به گزارش بهارانه؛فتحالله توسلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفتوگو با خبرنگار شبکه اطلاعرسانی راه دانا، درباره عملکرد نظارتی مجلس و افزایش بیسابقه قیمت کالاهای اساسی اظهار داشت: پیش از هر چیز باید بگویم مجلس به عنوان نهاد قانونگذار و ناظر، در مرحله نخست خودش باید وظایف نظارتی را به موقع انجام دهد. متأسفانه گاهی سؤال از یک وزیر یک سال طول میکشد تا در صحن علنی مطرح شود. این تأخیرها و برخی ارتباطات باعث میشود که وزرا از پاسخگویی یا استیضاح فرار کنند و مصلحتگرایی جای اجرای قانون را بگیرد.
هیچکس نباید خود را فراتر از قانون بداند
وی با تأکید بر اینکه قانون اساسی باید اجرا شود و هیچکس نباید خود را فراتر از قانون بداند، افزود: مجلس بر اساس آییننامه داخلی خود باید اداره شود. وقتی آییننامه اجرا نشود، نتیجه همین میشود که گاهی چندین ماه هیچ سؤالی از وزیران مطرح نمیشود و بعد ناگهان انبوهی از سؤالات انباشته میماند که به دلیل تغییر شرایط، دیگر موضوعیت ندارد. سؤال باید بهموقع مطرح شود تا اثر نظارتی خود را بگذارد.
نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس تصریح کرد: اولین نقد من متوجه خود مجلس است؛ باید آییننامه داخلی دقیق و در زمان مقرر اجرا شود، سؤالات و تذکرات به موقع مطرح شود و به تأخیر نیفتد.
دولت وظیفه اجرایی و مدیریتی دارد
وی در ادامه با اشاره به نقش دولت در مدیریت کشور گفت: دولت وظیفه اجرایی و مدیریتی دارد و همه امکانات کشور در اختیارش است. باید منابع، مصارف و درآمدها را بهدرستی مدیریت کند. وقتی مدیری در دستگاه اجرایی کوتاهی میکند، تغییرش وظیفه دولت است نه مجلس؛ اگر وزیری عملکرد مناسبی ندارد و در یک سال گذشته دستاوردش منفی بوده، دولت باید خودش پیشقدم شود و او را تغییر دهد، نه اینکه منتظر بماند تا مجلس وارد عمل شود
توسلی خاطرنشان کرد: در غیر این صورت، مجلس مجبور است از ابزارهای نظارتی خود مانند سؤال، کارت زرد و استیضاح استفاده کند؛ اما باید بدانند که هزینه چنین اتفاقاتی مستقیماً به دولت برمیگردد. وقتی وزیری کارت زرد میگیرد یا استیضاح میشود، اعتبار دولت زیر سؤال میرود؛ بنابراین بهتر است پیش از رسیدن به این مرحله، دولت با اصلاح درونی، مدیران ناکارآمد را تغییر دهد.
وی با انتقاد از برخی اظهارنظرهای نسنجیده دولتمردان گفت: برخی حرفها در سطح مسئولان عالی اجرایی کشور نباید مطرح شود، چون نهتنها قابلیت اجرا ندارد بلکه موجب نگرانی مردم میشود. مثلاً اینکه گفته شود "اگر تا یک ماه دیگر باران نیاید باید تهران را تخلیه کنیم" چه معنایی دارد؟ با کمال احترام به رئیسجمهور محترم، مگر میشود شهری با ۱۰ میلیون جمعیت را منتقل کرد؟ این حرفها شدنی نیست؛ چنین اظهارنظرهایی فقط نگرانی و بیاعتمادی در جامعه ایجاد میکند.
عزیزان ما در دولت قبل از هر سخن، پیامدهای آن را در جامعه و در صحنه بینالملل بسنجند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: عزیزان ما در دولت، اعم از وزرا و شخص رئیسجمهور محترم، باید قبل از هر سخن، پیامدهای آن را در جامعه و در صحنه بینالملل بسنجند؛ وقتی گفته میشود آب نداریم، برق نداریم و ... ، مردم چه برداشتی میکنند؟ این پیامها به جای ایجاد امید، احساس ناامنی و یأس در جامعه پمپاژ میکند. باید همه با هم تلاش کنیم، از ظرفیتها استفاده کنیم و نشان دهیم مشکلات قابل حل است.
