آخرین اخبار

9. فروردين 1399 - 0:41   |   کد مطلب: 31130
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان به تشریح اقدامات صورت گرفته این سازمان در سال 1398 که منجر به حل مسائل اساسی شده پرداخت.

به گزارش بهارانه،  به نقل از روابط عمومی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، رئیس سازمان در راستای تبیین اقدامات ویژه سازمان به هفت اقدام به شرح زیر اشاره کرد:

1 - سمپاد مهارتی:

مهاجرانی از"طرح سمپاد مهارتی" به عنوان اولین اقدام ویژه سازمان یاد کرد و افزود: این طرح به منظور شناسایی، پرورش و هدایت دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان به سوی «رشته‌ ها، حرف و مهارت‌های موردنیاز حال و آینده کشور» در راستای تربیت افراد ماهر و متناسب با نیازهای صنعت و فناوری صورت می‌گیرد.

او افزود: این طرح از سال تحصیلی 99-1398 از طریق آزمون ورودی مدارس متوسطه دوره دوم استعدادهای درخشان و پذیرش از میان داوطلبان سمپاد مهارتی در رشته های شبکه، نرم‌افزار و فتوگرافیک در استان های خراسان رضوی، البرز و همدان اجرا شد.

مهاجرانی گفت: در سال تحصیلی 1400-1399 این طرح توسعه یافته و در استان­ های فارس،همدان، یزد و شهر تهران علاوه بر رشته­ های مذکور در رشته ­های مکاترونیک و پویانمایی پذیرش انجام خواهد شد.

2- آموزش مهارت‌های زندگی:

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان «دومین» اقدام صورت گرفته در سال 98 را"اجرای طرح آموزش مهارت‌های زندگی"ویژه دانش ­آموزان مدارس استعدادهای درخشان دوره اول و دوم متوسطه و اولیاء آنان ذکر کرد و افزود: هدف از این طرح، تقویت مهارت‌های زندگی دانش آموزان مدارس سمپاد به منظور به کارگیری آموخته‌ها در موقعیت‌های واقعی زندگی در راستای شهروند متعادل و مقبول اجتماع و رشد تمام ساحتی می‌باشد.

مهاجرانی گفت: افزایش سطح سلامت روانی-اجتماعی دانش آموزان مدارس سمپاد، برای ورود اگاهانه و مسئولانه به زندگی فردی و اجتماعی و همچنین پرورش مهارت های نقادانه، حل مسئله و خلاقیت در راستای تقویت «سمپاد مهارتی» از دیگر اهداف این طرح می‌باشد.این طرح در سال 1397 به صورت آزمایشی در مدارس متوسطه دوره اول استعدادهای درخشان سراسر کشور اجرا شد و درسال 98 علاوه بر مدارس دوره اول در سطح مدارس دوره دوم متوسطه مدارس سمپاد اجرا شد‌.

3 - مرکز مشاوره و راهنمایی

مهاجرانی به عنوان سومین اقدام، اخذ مجوز 5 مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده ویژه دانش‌آموزان و اولیاء مدارس استعدادهای درخشان و مرکز ویژه دانش پژوهان جوان که در محل باشگاه دایر می‌شود را از دیگر اقدامات سال گذشته این سازمان برشمرد.

4- برگزاری الکترونیک جشنواره خوارزمی:

او افزود: "برگزاری بیست و یکمین جشنواره جوان خوارزمی بخش «دانش‌آموزی»برای اولین بار به صورت سامانه الکترونیکی"را «چهارمین» اقدام ویژه این سازمان که منجر به حل مسئله گردیده است بر شمرد و اظهار داشت این فرایند باعث کیفیت بخشی به طرح‌ها، کوتاه شدن زمان، صرفه جویی در هزینه‌ها، استفاده از داوران متخصص و همچنین استفاده از ظرفیت‌های دیگر سازمان‌ها در همکاری و مشارکت شد.

او گفت: از ویژگی‌های مهم این طرح می‌توان به داوری طرح‌های دانش‌آموزی در مرحله کشوری به صورت مستقیم، ارزیابی از داوران طرح‌ها و استفاده از ظرفیت‌های برون سازمانی در داوری طرح‌ها اشاره کرد.

5- توسعه المپیادهای علمی و پژوهشی:

مهاجرانی "توسعه المپیادهای علمی و پژوهشی" را «پنجمین» طرح ویژه این سازمان در سال 98 دانست و افزود: به منظور توسعه المپیادهای علمی سه رشته شامل: المپیاد زمین شناسی، اقتصاد و مدیریت و المپیاد کار آفرینی به المپیادهای علمی کشور اضافه شد است.

او افزود: المپیاد پژوهشی «انرژی و محیط زیست» را برای اولین بار از طریق سامانه الکترونیکی برگزار کردیم تا فرصتی در اختیار دانش‌آموزان خلاق وپژوهشگر قرار گیرد تا بتوانند توانمندی‌های خود را در عرصه علم و پژوهش نشان دهند.

6- اندیشکده دانش‌پژوهان جوان

او افزود: استفاده از ظرفیت المپیادهای ادوار جهت توسعه و گسترش علم و پژوهش در قالب «اندیشکده دانش پژوهان جوان» را «ششمین» اقدام ویژه این سازمان در سال گذشته بر شمرد.

او گفت: تغییرات ایجاد شده در ترکیب برخی از اعضای کمیته‌ها و استفاده از ظرفیت اساتید ومعلمان برتر در کمیته‌ها باعث کمک به فرایند آموزش دانش‌پژوهان شده و توسعه علم و تکنولوژی و پژوهش را به دنبال داشته است.

7- راه اندازی سامانه آموزش مجازی تولید شده توسط مدارس استعدادهای درخشان، برای استفاده عموم دانش آموزان

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش ­پژوهان جوان " راه اندازی سامانه تولید محتوای آموزش مجازی توسط دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان به منظور استفاده عموم دانش آموزان کشور در شرایط پیش امده و تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا" را «هفتمین» اقدام سازمان در سال گذشته ذکر کرد.

او گفت: این سازمان در راستای آموزش مجازی دانش‌آموزان سمپادی و سایر دانش‌آموزان مدارس کشور، با همکاری استان‌ها و با مرکزیت استان فارس سامانه‌ای را به ادرس: esampad.farsedu.pnjco.ir طراحی کرد. این سامانه پاسخی به خلق تمایز در اقدامات سازمان نسبت به گذشته و در راستای توسعه عدالت آموزشی است.

او همچنین گفت: هر کدام از قطب‌ها تولید محتوای دروس یکی از پایه‌های تحصیلی در دوره اول و دوم متوسطه را بر عهده دارند و از نکات حائز اهمیت می‌توان به تولید محتوای المپیادها و فعالیت‌های پرورشی و تربیت بدنی اشاره کرد.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه خبری تحلیلی نشاط شهر
کانال تلگرامی پایگاه خبری بهارانه