20. بهمن 1394 - 16:52   |   کد مطلب: 14786
مدیرکل آموزش و پرورش همدان:
موانع و راهکارهای گسترش فرهنگ پژوهش در مدارس همدان تبیین شود
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه پژوهش‌ها تزیین کننده قفسه کتابخانه‌ها شده‌اند، گفت: گسترش فرهنگ پژوهش محوری در بین معلمان سبب ریشه‌یابی مشکلات و نواقص کارکردی در مدارس می‌شود.

به گزارش بهارانه به نقل از تسنیم ،عبدالرضا فولادوند ظهر امروز در همایش معلمان پژوهنده استان همدان با اشاره به اینکه سه عنصر مهم امام، امت و ایدئولوژی در شگل‌گیری انقلاب اسلامی مؤثر بود، اظهار داشت: معلمان با بهره‌گیری از اندیشه‌های امام(ره) نسبت به اقدامات رژیم منحوس طاغوت برای دانش‌آموزان روشن‌گری کردند و در مبارزات انقلابی نقش‌آفرین شدند.

وی با اشاره اینکه پژوهش یکی از حلقه‌های مفقوده در آموزش و پرورش است، گفت: سالیان سال احساس می‌شد و این فرهنگ بر جامعه ما غالب شده بود که تنها اساتید فرهیخته دانشگاهی باید در زمینه پژوهش و تحقیق ورود پیدا کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان بیان کرد: با ترویج این نگرش ما بین مجری پژوهش و تحقیقات و فرد پژوهشگر فاصله عمیقی رخ داده بود.

وی تصریح کرد: جشنواره معلمان پژوهنده به نهادینه کردن پژوهش در مدارس کمک می‌کند و زمینه برقراری حلقه ارتباطی بین تولید کننده و مجری پژوهش را فراهم می‌کند.

فولادوند با تأکید بر اینکه معلمان باید در راستای کاربردی کردن تجربیات و پژوهش ایفای نقش کنند، افزود: گسترش فرهنگ پژوهش محوری در بین معلمان سبب ریشه‌یابی مشکلات و نواقص کارکردی در مدارس می‌شود.

وی با بیان اینکه معلمان پژوهنده باید مشکلات روزمره مدارس را مورد بررسی و پژوهش قرار دهند، گفت: جلسات ماهیانه و فصلی در ارتباط با تعامل و تردد تجربیات بین همکاران فرهنگی باید شکل بگیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان عنوان کرد: مشکلات آموزش و پرورش باید در قالب پژوهش‌های علمی و مستند مورد بررسی قرار گیرد و معلمان نیز باید دست‌مایه فعالیت‌های پژوهشی خود را در بین همکاران منتشر کنند.

وی افزود: یکی از آسیب‌های مهم بایگانی کردن پژوهش‌ها در کتابخانه‌ها است و این امر نشان از عدم کاربردی شدن بررسی‌های علمی و پژوهشی در مدارس و کلاس‌ها دارد.

فولادوند با بیان اینکه متأسفانه با توسعه فرهنگ پژوهش به دنبال رفع تکلیف هستیم، اظهار داشت: یکی از بزرگترین معایت آموزش و پرورش عدم پویایی در آن است چرا که هر یک از فرهنگیان و معلمان تنها با تکیه بر تجربیات خود تلاش در خدمات‌رسانی دارد.

وی بیان کرد: جامعه از نظر استفاده از پژوهش تحقیق در فقر فرهنگی قرار دارد و پژوهش‌ها تزیین کننده قفسه کتابخانه‌ها شده‌اند که باید از این معبر عبور کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با تأکید بر ضرورت عملیاتی شدن محتوا و نتایج پژوهش‌ها عنوان کرد: فرهنگ استفاده از پژوهش‌های علمی در آموزش و پرورش، مدارس و کلاس‌های درس باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/س