13. آبان 1402 - 10:42   |   کد مطلب: 41872
در میزگرد عصر همدان مطرح شد؛
رعایت حجاب یعنی رعایت نظم اجتماعی
عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه با بیان اینکه حجاب باعث ایجاد نظم در جامعه می‌شود گفت: نمی‌توانیم در خصوص رعایت قوانین الهی سلیقه‌ای عمل کنیم و مدعی باشیم که جامعه با این کار نظم دارد.

به گزارش بهارانه؛به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری و تحلیلی« عصر همدان» میزگرد با موضوع «پوشش، عامل نظم اجتماعی یا نافی وحدت» با حضور حجت الاسلام مهدی جوادی برگزار شد.
وی با بیان اینکه حجاب باید از ب‍ُعد نظم اجتماعی مورد بررسی دقیق قرار گیرد گفت: از آنجایی که هر جامعه برای حفظ هویت خود نیازمند نظم است، جامعه جمهوری اسلامی هم از آن قاعده مستثنی نبوده و نیازمند نظم است.
عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه توجه داشته باشیم نظمی که در جامعه مد نظر است باید منجر به رسیدن هدف و غایت مطلوب باشد افزود: ما نمی‌توانیم هرگونه نظمی را پذیرا باشیم و نظمی مد نظر است که بتواند ما را از نقطه‌ای که هستیم به هدف نهایی برساند.
حجت الاسلام جوادی ادامه داد: باید هدف جمهوری اسلامی ایران را به صورت جدی مورد مطالعه قرار داده و به سوالات پیرامون آن پاسخ دهیم.
وی با بیان اینکه اگر به اهداف نگاه کنیم خواهیم دید مسیر رسیدن به هدف صحیح بوده است یا خیر تصریح کرد: اگر مسیر را هماهنگ با هدف ساخته باشیم پس جامعه منظم است در غیر این صورت نظمی در جامعه وجود ندارد.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سخنان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری ادامه داد: این بزرگواران در مقدمات حرکت تاکید و توجه ویژه به کلمه الله دارند.
حجت الاسلام جوادی با تاکید بر اینکه امامین انقلاب معتقدند در مرز جغرافیایی قیام نمی‌کنیم و برای اهتزاز کلمه الله تلاش میکنیم گفت: البته ممکن است قیام در گام اول محدود به فرد و خانواده باشد که مرز جغرافیایی خاصی می‌طلبد اما مقصود از قیام برای هدف خاص، مرز جغرافیایی ندارد و باید در همه نقاط خاص جهان که بشر زندگی می‌کند نهادینه شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه در آیات قرآنی داریم ۱۲۴هزار پیامبر فرستاده شده است تا مردم و انسان‌ها قیام به قسط کنند افزود: پس منظور مرز جغرافیایی نبوده اما باید این قیام از نقطه‌ای آغاز می‌شد.
وی با اشاره به اینکه آغاز قیام جهانی بالاخره نقطه‌ای دارد عنوان کرد: این نقطه ایران است که هدف آن همواره اهتزاز کلمه الله بوده و هست.
حجت الاسلام جوادی با تاکید براینکه برای رسیدن به هدف باید ابتدا به نقطه‌ای برسیم که مردم متحد شوند تصریح کرد: اساسا هر هدفی گام‌های منظم می‌خواهد و در آیات قرآن کریم آمده است که اگر دنیا و آخرت را می‌خواهید منظم باشید.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: برای رسیدن به هدف هماهنگی وسیله، هدف و وسایلی که خداوند به عنوان سنت برای ما قرار داده ضروری است و ما نمی‌توانیم از سنت الهی فاصله بگیریم.
وی با بیان اینکه حجاب زمینه ساز نظم در نظام برای اهتزاز کلمه الله است گفت: نماز، حج، قیام، زکات، خمس و روزه نیز برای ایجاد این نظم لازم است و ما نمی‌توانیم سلیقه‌ای عمل کنیم و مدعی باشیم نظم داریم.
