آخرین اخبار

19. مهر 1399 - 10:07   |   کد مطلب: 33063
بارها پیش آمده که رسانه‌ها به اصطلاح از هول حلیم در دیگ می‌افتند و برای پیشی گرفتن در انتشار زودهنگام خبر فوت چهره‌های مشهور و محبوب مردمی، چشمشان را به روی اصل صحت خبر در قبال سرعت انتشار آن می‌بندند؛ اما چرا؟!

به گزارش بهارانه، انتشار خبر درگذشت محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران، آن هم برای چندمین‌بار در ماه‌های اخیر، از جمله همین موارد است که به باور بسیاری از کارشناسان رسانه، هیچ آورده‌ای جز افزایش بی‌اعتمادی ندارد.
به گزارش ایسنا، حمید شکری‌خانقاه، کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی نیز از جمله افرادی است که فدا کردن سرعت بر صحت را یکی از مهم‌ترین آسیب‌های رسانه‌های رسمی می‌داند و در همین زمینه می‌گوید: تاکنون چندین بار خبر فوت آقای محمدرضا شجریان به اشتباه منتشر شده که حتی عذرخواهی برخی از رسانه‌ها را نیز به‌دنبال داشته است. این درحالی است که همایون شجریان چند ماه پیش اعلام کرد که وضعیت جسمانی ایشان را خودشان اطلاع‌رسانی می‌کنند و خواهش کردند که کسی به‌صورت فردی و بدون داشتن منبع موثق در این زمینه اطلاع‌رسانی نکند.
وی ادامه می‌دهد: به‌طور کلی در موضوع رسانه و خبر، 3 مفهوم کلیدی دقت، صحت و سرعت وجود دارد که رعایت آنها منجر به کارآمدی یک رسانه می‌شود. این درحالی است که گاهی برخی از سازمان‌ها و ارگان‌های خبری غیرحرفه‌ای، دقت را فدای سرعت و گاهی هم سرعت را فدای دقت می‌کنند. این رسانه‌ها تصور می‌کنند که اگر خبری را سریع و شتابزده منتشر کنند که البته یکی از مهم‌ترین امتیازهای بنگاه‌های خبری محسوب می‌شود، اعتماد عمومی بیشتری به دست می‌آورند؛ اما زمانی این اتفاق می‌افتد که همزمان دقت و صحت نیز درنظر گرفته شده باشد. رسانه‌ها رسمی نباید خبری که منبع درست و موثقی ندارد را تنها به‌خاطر مؤلفه سرعت منتشر کنند.
این کارشناس رسانه خاطرنشان می‌کند: عملکرد این‌چنینی این سازمان‌های خبری نشان می‌دهد که خودشان منبع موثقی نیستند و خودشان کپی‌کننده اخبار هستند و نه تولیدکننده. این رسانه‌ها تصور می‌کنند که می‌توانند با اخباری که دایره مخاطبان گسترده‌ای دارد، میزان مخاطبانشان را افزایش دهند؛ این درحالی است که به‌دلیل نگاه غیرحرفه‌ای بحث صحت نادیده گرفته یا کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و در نتیجه بیشتر منجر به کاهش مخاطب می‌شود تا افزایش آن. در این میان برخی از افراد حقیقی و حقوقی نیز در شبکه‌های اجتماعی و با هدف کسب شهرت و اعتبار دست به هرکاری می‌زنند و برخی از رسانه‌های رسمی نیز خودشان را درگیر این ماجراها می‌کنند.
شکری‌خانقاه با بیان اینکه «رسانه‌ها باید تلاش کنند که اعتبار منبع خودشان با انتشار چنین اخباری اشتباهی از دست ندهند»، تأکید می‌کند: به‌طور کلی می‌توان گفت که دیگر بسیاری از سازمان‌های خبری کارآمدی سابق را ندارند و عملکردهای اینچنین در انتشار اخبار اشتباه فقط به از بین رفتن بیشتر اعتماد عمومی به رسانه‌ها منجر می‌شود.

دیدگاه شما

پایگاه خبری تحلیلی نشاط شهر
کانال تلگرامی پایگاه خبری بهارانه