به گزارش بهارانه؛میوه شب یلدا و تأثیر واسطهها
خبرنگار بهارانه در آستانه شب یلدا به سطح شهر رفته است تا در مورد قیمت میوه شب یلدا با مردم گفتگو کند.
یکی از شهروندان میگوید که تا همین چند روز پیش قیمت انار بین ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان بوده است اما الان قیمت انار در آستانه شب یلدا بیش از ۳۰ هزار تومان عرضه میشود.
شهروند ادامه داد: بهعنوان مثال قیمت پرتقال در عید نوروز تقریبا ۳۰ هزار تومان بود اما الان در سطح شهر از ۱۲ هزارتومان نیز عرضه میشود.
شهروند دیگری میگوید: قیمت هندوانه تا دو ماه گذشته بسیار پائین بوده و اصلا خریدو فروش قابل ملاحظهای نداشته است اما در آستانه شب یلدا به قیمت کیلویی ۲۲ هزارتومان عرضه میشود که تقریبا قیمت یک هندوانه بهمبلغ ۱۰۰هزار تومان میرسد.
با برآورد قیمت میوه شب یلدا در سطح بازار وقتی به باغداران و کشاورزان مراجعه میکنیم شاهد این هستیم که از وضعیت قیمت پائین محصولات کشاورزی راضی نبوده و اعلام نارضایتی مینمایند.
بهعنوان مثال یکی از کشاورزان با سابقه میگوید: امسال محصولات کشاورزی مانند میوههای جالیزی و باغی در هنگامی که قصد فروش آنرا داشتیم بسیار با قیمت کم خریداری میشد و جمع بسیاری از فعالان این حوزه با زیانهای زیادی مواجه شدند تا جایی که برخی تمام سرمایه خود را امسال از دست دادند.
وی ادامه داد: سیاست گذاریها در این حوزه اغلب مردم و یا کشاورزان را دچار مشکل مینماید؛ مثلا با سیاست های وزارت کشاورزی محصولی مانند گوجهفرنگی در این وضعیت بالای قیمت تصمیم به صادرات آن گرفته میشود و نتیجه آن بالا رفتن قیمت مصرف کننده است و بالعکس در چندماه گذشته که تولید آن در اوج بود، صادرات ممنوع و کشاورزان دچار زیان شدند.
کشاورز دیگری میگوید: حتی با ممنوعیت صادرات اگر کشاورزان بتوانند محصولات خود را مستقیم در اختیار مصرف کننده قرار دهند دچار زیان های گزاف نخواهند شد، چراکه این واسطهها هستند که میوه را با قیمت کم از کشاورزان و باغداران خریداری نموده و با قیمت دلخواه به مصرف کنندگان عرضه مینمایند.
یکی از کشاورزان نیز از تفاوت قیمت محصولاتش با سوداگری واسطهها لب به شکایت گشود و گفت: امسال محصول خربزه ام را به واسطهها به قیمت ۲هزار و ۴۰۰ تومان فروختم و بعد از دو روز محصول خودم را مشاهده کردم که با قیمت ۱۲هزارتومان فروخته میشد.
بهنظر میرسد وجود واسطهها در بازار میوه تأثیر بهسزایی روی قیمت محصولات دارد، تا جایی که حتی قیمت میوه از برداشت تا خانه مردم بهچند برابر قیمت نیز عرضه میشود و هم نارضایتی کشاورزان و باغداران را در پی دارد و هم نارضایتی خانوادهها در تهیه میوه با قیمت بالا، خصوصا در ایام شب یلدا و نوروز.
ماجرای واسطه گری تبدیل به قصه پر غصهای شده است که فقط معدود افرادی بدون زحمت و هزینه از آن متنعم میشوند و تولیدکننده و مصرف کنندگان نیز تبدیل با بازندگان آن شدهاند.
بهنظر میرسد برای حذف واسطهها و تدوین یک برنامه مدون برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان میوه و در عین حال تأمین امنیت غذایی کشور و درآمد ارزی از این ظرفیت بزرگ کشور، باید مجلس و دولت با استفاده از نظر و تجربه نخبگان، برنامه ریزی جامع و کاملی را برای بالا بردن سطح رضایت مردم و تبدیل کردن این ظرفیت به یکی از مؤلفه های قدرت جمهوری اسلامی ایران در بین رقبا را بهصورت جدی در دستور کار خود قرار دهند تا هم از هدر رفت محصولات و سرمایه جلوگیری شود و هم مردم دسترسی بیشتری برای استفاده از میوهجات با بالا رفتن توان خریدشان داشته باشند.
انتهای پیام/ع
دیدگاه شما