27. ارديبهشت 1403 - 9:06   |   کد مطلب: 43004
بهزاد بابایی فعال حوزه کشاورزی؛
کشاورزان دیگر تحمل ندارند
بهزاد بابایی فعال کشاورزی در گفتگو با خبرنگار گروه امنیت غذایی عصر همدان گفت: سیب زمینی کاران و کشاورزان نیاز به حمایت ویژه‌ای دارند که در کشورهای پیشرفته این حمایت انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «بهارانه»؛ بهزاد بابایی فعال کشاورزی در گفتگو با خبرنگار گروه امنیت غذایی بهارانه گفت: سیب زمینی کاران و کشاورزان نیاز به حمایت ویژه‌ای دارند که در کشورهای پیشرفته این حمایت انجام می‌شود. 

وی در ادامه افزود: در کشورهای پیشرفته ۶۰ درصد عایدی و خروجی اقتصادی خانوار در محصولات کشاورزی با یارانه‌های مستقیم و غیرمستقیم است، که یارانه پنهان را می‌توان آب و برق ارزان قیمت برشمرد و یارانه مستقیم را کود و سم و بذر که در سال‌های گذشته با اختصاص ارز دولتی این یارانه‌ها در اختیار کشاورزان قرار می‌گرفت اما با قطع یارانه دولتی به علت فساد زا بودن آن حمایت‌ها نیز از کشاورزان کم شد تا این‌که در هفته گذشته خبر قطع کود یارانه‌ای شُک جدیدی به کشاورزان وارد شد.

بابایی تصریح کرد: دولت باید در قبال کم کردن یارانه‌ها دست کشاورز را در فروش محصولات به قیمت منطقه‌ای باز بگذارد تا کشاورز محصولش را بتواند به قیمتی به فروش رساند که زیان نکند. 

وی در  تشریح علل کاهش قیمت سیب زمینی گفت: از نیمه دوم سال گذشته قیمت سیب زمینی بسیار کم بوده است و برخی نیز محصول خود را انبار نمودند تا در ابتدای امسال به فروش رسانند که خبر اعمال تعرفه‌های ۶۰ درصدی صادرات محصول سیب زمینی باعث کم شدن شدید قیمت شد. 

این فعال کشاورزی خاطر نشان کرد: در ایام عید به علت بارندگی در جنوب کشور اندکی حباب قیمتی ایجاد شد و همین امر مسئولین را برای تنظیم بازار به فکر واداشت تا با فشار بر تولید کنندگان سعی در کنترل بازار نمایند. 

وی افزود: باید گفت محصول تازه برداشت شده در استان‌های جنوبی کشور و محصولات انبار شده در شهرستان بهار و استان همدان تفاوت قیمت دارند و سیب‌زمینی‌های در انبار برای صادرات برای کشورهای ضعیف منطقه از نظر اقتصادی در نظر گرفته شده است.

بابایی در ادامه از مسئولین درخواست کرد تا در این زمینه بین محصولات کشاورزی مورد مصرف داخل و صادراتی تفاوت قائل شده تا تولید کنندگان دچار خسارات سنگین نشوند. 

وی مسئله اصلی نظیم بازار را نظارت بر خرده فروشی‌ها عنوان کرد و گفت: نباید برای تنظیم بازار به کشاورز و تولیدکنندگان فشار آورد.

این فعال کشاورزی تصریح کرد: فشارهای مضاعف بر کشاورزان و تولید کنندگان برای تنظیم بازار و چشم پوشی از واسطه‌ها و خرده فروشان سبب خواهد شد که فعالین این حوزه فعالیت خود را کاهش داده و در نتیجه تولید کم شود و ما از صادر کننده سیب زمینی به وارد کننده آن تبدیل شویم که اثرات قیمت بالای آن در جامعه محسوس خواهد بود. 

بابایی در ادامه به صدور تعرفه ناگهانی محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: نهاد ریاست جمهوری نیز بر اساس نامه‌ها و اسناد موجود اظهار به اشتباه بودن صدور تعرفه ناگهانی وزارت کشاورزی داده است و گمرک نیز تذکر گرفته و وزیر اقتصاد نیز نامه‌ای به وزیر کشاورزی برای لغو این بخشنامه داده است اما همچنان عملاً اتفاقی نیافتاده است و انتظار داریم پیگیری‌ها و تصمیم گیری‌ها، مجدانه‌تر برای حمایت از تولید کنندگان باشد.

وی گفت: آن‌چیزی که در اختیار وزارت کشاورزی است، گواهی از مبدا است که در برخی از کشورها اصلاً نیازی به این گواهی نیست و برخی نیز علی‌رغم این موضوع صدور گواهی از مبدا توسط روئسای جهاد کشاورزی شهرستان‌ها را نیز لغو کردند.

بابایی در پایان با اشاره به این‌که نباید اعتراضات اجتماعی در حوزه کشاورزی رخ دهد گفت: برخی کشاورزان دیگر تحمل ندارند و بعضاً در مقابل اداره جهاد کشاورزی اقدام به اعتراض می‌نمایند که ممکن است رسانه‌های معاند از این موضوع سو استفاده نمایند. که نمونه آن‌را در موج سواری این رسانه‌ها برروی عدم صادرات دیگر محصولات نیز شاهد بودیم.

پایان خبر/ع

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما