19. آبان 1404 - 8:58   |   کد مطلب: 45190
تأسیس نخستین پژوهشکده تخصصی سفال کشور در همدان
معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان از راه‌اندازی نخستین پژوهشکده تخصصی سفال کشور در دانشگاه بوعلی سینا همدان و همچنین امضای تفاهم‌نامه همکاری با پلتفرم دیجی‌کالا برای عرضه محصولات سفال و سرامیک لالجین خبر داد.

به گزارش بهارانه؛به گزارش میراث‌آریا، محمدرضا خلجی، روز شنبه ۱۷ آبان ماه در جلسه کارگروه سفال استان گفت: پژوهشکده تخصصی سفال با هدف رفع خلأهای موجود در زنجیره تولید و عرضه این صنعت و ایجاد ارتباط مستقیم میان دانشگاه و کارگاه‌های فعال راه‌اندازی شده است. 

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان افزود: در این مرکز تلاش می‌شود پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی در رشته‌های مرتبط از حالت نظری و انتزاعی فاصله گرفته و مستقیماً به مسائل و چالش‌های کارگاه‌های سفال‌گری بپردازند و بر این اساس، دانشجویان می‌توانند در قالب مشاوره و تعامل مستقیم با هنرمندان و صنعتگران، به ارائه راهکارهای علمی و کاربردی کمک کنند. 

خلجی با اشاره به زمان افتتاح این پژوهشکده افزود: این مرکز پانزدهم شهریورماه سال جاری با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افتتاح شد و آغاز رسمی فعالیت خود را اعلام کرد. 

او از برگزاری همایش ملی زنجیره ارزش سفال و سرامیک با رویکرد علمی، کارگاهی و نمایشگاهی خبر داد و تصریح کرد: این همایش از نوزدهم تا بیست‌ویکم آبان‌ماه برگزار می‌شود و تا کنون بیش از ۵۰ مقاله علمی از دانشگاه‌های معتبر کشور دریافت شده که محور اصلی آن‌ها صنعت سفال لالجین است. 

به گفته معاون صنایع‌دستی استان، ۱۲ مقاله برگزیده در روز دوم همایش در دانشگاه بوعلی سینا همدان ارائه خواهد شد و بخش کارگاهی این رویداد شامل دوره‌های آموزشی فشرده در موضوعات «طراحی»، «دیجیتال مارکتینگ با محوریت شبکه‌های اجتماعی»، «لعاب‌کاری» و «پخت پرسلان در دمای پایین» خواهد بود. 

او در ادامه بیان کرد: بخش نمایشگاهی این مجموعه نیز با حضور هنرمندان و پژوهشگران برجسته سفال از 13 استان کشور از جمله تهران، سمنان، تبریز، خراسان رضوی و اصفهان برگزار خواهد شد و آغاز این رویداد از نوزدهم آبان‌ماه در همدان خواهد بود. 

خلجی خبر داد: در سال آینده دانشگاه بوعلی سینا پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد رشته هنر با گرایش سفال را آغاز خواهد کرد تا بدین ترتیب آموزش آکادمیک این حوزه تقویت شود. 

او در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر ضرورت توسعه بازار فروش و تکمیل زنجیره ارزش صنعت سفال اظهار کرد: یکی از چالش‌های جدی در حوزه سفال، ضعف در سیستم توزیع و معرفی محصولات است و برای رفع این کمبود، تفاهم‌نامه‌ای با شرکت دیجی‌کالا امضا شده تا بستری استاندارد برای عرضه محصولات سفال و سرامیک لالجین در این پلتفرم فراهم شود. 

معاون صنایع‌دستی استان افزود: مطابق این تفاهم‌نامه، ظرفیت‌سنجی لازم برای ورود محصولات سفال لالجین به بازار دیجیتال انجام می‌شود و کارگاه‌ها و تولیدکنندگان می‌توانند با عقد قرارداد مستقیم با دیجی‌کالا، آثار و محصولات خود را در سطح ملی عرضه کنند.

او این اقدام را گامی مهم در جهت معرفی گسترده‌تر برند جهانی لالجین و افزایش سهم بازار آن دانست و خاطرنشان کرد: ورود سفال و سرامیک لالجین به حوزه فروش آنلاین، زمینه رشد اقتصادی، اشتغال‌زایی بیشتر و حضور مؤثر در عرصه تجارت الکترونیک را فراهم می‌کند. 

انتهای پیام/