آخرین اخبار

21. مهر 1399 - 11:21   |   کد مطلب: 33090
شهرداری‌ها نیاز به تعریف منابع درآمدی جدید و پایدار دارند که در این میان هوشمندسازی شهرها به‌ویژه اجرای طرح پارکینگ هوشمند علاوه‌بر ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی، این مهم را محقق می‌کند.

به گزارش بهارانه، به نقل از همدان پیام مدتی است بیشتر شهرهای دنیا در تلاطم هوشمند شدن هستند و همدان نیز از این قاعده مستثنی نیست و مسئولان شهر می‌کوشند از همدان شهری هوشمند بسازند؛ اما یک شهر هوشمند تنها در ایجاد چند سایت و برقراری ارتباط اینترنتی خلاصه نمی‌شود.
یکی از مصادیق شهر هوشمند کنترل ترافیک و راهنمایی گردشگران و شهروندان برای عبورومرور سریع‌تر و امن‌تر و هدایت برای پارک خودرو با استفاده از پارکینگ هوشمند با تکیه بر اینترنت اشیا است.
شورای اسلامی شهر و شهرداری همدان بر هوشمندسازی شهر تأکید دارند و استفاده از فناوری در مدیریت شهر را مهم می‌شمارند؛ شهرداری و پلیس راهور نیز همواره برای کنترل ترافیک همدان کوشیده‌اند و شهرداری ساخت پارکینگ را به‌عنوان یکی از راه‌های کنترل ترافیک پیگیری می‌کند اما ساخت پارکینگ‌ها مانند پارکینگ طبقاتی آقاجانی‌بیگ موافقان و مخالفانی دارد.
آنچه مسلم است ساخت پارکینگ هوشمند مورد غفلت واقع شده درحالی‌که می‌تواند برای شهر همدان بسیار راهگشا باشد، مشاغل جدیدی را تعریف کند و برای شهر درآمدزا باشد.
درباره این فناوری با سینا سوادکوهی کارشناس فناوری اطلاعات و امنیت شبکه به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
سوادکوهی با این توضیح که مدتی است بحث ترافیک، جای پارک و شلوغی‌های شهرها در کل دنیا به گوش می‌رسد و ایران هم در بین این کشورها دیده می‌شود؛ گفت: از کلان شهرهای تهران و اصفهان و تبریز که بگذریم به همدان می‌رسیم که در جایگاه خودش هم شلوغی دارد و هم برای جای پارک خودرو به‌ویژه در روزهای تعطیلات رسمی و یا زمان‌هایی که شهر همدان میزبان مسافران و توریست‌هاست دچار مشکل است.
وی با بیان اینکه مردم شهر هم از این مشکلات به دور نیستند، گفت: به‌قطع شهرداری، استانداری، فرمانداری و مسئولان شهر با این موضوع درگیر و در جریان مشکلات هستند و تلاش خود را در راستای بهبود کیفیت شهر با ایجاد انواع پل‌ها، تقاطع‌ها، گذرگاه‌ها، یک‌طرفه کردن خیابان‌هایی که موجب ترافیک هستند یا ایجاد دسترسی‌های جدید بین خیابان‌ها یا مکان‌های ارتباطی بین شهر انجام می‌دهند.
وی با اعلام این هشدار که روزبه‌روز این چالش بیشتر خواهد شد و با طرح این پرسش که واقعاً کار دیگری نمی‌توان انجام داد؟ افزود: به نظر می‌رسد وقتش رسیده به سراغ علم و تکنولوژی برویم تا ببینیم فناوری چه راهکار و ایده‌ای در این زمینه وجود دارد.
سوادکوهی با بیان اینکه پاسخ و راهکار چالش ترافیک پارکینگ هوشمند در زیر شاخه علم نوظهور اینترنت اشیا یا iot است، گفت: یکی از شرکت‌های معتبر و معروف آلمان اعلام کرده که پیدا کردن فضای مناسب پارک خودرو در شهرهای شلوغ چه در خیابان‌های اصلی و خیابان‌های مجاور آنچه در سازه‌های پارکینگی موجود بسیار مشکل است؛ پس ما به کمک سیستم‌های راداری که در این حوزه موجود است می‌توانیم به کاربران شهری این امکان را بدهیم که اطلاعات فضاهای پارکینگ هوشمند موجود در خیابان‌های مجاور را از طریق اپلیکیشن‌های موجود در تلفن همراه یا سیستم ناوبری خودرو به‌صورت لحظه‌ای دریافت کنند.
