به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «بهارانه»؛ در حالی که طرح کالابرگ الکترونیک با هدف حمایت از خانوارها در دهکبندیهای مختلف، کنترل تورم و استفاده بهینه از یارانه در حال اجرا است، گزارشهای میدانی حاکی از بروز مشکلی جدی در فرآیند تسویه حساب دولت با فروشگاهداران طرف قرارداد است.
بر اساس سازوکار تعریف شده، مبالغ کالابرگ الکترونیک به کارت سرپرست خانوار شارژ میشود و فروشگاههای سطح شهر موظفند اقلام مصرفی مورد نیاز را در اختیار شهروندان قرار دهند. در مقابل، دولت متعهد شده است که مبلغ کسر شده از موجودی فروشگاهها را ظرف ۷۲ ساعت به حساب بانکی آنها بازگرداند.
نارضایتی کسبه از تأخیر در پرداخت
امروز (چهارشنبه)، شماری از صاحبان فروشگاهها نسبت به عدم واریزی مبالغ کالابرگ الکترونیکی پس از گذشت حدود دو هفته از اعلام مرحله اول طرح، بهشدت اعتراض کردند.
یکی از کسبه در این رابطه به خبرنگار بهارانه گفت: حدود پانزده روز از اعلام مرحله اول کالابرگ الکترونیکی مربوط به دهک اول تا سوم میگذرد. بنده در فروشگاه خودم بیش از ۱۰ میلیارد ریال اقلام را در قالب کالابرگ الکترونیکی در اختیار شهروندان قرار دادم، اما با گذشت این مدت طولانی، مبلغ مذکور تسویه نشده است و این اتفاق موجب خسارت جدی به کسبه میشود.
وعدههای معوق و برگشت چکها
این خردهفروش در تشریح عواقب این تأخیرها افزود: کسبه اغلب اجناس خود را به صورت چکی و با وعده پرداخت چند روزه خریداری میکنند. با توجه به اینکه همیشه تسویه کالابرگ الکترونیکی پس از سه روز انجام میشد، ما نیز بر همین مبنا اجناسی را خریداری کرده و وعده پرداخت مبلغ آن را در کوتاهترین زمان دادهایم.
وی تأکید کرد: عدم پرداخت این مبلغ توسط دولت باعث بدقولی ما و برگشت خوردن چکهای پرداختی به عمدهفروشان شده است.
این کسبه از مسئولان امر درخواست کرد که هرچه زودتر به این مسئله رسیدگی کنند تا خللی در زنجیره تأمین و توزیع کالا وارد نشود و ضرر و زیان بیشتری به واحدهای صنفی تحمیل نگردد.
انتهای خبر/ع