حجت الاسلام جوادی با تاکید بر اینکه خدا مشخص کرده است که برای حفظ نام او چه کار کنیم افزود: اگر قرار شد جماعتی با هم دیگر قیام کنند قطعا الزامات قیام جماعتی با قیام فردی متفاوت است چون قیام جماعت الزاماتی دارد و قیام فرد الزاماتی دیگر.
عضو هیئت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: مسئله پوشش و حجاب در جامعه یک حرکت اجتماعی می‌خواهد و وجود حریم بین خانم‌ها و آقایان یعنی رعایت نظم اجتماعی.
وی با اشاره به اینکه اگر فردی حریم خود را با یک سنگ موقع رانندگی رعایت نکند منجر به تصادف و آسیب‌های دیگر می‌شود اظهار کرد: طبیعت اینگونه است پس در نتیجه باید نظم در جامعه را رعایت کرد و اگر فردی مراعات نکند، ناخواسته جامعه او را بیرون خواهد انداخت.
حجت الاسلام جوادی ادامه داد: فرد و جمعیت زمانی جماعت را تشکیل می‌دهند که همه هدفی خاص دارند و به سمت آن می‌روند.
تحقق تمدن اسلامی نیازمند حرکت جمعی است
استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه اجتماعات ما به جماعت تبدیل نشده است گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی پنج گام اصولی برای رسیدن به تمدن جامعه اسلامی مطرح کردند که باید به آنجا برسیم اما زمانی این تمدن محقق می‌شود که همه به سمت یک هدف حرکت کنند.
وی با اشاره به اینکه هنوز به گام اول هم نرسیده‌ایم افزود: باید دید جامعه براساس سخن رهبر خود حرکت پشتیبانی انجام می‌دهد یا خیر؟
حجت الاسلام جوادی با بیان اینکه موضوع حجاب جدای از حفظ نظم عمومی یک جامعه برای رسیدن جامعه به هدف انسانی خود مهم است تصریح کرد: وقتی وارد دانشگاه کشورهای حتی غیر اسلامی می‌شویم شاهد هستیم که مسئله پوشش برای آن‌ها مهم است و قوانین پوشش را مطرح می‌کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: قوانین پوشش در دانشگاه‌های خارجی وجود دارد اما چرا در بعضی نهادها و سازمان‌ها تعریف می‌کنند و در جایی دیگر خیر؟ اگر حجاب مسئله خاصی نیست پس چرا در بعضی مکان‌ها قانون است؟
وی با اشاره به اینکه حجاب در فرانسه هم در قوانین خودشان است اما حد حجاب را نیز معین کردند گفت: آنها می‌دانند که اگر آن میزان از حجاب را تعریف نکنند هدف آن دانشگاه مختل می‌شود چون کنشگران اداره و سازمان به چیز دیگری به غیر از اهداف سازمانی خواهند پرداخت.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اگر یک اداره برای اداره سازمانی خود میزانی پوشش در نظر می‌گیرد این میزان نظم برای آن اداره تعریف شده است افزود: این نظم قرار است اداره و سازمان را به هدفی که دارد برساند.
حجت الاسلام جوادی با تاکید بر اینکه پوشش برای انسانیت لازم است اظهار کرد: پوشش در مدیریت جامعه تاثیرگذار است و اگر قرار است نظم به جامعه دهیم نمی‌شود ناظم لباس نامنظم داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه هر جایی لباس خاص خود را می‌طلبد تصریح کرد: در ایام حج چندین میلیون نفر انسان در زمان خاص حول کعبه طواف می‌کنند، زن و مرد هم جدا نیستند و لباس‌ها نیز خاص هستند حال سوال اینکه الان حجاب و فاصله بین نامحرم در این موقعیت شلوغ چه می‌شود؟
عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: خداوند فرآیند خاصی برای حج معین کرده و می‌فرماید کسی که حواسش به طوافش است نباید به جنس مخالف توجه کند در غیر این صورت عبادتش باطل و بیهوده است و بدون ثمر دور کعبه می‌چرخد.