وی با بیان اینکه بخش زیادی از مشکلات ناشی از ضعف مدیریت منابع است، توضیح داد: الان میلیونها متر مکعب آب فقط در شبکه توزیع شهر تهران هدر میرود. این یعنی ضعف مدیریت. در همین تهران، استخرهای مناطق مرفه هر هفته صدها هزار لیتر آب مصرف میکنند و بعد آن را تخلیه میکنند. این وضعیت باید ساماندهی شود. از سوی دیگر، پساب تهران حجم بالایی دارد که میتواند برای آبیاری پارکها و فضاهای سبز استفاده شود، نه اینکه آب شرب برای این کار مصرف شود.
مردم از ما چیز زیادی نمیخواهند؛ فقط انتظار دارند حداقلهای معیشتی تأمین شود
توسلی تأکید کرد: این اقدامات وظیفه دستگاههای اجرایی است نه مردم. مردم وظیفه ندارند این کارها را انجام دهند. واقعاً صادقانه بگویم، مردم از ما چیز زیادی نمیخواهند. فقط انتظار دارند حداقلهای معیشتی تأمین شود؛ نان، کار و سرپناه. این خواسته زیادی نیست. تأمین این حداقلها وظیفه طبیعی هر حکومت است.
وی با اشاره به اظهارات چندی پیش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره کالابرگ الکترونیکی گفت: من به خود وزیر گفتم این شاخصها غلط است. مثلاً شخصی را میشناسم که کارگر است، در خانه مردم کار میکند، یک فرزند معلول دارد و پسرش هم بیکار است، اما در سامانه بهعنوان دهک هشتم شناسایی شده. یعنی کسی با درآمد بالای ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان! این ظلم است. چنین خطاهایی در سامانهها باید اصلاح شود.
چرا باید خطاهای آماری مردم را آزار دهد؟
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: مشکل در آمار و سامانههاست. سیستم باید دقیق باشد. ما در مجلس تأکید داریم هر شهروندی بتواند وارد سامانه شود و داراییهایی که برایش ثبت شده را ببیند. اگر درست بود، اعتراضی ندارد. اگر اشتباه است، همانجا اعتراض کند تا اصلاح شود. امروز دیگر در عصر هوش مصنوعی زندگی میکنیم، این سادهترین کار است. چرا باید خطاهای آماری مردم را آزار دهد؟
وی ادامه داد: به نظر من میزان قانونگریزی در کشور زیاد شده و این باید کنترل شود؛ مجلس هم در بخش نظارتی وظیفه دارد پیگیری کند تا مدیران پاسخگو باشند.
توسلی درباره وضعیت نظارت مجلس گفت: من خودم چندین سؤال از وزرای مختلف از جمله وزیر کشاورزی، وزیر میراث فرهنگی، وزیر نیرو و وزیر ورزش داشتم. بعضی از این سؤالها ماهها بود که معطل اعلام وصول مانده بود. سؤال زمانی مطرح میشود که مسیر یک وزارتخانه اشتباه باشد یا خروجی آن برای جامعه منفی باشد. آنوقت ما از وزیر میخواهیم بیاید توضیح بدهد. اگر مجلس قانع شد، روند ادامه پیدا میکند، اما اگر نشد باید مسیر اصلاح شود؛ البته بسیاری از وزرا آمدند و پاسخ دادند اما متأسفانه برخی توضیحات قانعکننده نیست.
دولت با عمل و تصمیمات سنجیده، اعتماد مردم را بازگرداند
وی در پایان تأکید کرد: ما نباید در حوزههای حیاتی کشور مثل انرژی، آب و تولید شاهد ناترازی باشیم. این وضعیت نشانه ضعف در مدیریت و برنامهریزی است. چه اتفاقی افتاده که در همه بخشها ناترازی داریم؟ باید مدیریت کشور اصلاح شود. تا زمانی که قانون بهدرستی اجرا نشود و پاسخگویی واقعی نباشد، مشکلات حل نمیشود؛ دولت باید از گفتار درمانی فاصله بگیرد و با عمل و تصمیمات سنجیده، اعتماد مردم را بازگرداند.

دیدگاه شما