آخرین اخبار

13. آبان 1404 - 7:47   |   کد مطلب: 45174
روستای لتگاه درس اقتصاد مقاومتی داد؛
نگاه به درون معنا شد
اولین جشنواره جوراب لتگاه نمونه‌ای از توانایی اقتصادی داخلی بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «بهارانه»؛ اولین جشنواره فروش جوراب روستای لتگاه شهرستان بهار هفته گذشته برگزار شد. 

کیفیت برگزاری برنامه به‌لحاظ میهمانان که از مسئولان کشوری و استانی بودند در نوع خود جالب بود. 

غرفه‌های نمایشگاه فروش جوراب و انواع آن در داخل فضای روستا خودنمایی می‌کرد.

مسئولان از جمله؛ معاون وزیر تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی، استاندار همدان، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نماینده حوزه انتخابیه بهار و کبودراهنگ و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی هنگام ورود به روستای لتگاه جهت بازدید از جشنواره، از غرفه‌های این نمایشگاه بازدید کردند.

در ادامه در داخل حیاط مدرسه روستا فضایی را برای اجرای برنامه جشنواره در نظر گرفته بودند و میهمانان در آن محل حاضر شده و جشنواره شروع به‌کار کرد. 

یکی از شهروندان که از مرکز استان در این جشنواره حضور داشت گفت: فضای جشنواره برای من جالب بود، استفاده از موسیقی سنتی ساز و دهل در ابتدای جشنواره یادآور اجرای موسیقی‌های شاد در دوران گذشته و زمانی که سیستم‌های صوتی و دستگاه‌های موسیقی در مراسمات و مجالس استفاده نمی‌شد بود. 

وی افزود: محیط روستا  نیز جالب توجه بود، چراکه برخلاف تصور ذهنی عموم مردم، که از روستا تصویری از منازل قدیمی و کوچه‌های تنگ و خاکی وجود دارد، اما روستای لتگاه همانند یک شهر دارای معابر آسفالت ریزی شده و منظم بوده و همچنین قریب به اتفاق، منازل اهالی روستا همانند منازل شهرنشین‌ها بود.

دو پایتخت مهم در بخش لالجین 

منصور جمالی بخشدار لالجین در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بهارانه گفت: روستای لتگاه نه‌تنها به نام جوراب بافی بلکه به یکی از قطب‌های دامپروری در شهرستان بهار نیز معروف است و با وجود دامپروری در منازل اهالی، فضای روستا همچون یک فضای شهری آراستگی خود را دارد. 

وی افزود: در این روستا ۳۳۳ کارگاه تولیدی جوراب وجود دارد که اهالی توانستند لقب پایتخت جوراب بافی کشور را با تلاش بسیار به‌دست بیاورند.

جمالی تصریح کرد: بخش لالجین عنوان دو پایتخت مهم سفال و پایتخت جوراب را به‌خود اختصاص داده است.

جشنواره‌ جوراب با کیفیت خوبی آغاز به‌کار کرد و مسئولان با سخنرانی‌های خود افتتاح این جشنواره را انجام دادند و اهالی تا انتهای مراسم که ختم به اذان مغرب شد پای برنامه جشنواره نشستند.

 

تلاش و کوشش اهالی روستا در چند دهه متوالی برای تبدیل شدن به پایتخت جوراب ایران در نوع خود ستودنی و جالب بود که بنابر اذعان مسئولان، لتگاه نمونه‌ای در سطح ملی برای روستاهای دارای ظرفیت تولیدی شده است تا دولت این نمونه را برای روستاهای دیگر بتواند اجرا کند تا توانمندی اهالی روستا در توسعه اقتصاد کشور کمک کننده باشد.

گرچه گله مندی اهالی روستا و تولید کنندگان جوراب در رابطه با عدم برند سازی جوراب لتگاه جای تأمل داشت و تولید کنندگان اذعان داشتند که اگر برند سازی برای محصولات آن‌ها شکل بگیرد قطعاً آورده اقتصادی بیشتری برای روستا داشته و مصرف کنندگان نیز با قیمت کمتری محصول با کیفیت را دریافت می‌کنند.

مسئولان نیز در سخنرانی‌های خود به این موضوع تأکید داشتند و وعده دادند که به‌دنبال تحقق آن هستند.

 

روستای لتگاه با حدود هفت دهه سابقه در حرفه جوراب بافی اکنون تبدیل به الگویی در کشور شده است که نشان دهد ایستادن بر روی پای خود و کمک به اقتصاد کشور بیشتر نیاز به نگاه توان درونی دارد تا دست بیگانگان.

انتهای خبر

دیدگاه شما