به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری «بهارانه»؛ تبلیغات محیطی و مجازی
تبلیغات کاغذی و بصری هنوز هم کاربرد خود را به تبلیغات فضای مجازی آنچنان که باید و شاید نداده است.
از دوره قبل، تا این دوره انتخابات چهار سال میگذرد و طبیعتاً تعداد تبلیغات کاغذی انتخابات نسبت به دورههای قبل، امسال کمتر شده است و بیشتر نصب بنرها و تصاویر کاندیداها همچنان در سطح شهر جلوهگری مینماید.
البته نباید اصرار داشت که هیچ تبلیغاتی به اینصورت در سطح شهر وجود نداشته باشد، چرا که شور و شوق و حال و هوای انتخابات نیز با این نوع از تبلیغات جلوه بیشتری دارد.
اما در کنار مزایای تبلیغات محیطی باید به معایبهای آن نیز پرداخت؛
شهرداری با نصب داربست و تعبیه مکانهایی برای تبلیغات سعی در سالم نگه داشتن دیوارهای شهر داشته است و این قابل تحسین است.
اما همچنان نصب پوسترها و تبلیغات به روی دیوارها در سطح شهر مشاهده میشود.
آنچیزی که جلوی بیشتری دارد تبلیغات بهصورت بنرها است که این نوع تبلیغات هم دارای هزینههای بالا با نصب داربست و در دوره فعلی تبدیل به یک ابزار لازم برای مظلوم نمایی است.
یکی از کاندیداها در ابتدای تبلیغات با پخش تصاویری شروع به پمپاژ روانی مبنی بر پاره شدن تبلیغاتش در سطح شهرستان مینماید و کاندید رقیب نیز دو روز بعد تصاویری از پاره شدن و آتش زدن آن منتشر میکند.
این حرکت تبدیل به یک مظلوم نمایی در سطح فضای مجازی و شهر شده است و فضای غبار آلودی را برای کاربران بهوجود میآورد.
بنرهایی که به جز تصویر اصلی نامزد انتخاباتی، قسمتهای دیگر آن پاره میشود و در سطح گسترده در فضای مجازی پخش میشود، فردای آنروز کاندید رقیب نیز از دزدیده شدن بنرهایش و یا پاره شدن آن خبر میدهد.
فضای مجازی که نیز در سالهای اخیر بینندگان و مشترکان بسیاری یافته است تبدیل به مکانی برای تخریب و تکنیکهای اغنا سازی برای راضی کردن مخاطب شده است.
در اینجا لزوم ورود بیشتر و محسوستر تشکلهای مطالبهگرانه و مجموعههای خبری برای مطالبات و افزایش سواد سیاسی مردم لازم است تا مردم در فضای منطق و عقلانیت انتخاب بهتری داشته باشند.
در انتخابات های آینده منتظر مشاهده بیشتر فعالیتهای منطقی و در چهارچوب قانون انتخابهای منطقیتر باید بود.
حامد عیوضی
دیدگاه شما