حجت الاسلام جوادی با بیان اینکه نظم در حج مشهود است گفت: در حرم امن الهی کشتن یک پشه هم احرام را باطل می‌کند، حجاب خاص در حج نشان از نظم دارد و اگر رعایت نشود همه چیز بهم می‌خورد.
وی با تأکید بر اینکه اگر رفتار توحیدی و هدف موحدانه است قطعا حجاب لازمه است افزود: اگر انسان اهدافی انسانی و غیر الهی دارد نیازی به جامعه دارای پوشش نیست درحالی که طبیعت زن و مرد به گونه‌ای است که چه مسلمان باشی چه نه باید حجاب را رعایت کرد.
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: خداوند حجاب را در ایام حجرت پیامبر (ص) نازل کرد و معنی آن این است که مخاطبین در آن زمان خیلی پذیرای حجاب نبودند چون ظاهراً زن در آن ایام کالا بود.
حجت الاسلام دکتر جوادی با اشاره به اینکه نزول آیات حجاب در آن ایام برای این بود تا مردم دست از تفکر جاهلی بردارند گفت: بعداز ۱۰ سال که مردم به خداپرستی روی آوردند به بلوغ انسانی رسیدند که حجاب به چه دردری می‌خورد و از زندگی حیوانی خارج شدند.
وی با بیان اینکه حجاب جز دستورات عالی اجتماعی است افزود: خداوند به جامعه فرصت می‌دهد تا به بلوغ برسند آنگاه مسئله حجاب را مطرح می‌کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه با تاکید بر اینکه آنقدر مسئله حجاب ضروری بود که خداوند اجازه نداد در ۱۰ سال اول و در مکه زیر دست و پای اعراب از بین برود تصریح کرد: خداوند به پیامبر در مسئله حجاب می‌گوید به مردم ضربه بزن تا بفهمند با رعایت نکردن آن جامعه برهم می‌ریزد.
حجت الاسلام دکتر جوادی با بیان اینکه عده‌ای شبهه وارد می‌کنند که نظم بهم نمی‌ریزد و با حجاب اختیاری هم نظم اجتماعی وجود دارد گفت: پاسخ به این افراد آن است که اگر نگاه کوتاه مدت داشته باشیم و با نگاه حداقلی بله، نظم بهم نمی‌ریزد اما قرآن ما را به نگاه پیش‌پا افتاده ارجاع نمی‌دهد بلکه می‌گوید آینده‌نگر باش و به آثار رفتار خود و جامعه در طولانی مدت بیاندیش.
وی با طرح این سوال که امروز عموم مردم چه هدفی را پیش می‌برند افزود: پیامبر اسلام برای عموم جامعه خون دل خورد تا آنها را رشد بدهد و شاگرد انحصاری نداشته باشند اما امروز عموم جامعه ما نگاه دیگری دارند و فقط افرادی خاص نگاه همسو با حجاب.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه خداوند همه بندگانش را براساس نگاه کمالی آفریده است تصریح کرد: نسل جدید بر اساس زمان جدید که ابزار انتقال داده بسیار زیاد است سوالات زیادی مطرح می‌کند اما آیا ما از ابزارهای موجود آنگونه که باید استفاده می‌کنیم و پاسخ سوالات و شبهه‌ها را می‌دهیم؟
حجت‌الاسلام جوادی خاطرنشان کرد: پیام های قرآنی کجا منتقل می‌شود؟ فرآوری تفسیر نمونه، نور و المیزان کجاست؟ پالایشگاهی که باید نفت خام را تبدیل به محصول کند کجاست؟
وی با بیان اینکه اسلام یعنی یک قانون که خداوند گفته است این قانون را نمی‌توانی جبرا به کسی تحمیل کنی گفت: اکراهی در دین نیست خدا گفته است به کسی اجازه نمی‌دهم جبرا دین را تحمیل کند اما آیا دین، غیر از حُب چیز دیگری است؟ آیا میتوانی چیزی را به اجبار دوست داشته باشی؟ پس لا اکراه فی‌الدین یعنی تحمیلی در دین نیست.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: وقتی تحمیلی در دین نیست ما احکام و اجزا دین را اجرا می‌کنیم درحالی که اول دین را می‌فهمیم بعد می‌پذیریم؛ حالا که دین را پذیرفتم آن را اجرا می‌کنیم و خداوند قاعده طبیعی را مطرح می‌کند که با زور نمی‌شود وارد قلب کسی شد.
