به گزارش بهارانه به نقل از ایسنا، شاید برای همه ما اتفاق افتاده باشد که برای انجام امور اداری وارد ادارهای یا هر سازمان و نهاد دولتی و خصوصی شویم و در حین پیگیری امور متوجه ارتباط بیش از حد صمیمی همکاران خانم و آقا با همدیگر، لبخندها، خاطره تعریف کردنها و بگومگوهایی خارج از عرف محیط کار شویم که گاه آزاردهنده هستند و گاه همین موضوع زمینه خیانت را فراهم میآورد.
البته عوامل بسیار زمینهساز خیانت است همچون شبکههای اجتماعی، اینترنت، ماهواره و ... اما به نظر میرسد این مسأله به طور مستقیم بنیان خانوادهها را تهدید میکند و باید بسیار جدی برای رفع معضل روابط آزاد بین زن و مرد در محیطهای کاری و اجتماعی اقدام کرد چرا که جامعه اسلامی نیازمند رعایت فرهنگ اسلامی است در حالیکه بروز مواد این چنینی به تغییر فرهنگ میانجامد بنابراین باید تدابیری کارساز اندیشید. به قول معروف «جلوی ضرر را هر جا بگیری منفعت است.»
لزوم پایبندی زنان و مردان به حدود شرعی و اخلاقی در خارج از منزل
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ملایر گفت: «دوست» به معنای یار، همدم، رفیقِ مهربان و ضدّدشمن است و به آنچه مطابق شرع باشد و شرع آن را روا و جایز بداند، مشروع گفته میشود.
حجتالاسلام والمسلمین "مهدی بیات" در گفتوگو با خبرنگار ايسنا افزود: دوستی مشروع این است که فقط با افرادی میتوانیم یار و همدم باشیم که شرع مقدس آنرا روا و جایز شمرده باشد، از سوی دیگر به تصمیمهایی که ناشی از فضائل و یا رذائل است، تصمیمگیری اخلاقی میگویند.
وی با اشاره به شکلگیری روابط نامشروع بین همکاران در خارج از منزل اظهار کرد: بین زن و مرد نامحرم جذب و انجذابی وجود دارد که مبنای آن کششهای مختلف روانی و زیستی در هر یک از زن و مرد و بین آن دو است.
بیات ادامه داد: غریزههای نفسانی که در صورت تعدیل، نیازهای طبیعی بشر را تأمین کرده و در صورت افسارگسیختگی حیات سالم او را مورد مخاطره قرار میدهند، نقش مهمی در این میان بازی میکنند به طوریکه مهمترین این غریزهها، غریزه جنسی و میل به دوست داشتن و دوست داشته شدن است.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ملایر گفت: آدمی در مقابل غریزه جنسی و کنترل آن ناتوانتر است تا در مقابل باقی غرایز، علت امر هم روشن است چرا که احساس لذتی که تأمین این غریزه به دنبال دارد، کمنظیر بلکه غیرقابل مقایسه با سایر لذات است.
آثار روابط آزاد زنان و مردان، به تغییر فرهنگ میانجامد
وی با بیان اینکه آثار مخرب فرهنگی روابط آزاد بر زنان و مردان متاسفانه در حد مطرح شده باقی نمیماند بلکه به تغییر فرهنگ به تمام معنا و در تمام ابعادش میانجامد، افزود: تبدیل شدن زنان به آبژههای جنسی، تمام ظواهر زنان از جمله پوشش، نوع سخن گفتن، کیفیت و کمیت ایجاد روابط اجتماعی، آمال و آرزوها ... را تغییر میدهد.
وی خاطرنشان کرد: تشدید این مسأله در زندگی مردان نیز اثر گذارده و به جای مردان غیرتمند طالب زندگی پایدار، از آنان مردان هوسران و متقاضیان کالاهای جنسی میسازد.
بیات عنوان کرد: بسیاری از انسانها در اکثر موارد فقط به اتکای عقل، غرایز را کنترل نمیکنند و به ندای عقل توجه نمیکنند بنابراین در این میان شریعت بهویژه با دستورات الزامیاش، به کمک عقل آمده و به او در مهار غرایز کمک میکند.
وی یادآور شد: در رابطه با مسائل شرعی و اخلاقی که زنان و مردان باید در محیط کار به آن پایبند باشند، حدود شرعی به وضوح و روشنی در منابع اسلامی مشخص شده است، در رابطه با حدود اخلاقی هم باید گفت که هر دو طرف باید در تمام رفتارها و گفتارهای خود رویکردی داشته باشند تا مصداق اختلاط بیمورد نباشد.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ملایر تصریح کرد: شاخص ما برای تنظیم رفتار و گفتار و حدود آن به عنوان مردان و زنانی که دارای مسئولیتهای اجتماعی مشترک هستیم و در فضاهایی مشترک کار میکنیم، عدم اختلاط بیمورد است.
وی افزود: به هیچ عنوان نمیتوان شرایط محیطی را نفی کرد اما اعتقاد افراد به یکسری اصول برای همکاریهای جمعی بیش از مسأله محیط تأثیرگذار است بنابراین در هرصورت رعایت نکردن حدود تبعات منفی دارد و زمانیکه افراد در فکر و اندیشه خود به چنین اصولی پایبند باشند، در رفتار و گفتار نیز آن را رعایت خواهند کرد.
بیات تأکید کرد: باید همکاران زن و مرد از روابط دوستانه در محیط کار حتما پرهیز کنند، این حدود شرعی مورد بحث نکاتی است که زن و مرد نامحرم نه تنها در محیط کار بلکه باید در همه جا به آن پایبند باشند.