این کارشناس فناوری‌های نوین ادامه داد: پیدا کردن مکان مناسب پارک خودرو در اغلب اوقات بسیار رنج‌آور است؛ کاری که اغلب منجر به این می‌شود که به مکان موردنظر رانندگی کرده و بدون داشتن مکان مناسبی برای پارک خودرو به آنجا برسید که در بهترین حالت با صرف زمان و مصرف سوخت بی‌حد، خودرو خود را پارک خواهید کرد؛ اما طبق آخرین مطالعات بین‌المللی مدیریت حمل‌ونقل، پیدا کردن مکان مناسب در کشور توسعه یافته‌ای مثل آلمان حدود ۱۰ دقیقه و در کشور ایتالیا حدود ۱۵ دقیقه زمان می‌برد که چیزی حدود 5/4 کیلومتر میزان پیمایش از خیابان‌های مجاور را در بر دارد.
سوادکوهی در ادامه افزود: بررسی‌ها همچنین نشان داده که حدود ۳۰ درصد رانندگان در مناطق متراکم داخل شهر به‌دنبال جای پارک مناسب هستند؛ یک تعبیر جالب از کل مسافتی که در یک محدوده کوچک شهری توسط این رانندگان طی می‌شود برابر با ۱۴ سفر در تمام جاده‌های کل کره زمین است.
سوادکوهی افزود: پارکینگ هوشمند قرار است به کاربران شهری این امکان را بدهد که بدون هیچ‌گونه تلاش و هزینه اضافه از اطلاعات جای پارک‌های موجود بین مبدأ و مقصد سفرشان مطلع شوند.
وی گفت: انواع مختلفی از سنسورها و سیستم‌های پیچیده الکترونیکی در سامانه مدیریت پارکینگ طراحی شده و مورد استفاده قرار گرفته‌اند که متناسب با نیازهای مناطق مختلف شهری و گزینه‌های مختلف پارکینگ‌های موجود بهینه‌سازی شده‌اند.
سوادکوهی درباره عملکرد سیستم پارکینگ هوشمند ادامه داد: خروجی سنسورها به‌وسیله شبکه تلفن همراه به مرکز کنترل ارسال می‌شود و در آنجا مورد تحلیل قرار می‌گیرد، به‌طوری‌که وضعیت پارک‌های خالی مشخص شده و اطلاعات مناسب برای بهبود وضعیت پیدا کردن فضای پارک خودرو از طریق اینترنت به اپلیکیشن‌های مرتبط از جمله دیوایس که می‌تواند گوشی تلفن همراه، ماشین، تب‌لت، لپ‌تاپ و حتی ساعت هوشمند هم باشد و سیستم‌های ناوبری ماشین‌ها ارسال می‌شود.
وی ادامه داد: ما می‌توانیم با پردازش اطلاعات از طریق داده‌هایی که به‌دست می‌آوریم توسط نرم‌افزاری که زمان‌بندی خالی شدن فضاهای پارکینگ در نقاط پرتردد را تحلیل می‌کند و براساس اطلاعات آماری و زمان واقعی، پیش‌بینی‌های صحیحی را برای زمان‌های آتی به‌دست آوریم که این موارد برای همه رانندگان ارسال می‌شود.
وی گفت: سامانه به رانندگان در انتخاب شیوه مناسب حمل‌ونقل کمک می‌کند، به‌طوری‌که پیش از سوار شدن به خودرو و حرکت آن به سمت مقصد، اطلاعاتی را به راننده ارسال می‌کند که براساس آنها راننده درصورت شلوغی و نبود فضای پارک کافی در خیابان‌های مجاور مقصد رانندگی؛ از رانندگی با خودرو شخصی منع شده و نرم‌افزار پیشنهاد استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی را ارائه می‌کند.
