، 3 قصیده، 2 مسمط، یک ترجیع بند و 31 قطعه و اشعار پراکنده است.

   پورداود با بیان این که بیشترین سروده های امام(ره) در قالب غزل است، خاطرنشان کرد: غزل در تاریخ عرفان ایرانی یکی از مهم ترین قالب ها برای مضامین عرفانی است و از همین نکته می‌توان دریافت که عرفان چه جایگاهی در اندیشه امام خمینی(ره)  داشته است.

   مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: غزل گل بیان عرفانی است، هرچند عرفان را مراحلی است که نه در غزل و نه در هیچ قالب بیانی بل در قلم نیاید.

   پورداود با بیان این که امام(ره) در غزل هایشان جوان‌گرایی موج می زند و گسستن از خلق را مردود دانسته اند، تصریح کرد: شعر امام(ره) در راستای اهداف متعالی انقلاب اسلامی و بیان مسائل الهی است که از خواندن آنها عطر اشعار مولانا و حافظ به مشام می رسد.

   وی با اشاره به تبلور آرایه های ادبی، بدیع، بیان و صور خیال توأم با زیبایی های لفظی و معنوی در شعر امام راحل(ره) گفت: علاوه بر جنبه های عرفانی، الهی و عشق معنوی جنبه های حماسی، غنایی هم در اشعار امام(ره) مشهود است.

   پورداود خاطرنشان کرد: اگر اشعار امام(ره) را با توجه به سطح مفهومشان به دو دسته بیرونی و درونی تقسیم کنیم، این اشعار را باید درون‌گرا بدانیم؛ به دلیل آن که عوامل و آثار درونی بر شکل گیری شعر ایشان موثر بوده است.

   مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: بعد از سطح مفهومی، سطح لغوی در اشعار امام(ره) یک دایره گسترده واژگانی از حوزه های لغوی قرآنی، احادیث، عربی، ابداعی، ابتاعی، عامیانه و کهن را می توان مشاهده کرد و در نهایت در بررسی سطح نحوی اشعار امام(ره) به استفاده بعضی افعال خاص مانند آمد (شد) و می نرسد (نمی رسد) برخورد می کنیم.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه خبری تحلیلی نشاط شهر
کانال تلگرامی پایگاه خبری بهارانه