حجت‌الاسلام جوادی با اشاره به اینکه فردی که برخی مسائل دین را قبول دارد و برخی را نه افزود: این فرد کافر نیست اما فاسق است و در روند اجتماعی خدا را نصفه قبول دارد.
وی با بیان اینکه اگر فردی حجاب را رعایت نمی‌کند موضوع حق‌الناس است گفت: آیا رعایت نکردن حجاب حقی از بیننده سلب می‌کند یا نه؟ در اینجا دیگر مسئله بین فرد و خدا نیست بلکه مردم نیز در آن سهم دارند.
استاد حوزه و دانشگاه با تأکید براینکه وظیفه ما جهاد تبیین است خاطرنشان کرد: در هر جامعه‌ای زندگی کنیم قوانینی دارد و اگر قوانین رعایت نشوند جامعه نسبت به آنها عکس العمل دارد حالا فرد می‌خواهد آن را قبول داشته باشد یا خیر اما جامعه او را پس میزند.
حجت‌الاسلام جوادی با اشاره به اینکه لازم نیست همه کنشگران قوانین را با قلب بپذیرند گفت: اما همه آحاد جامعه باید الزاما قوانین جامعه را اجرا کنند.
وی با بیان اینکه آمریکا مدعی نظم اجتماعی است افزود: اگر آمریکا می‌گوید هیچ‌کس مثل او نظم اجتماعی ندارد پس چرا از درون کشور همه بر علیه او شورش کردند؟
عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: نظم اجتماعی که آمریکا از آن حرف می‌زند مجموعه قوانینی است که منطقی و جهت دار نیست و براساس خواسته خود اوست.
حجت‌الاسلام جوادی با بیان اینکه آمریکا دانشمندان و مهاجران دیگر کشورها را محاصره کرده است تصریح کرد: آمریکا برده‌داری مدرن علمی می‌کند و سیاست او غارت است.
وی خاطرنشان کرد: نظم جهانی هدف و وسیله دارد اما آمریکا به وسیله غارت و تهاجم، مدعی نظم است؛ وقتی کشوری مثل ویتنام را قتل عام کنی و خود را با منابعش توانمند کنی مثل این است که قانون جنگل داری!
نگاه جنسی از زمان فرعون وجود داشته است
استاد حوزه و دانشگاه در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه نگاه جنسی برای زمان حال نیست گفت: این نگاه در زمان فرعون هم بوده است چون پسران را می‌کشتند و دختران را نگه می‌داشتند.
حجت‌الاسلام جوادی ادامه داد: حرمسراهایی که در سلاطین گذشته بود نگاه جنسی داشتند، بسباری از جوانان که قصد کار در آن حرمسرا داشتند را عقیم می‌کردند؛ الان کجای دنیا این کار را می‌کنند؟ اتفاقات امروز و صحبت ها درباره نگاه جنسیتی در برابر اتفاقاتی که درگذشته انجام می‌شده سو تفاهم و شوآفی بیش نیست.
وی با تاکید بر اینکه در دنیای امروز نگاه جنسی وجود ندارد فقط تبدیل شدن انسان به کالا رخ داده است افزود: حتی جوامعی که پوششی ندارند هم برای اینکه کار روزمره آن‌ها ادامه داشته باشد یک حجاب و چارچوب معین کردند و چون اگر نباشد به کلی نظم جامعه برهم می‌ریزد.
عضو هیئت علمی دانشگاه در پایان گفت: باید برای همسو کردن دیگران دغدغه واحد ایجاد کنیم، دغدغه آن‌ها می‌شود دغدغه ما و لازمه آن تفاهم و مقدمه تفاهم نیز گفتگو است.
انتهای خبر/سع

دیدگاه شما