سوادکوهی با تأکید بر اینکه همه مطالب یاد شده دقیقاً موضوعاتی است که در تمامی شهرها باید استفاده شود؛ گفت: همدان به‌شدت در داخل شهر و تمامی خیابان‌های منتهی به میدان اصلی و میدان بوعلی و مسیر گنجنامه که همیشه درگیر شلوغی و ترافیک و سردرگمی است به آن نیازمند است و حتی مسافرانی که قصد مسافرت به همدان و یا شهرستان‌های همدان را دارند به این فناوری نیازمندند.
 همدان دارای زیرساخت
 برای هوشمندسازی است
وی با بیان اینکه طراحی زیبای شهر همدان همیشه القاکننده این است که دارای زیرساخت برای هوشمندسازی است، درباره نخستین قدم برای ایجاد شهر هوشمند در زمینه کنترل ترافیک، گفت: راهکار مدیریت پارکینگ یا به‌طور واضح‌تر زیرساخت پارکینگ هوشمند یک شبکه سنسوری ماژولار فراسازه‌ای است که به کمک بستر اینترنت اشیا IOT، ارتباط سنسورها با مرکز کنترل را امکان‌پذیر می‌کند.
این کارشناس امنیت شبکه افزود: در واقع ساختار مدنظر یکی از اساسی‌ترین سامانه‌ها برای شکل‌گیری مفهوم یک شهر هوشمند است که درصورت اضافه شدن سامانه RFID به هرکدام از فضاهای پارکینگ موجود، امکان اضافه کردن دستگاه‌های اعتبارسنج نیز وجود دارد، به‌طور نمونه امکان استفاده کاربران اماکن مشخص از فضاهای پارکینگ اختصاصی آن مکان و یا محاسبه زمان پارکینگ و ارائه قبض پارکینگ از امکانات این سامانه خواهد بود.
سوادکوهی افزود: سامانه‌هایی نظیر مدیریت ترافیک شهری، مدیریت روشنایی تطبیقی، سامانه تحلیل اطلاعات آلودگی مناطق شهری و خدمات شهری عمومی ارائه شده که نتیجه و برآورد کلی منجر به داشتن یک شهر هوشمند و نوآورانه با مدیریت کلان هوشمند است.
وی بیان کرد: با استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا و پارکینگ هوشمند و درنهایت شهر هوشمند، شهرداری و استانداری و فرمانداری همدان بسیار بهتر و راحت‌تر همچنین با دقت و مهم‌تر اینکه خیلی باکیفیت‌تر می‌توانند به مدیریت شهری بپردازند.
وی با تأکید بر صرفه‌جویی در تمامی هزینه‌ها گفت: مدیریت شهری می‌تواند حتی درآمد جدیدی را با عنوان‌های دیجیتال مارکتینگ پیاده‌سازی کند که البته در مراحل بعدی به عقیده من همدان نخستین شهر هوشمند ایران خواهد بود.
درنهایت باید گفت با توجه به نیازهای جدید شهری تغییر ساختار و نوع خدمت‌رسانی‌ها گریزناپذیر است و با توجه به اینکه شهرداری‌ها نیاز به تعریف منابع درآمدی جدید و پایدار دارند هوشمندسازی شهرها علاوه‌بر ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی تعریف منابع درآمدی پایدار را به‌همراه دارد.
از طرف دیگر در همدان کارشناسان و نیروهای نخبه و متخصصی داریم که می‌توان با تکیه بر دانش آنان شهر الگو و نمونه‌ای برای کشور در زمینه شهر هوشمند شد.
دانش متخصصان داخلی به‌طور قطع امکان صادر شدن به کشورهای همسایه را خواهد داشت و به این ترتیب تکیه بر توان و دانش داخلی می‌تواند علاوه‌بر ارتقای کیفیت خدمت‌رسانی، حل معضلات شهری و ایجاد اشتغال در کشور، به صادر کردن نیروی کار به دیگر کشورها منجر شود که صدور دانش را نیز در پی خواهد داشت.

دیدگاه شما

پایگاه خبری تحلیلی نشاط شهر
کانال تلگرامی پایگاه خبری بهارانه