آخرین اخبار

4. مرداد 1403 - 14:47   |   کد مطلب: 43487
صنعت شهر جهانی لالجین در مواجه با تهدید؛
چالش نبود خاک رُس در لالجین
کم‌بود خاک رُس مرغوب، معضلی برای هنرمندان و تولیدکنندگان در شهر جهانی سفال لالجین شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «بهارانه»؛ تعدادی از تولیدکنندگان سفال در لالجین روز سه‌شنبه به فرمانداری شهرستان بهار، جهت پیگیری رفع مشکل تأمین خاکِ رُس جهت تولیدات صنایع دستی مراجعه نمودند.

تولیدکنندگان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی بهارانه گفتند: از چندماهِ اخیر تولیدکنندگان سفال در لالجین به بخشداری لالجین برای رفع این مشکل مراجعه نمودند و پس از عدم نتیجه‌گیری از طرف مسئولان و طولانی شدن زمان رسیدگی و با توجه به اواخر زمان تهیه گل سفال، در فرمانداری شهرستان بهار برای پیگیری مشکلات خود در این حوزه حضور یافتند.

یکی از تولیدکنندگان گفت: ما تولیدکنندگان صنایع سفال در این جلسه که به ریاست معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری برگزار شد، مجدداً به‌مشکلات نبودِ خاک رُسِ باکیفیت برای تولید گلِ رُس اشاره کردیم و خواهان پیگیری و رفع این مشکل و تسهیل در صدور مجوز برای برداشت خاک را داشتیم و امیدواریم رسیدگی شود.

وی افزود: خاک رُس مرغوب لازمه ادامه کار صنعت سفال شهر جهانی لالجین است که مجوز برداشت خاک به ما داده نمی‌شود و ما خاک را خریداری می‌نماییم.

این فعال صنعت سفال در ادامه گفت: متأسفانه به‌علت عدم مجوز برداشت خاک مرغوب، برخی اقدام به فروش خاک نامرغوب به‌جای خاک رُس خوب می‌نمایند، و ما پس از خریداری و تبدیل خاک به سفال و صرف هزینه و توان، محصول را به‌دست مشتریان می‌رسانیم که به‌علت نامرغوب بودن خاک، که ما از آن اطلاعی نداشتیم، سفال‌ها نامرغوب شده و از مقصد عودت داده می‌شوند.

یکی‌دیگر از فعالان صنعت سفال گفت: در سال جاری، خاک رُسِ گلِ سفال، برداشت نشده است و این‌روزها کارگاه‌های سفال‌گری با مشکل کم‌بود مواد اولیه سفال و هم‌چنین مُعضل گِل نامرغوب دست و پنجه نرم کرده و بعضاً برخی کارگاه‌ها به‌صورت انفرادی یا نیمه تعطیل فعالیت داشته و با این روند به‌زودی خیلی از واحدهای کارگاهی به تعطیلی کشیده خواهند شد. 

باتوجه به این‌که مواد اولیه اصلی تولیدکنندگان سفال با خاک رُس می‌باشد در صورت عدم تأمین خاک مرغوب و مناسب، این هنر و صنعت با چالش جدّی مواجه خواهد شد. 

شهر جهانی لالجین از افتخارات استان همدان است که هنر معروف سفال‌گری آن در کشور معروف است که ادامه این روند نیازمند نگاهِ مسئولان مربوطه به این هنر اصیل ایرانی است.

لالجین یکی از مراکز هدف گردشگری در استان همدان است که سالانه گردشگران بسیاری برای بازدید از هنر ایرانی سفال‌گری به استان همدان سفر می‌نمایند.

لالجین با بیش از یک‌هزار کارگاه سفال‌گری و همچنین فروشگاه‌های عرضه سفال و پذیرش بیش از ۵ هزار کارگر در کارگاه‌ها و کارخانه‌های این شهر، قطب صنایع دستی و اقتصاد استان همدان نیز محسوب می‌شود که در صورت عدم توجه مسئولان، کارگاه‌ها به تعطیلی کشیده خواهند شد و دیگر خبری از این هنر اصیل ایرانی در استان همدان نخواهد بود. 

شهر جهانی لالجین در شهرستان بهار است که در چند سال اخیر آوازه آن با ثبت جهانی این شهر، به‌گوش ایرانیان رسیده است و محصولات هنرمندان آن، نه‌تنها در سراسر ایران بلکه در کشورهای همسایه نیز طرفداران خود را دارد.

پایان خبر/ع

دیدگاه شما