باید از نگاه ابزاری به زن پرهیز شود
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ملایر خاطرنشان کرد: بهکار بردن عبارتهای نامتعارف در پایان صحبتهای تلفنی میان زن و مرد نکاتی است که همواره مورد انتقاد بوده است به طوریکه ما غرب را برای استفاده از ابزار از زن مورد انتقاد قرار میدهیم اما در همین جامعه اسلامی ما عدهای برای منفعت بیشتر ترجیح میدهند برای مشاغلی چون پاسخگویی به تلفن از صدای زنان استفاده کنند چرا که دارای جاذبه است، این نگاه به زن همان نگاه ابزاری است که آن را مورد انتقاد قرار میدهیم.
وی توضیح داد: حضور زن در خارج از محیط خانه اقتضا میکند ضوابطی را که شرع برای ارتباط زن با مردان نامحرم درنظر گرفته رعایت کند و رعایت حجاب یکی از این ضوابط است.
بیات گفت: نحوه گفتگوی زن با مردان دیگر از جمله همکاران او در محیط کاری باید به گونهای باشد که منشأ تحریک غرایز افراد نباشد و محیط عاری از عوامل انگیزش شهوانی باشد.
ابعاد و پیامدهای سیاسی و اقتصادی روابط آزاد
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ملایر افزود: مسأله روابط آزاد زنان و مردان در طول تاریخ علاوه بر اینکه یک مسأله اجتماعی با ابعاد فرهنگی بوده، ابعاد سیاسی و اقتصادی هم داشته است.
وی ادامه داد: کسانی که کمی با تاریخ جهان آشنا بوده و قصه استعمار نو را مطالعه کرده باشند، میدانند که آزادسازی روابط زنان و مردان و اباحیگری اخلاقی تا چه حد جوامع و بهویژه قدرت جوان ملتها را فلج کرده و تخم بیتفاوتی نسبت به مسائل اساسی داخلی یک کشور را بین آنها افشانده است.
بیات نسبت به رواج روابطی خارج از حدود شرعی و اخلاقی در محیطهای کاری هشدار داد و بر لزوم رعایت عفت زنان و مردان برای حفظ کانون خانوادهها تأکید کرد.
مراقب چراغ قرمز خیانت در زندگی زناشویی باشید
یک کارشناس ارشد حقوق جزا و جرمشناسی در ملایر نیز به ایسنا گفت: امروزه «خیانت» در روابط زناشویی کانون خانواده را هدف قرار داده و خیانتکاران با هدف خیانت به همسرشان وارد رابطه نامشروع نشدهاند.
"مجتبی شیراوند" افزود: خیانت معمولاً از جایی آغاز میشود که تصورش را هم نمیکنید، از یک درددل ساده با دوست، همکار،همسر دوست صمیمی و ... آغاز میشود.
وی ادامه داد: در این گفتگو اول فکر میکنید چقدر خوب درکتان میکند، بعد تصور میکنید به عنوان یک انسان به او نزدیکی فکری دارید، به مرور دلتان میخواهد بیشتر با او صحبت کنید چرا که حرفهای او روی شما تاثیر دیگری دارد، کم کم فکر میکنید فقط وقتی با او صحبت میکنید برایتان همه چیز خوب است.
این کارشناس ارشد حقوق جزا و جرمشناسی اظهار کرد: حتی ممکن است هیچ گله و شکایتی از همسرتان ندارید اما برای درددل با او از همسرتان شکایت میسازید مثل اینکه «همسرم زشت است، اصلاً نمیفهمد من چه میگویم، مرا درک نمیکند و ...»، بعد آرام آرام مراحل بروز خیانتهای زناشویی فراهم میشود.
خیانت یک شبه اتفاق نمیافتد
شیراوند تصریح کرد: آنچه مسلم است خیانت یک شبه اتفاق نمیافتد بلکه طی مراحل و فرآیندی روی میدهد، ابتدا آمادگی ذهنی را از گروه همسالان، همکاران، ماهواره، تلگرام، اینترنت و ... کسب میکند به گونهای که احساس و نگرش مثبتی نسبت به بیوفایی پیدا کرده سپس به این سمت حرکت میکند.
وی خاطرنشان کرد: در خیانت ممکن است فرد اول با فرد دیگری اشتغال ذهنی داشته باشد و اگر از او پرسیده شود «در صورت فوت همسرتان با چه کسی ازدواج خواهید کرد؟» نام نخستین شخصی که به ذهن میآید، نشان میدهد که فرد ممکن است وارد فاز پیشرفتهتر بیوفایی شده باشد.
شیراوند توضیح داد: بنابراین به دیگری فکر میکند و حضورش در کنار او هیجانانگیز میشود و دنبال بهانهای برای گفتگو و نزدیک شدن است، در این مرحله «بیوفایی عاطفی» روی میدهد و هنگام عشقورزی با همسر قانونی و شرعی خود چهره دوست خود را در ذهن دارد.
این کارشناس ارشد حقوق جزا و جرمشناسی افزود: متأسفانه تا با کسی زندگی نکنیم ماهیت اخلاقی او را درک نمیکنیم و این افراد چون در خارج از محیط خانه با جنس مخالف ارتباط میگیرند فکر میکنند فرد رویایی خود را یافتهاند و این موضوع امنیت خانواده را هدف قرار خواهد داد.
به گزارش ایسنا؛ امروزه بنیان خانوادهها در حال فروپاشی است و نمیتوان منکر این معضل اجتماعی شد بنابراین میطلبد مسئولان، رسانههای جمعی و مراکز آموزش عالی ما با انجام امور فرهنگی گسترده وارد عمل شوند و از شعارزدگی و برگزاری یکسری جلسات فرهنگی فقط برای رفع تکلیف بپرهیزند.
گزارش از: مهناز روزبهانی، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان
انتهای پیام/ س
دیدگاه شما