آخرین اخبار

8. شهريور 1403 - 22:11   |   کد مطلب: 43598
چهل پیام برای منتظران ظهور(۲۶)؛
منتظران قائم به امام زمان(عج) ملحق می‌شوند
تهران- ایرنا- یک پژوهشگر حوزه مهدویت گفت: کسی می‌تواند به امام زمان (عج) ملحق شود که مثل آن حضرت، قائم باشد و قیام در زندگی او تجلی داشته باشد.

به گزارش  پایاگاه خبری تحلیلی «بهارانه»:حجت الاسلام محمد شجاعی به خبرنگار معارف ایرنا گفت: بسیاری از افراد ادعا می کنند که می خواهند به درجه معصوم برسند ولی وقتی عملکردها و تصمیم گیری های آن ها را در زندگی نگاه می کنیم، شاهد آن هستیم که فقط وقت خود را تلف می کنند. چون از یک طرف آرزوهای بزرگ دارند و از طرف دیگر هیچ اراده و برنامه ای برای رسیدن به آن آرزوها ندارند.

وی با اشاره به فرازی از زیارت عاشورا گفت: این که به سیدالشهدا(ع) می گوییم که می خواهیم با شما محشور باشیم، فقط آرزو است. چون اگر کسی صادق باشد، این خواسته به آرمانش تبدیل می شود تا به آن آرمان برسد. یعنی تصمیم می گیرد که به مقام امام زمان و درجه معصوم برسد و کسی می تواند به امام زمان ملحق شود که مثل حضرت قائم باشد. یعنی قیام در زندگی او نمود داشته باشد.

مدیر موسسه منتظران منجی با اشاره به آیه ۴۶ سوره سبا گفت: قرآن، شرط اساسی را قیام می داند و می گوید برای خدا دو نفره و حتی یک نفره قیام کنید. این که انسان در زندگی خود با هیچ کسی کاری نداشته باشد و این که بقیه چه می کنند، در زندگی یک منتظر قائم وجود ندارد. گاهی انسان های عافیت طلب، تنبل، بی حوصله و ترسو را می بینیم که اهل قیام برای خدا و امام زمان (عج) نیستند؛ هرچند استاد باشند و شاگردانشان را نصیحت کنند که کاری به این چیزها نداشته باشند.

وی افزود: از اینجا می توان فهمید آن استاد، علم و معرفت دارد و فقط توده اطلاعات است یا شور و نورانیتی در اوست و از همین قاعده می توان فهمید آیا این استاد، قائم است یا قاعد. آیا مشغله علمی او را از قیام بازداشته است یا نه. یعنی انسان قائم، هم مشغله آسمانی و آرمان دارد و هم برای آن تلاش می کند. بنابر این یک انسان راحت طلب که در گوشه ای زندگی می کند و به کسی کاری ندارد، قائم نیست.

شجاعی ادامه داد: بعضی افراد که وضعیت مالی خوبی هم دارند، برای امام زمان (عج) کمک مالی می کنند و تصورشان این است که همان کمک نقدی ملاک قائم بودن است ولی باید توجه کنیم که جهاد مالی بخشی از قیام است و خدا می خواهد که با تمام ابعاد وجودی قیام کنیم و نه فقط بخش اقتصادی. بنابر این وقت ما باید وقت قیامی باشد. یعنی برنامه ریزی تحصیلی، علمی، کاری، شغلی، هنری و عبادی ما باید یک برنامه ریزی قیامی باشد.

وی اضافه کرد: یک انسان قائم و منتظر، آبرو و شخصیت خود را در این راه می گذارد. برخی افراد دوست دارند در میان فامیل و اقوام فاسق و لائیک به رسمیت شناخته شوند و همچنین اشخاصی قائم هم باشند درحالی که چنین چیزی ممکن نیست. ظاهر این افراد نشان می دهد که اهل قیام نیستند. این افراد می خواهند حتی ظاهرشان با اهل قیام یکی نباشد. در واقع می خواهند ظاهر قاعدین را داشته باشند ولی خودشان می گویند که می خواهند ماهیت قائمین و قیام کنندگان را داشته باشند.

شجاعی با بیان این که قیام یک انسان منتظر باید در همه ابعاد شخصیتی ظهور کند، افزود: قیام هر کسی باید در هر رشته و شغلی که هست، ظهور کند. قیام کسی که اهل قلم و هنر است با قلم و هنر و قیام کسی که اهل تبلیغ است با تبلیغش ظهور می کند. لذا پیامبر اکرم(ص) فرمود «اگر کسی از دنیا برود و اثری از جهاد در زندگی او نباشد، منافق از دنیا می رود.» لحظه ملاقات با خدا لحظه بسیار خطرناکی است.

بیشتر بخوانید

شناخت امام زمان(عج) تنها راه نجات است

کدام عدالت‌طلب در کنار امام زمان(عج) خواهد بود؟

موج جهانی اربعین زمینه‌ساز تعجیل امام زمان(عج) خواهد شد

منتظران امام زمان (عج) با زیارت اربعین برای ظهور آماده می‌شوند

مهمترین آمادگی برای انتظار مهدی(عج) چیست؟

اربعین گام برداشتن به سوی ظهور است

چه هدیه‌ای به امام زمان(عج) بدهیم؟

وی افزود: اگرچه چنین لحظه ای می تواند خیلی باشکوه باشد، ولی شرم آور است که انسان با خدا روبرو شود و از بی نهایت نعمتی که خدا به او داده، هیچ چیزی را صرف خدا و امام زمان نکرده و قائم لله نبوده باشد. برخی افراد حتی یک سیلی برای خدا نخورده اند یا تشنگی و گرسنگی نکشیده و همیشه عافیت طلب بوده اند. گاهی نه ضرر اقتصادی کردیم؛ هزینه نکردیم، هزینه نشدیم و همیشه دور ایستادیم. لذا قرآن می گوید من فقط یک موعظه می کنم و آن این که اهل قیام باشید.

این پژوهشگر مذهبی تاکید کرد: انسان قائم، اول، اهل قیام است و بعد رشته تحصیلی یا همسر خود را انتخاب می کند. اهل قیام حتی محل زندگی خود را بر اساس ساختار قیامی خود طراحی می کند تا همه انتخاب هایش بر اساس قیام است. اگر کسی می خواهد به مقام محمود و مقام امام زمان برسد باید قیام کند.

وی افزود: کسی که زمین گیر و خانه نشین هم باشد، می تواند از منزل، خود را به لشکر امام زمان(عج) برساند؛ برخلاف کسانی که سالم هستند و همه نعمت ها را دارند ولی به لشکر حضرت نمی رسند. چون اصل حرکت با قلب است و دل انسان باید تکان بخورد و قیام کند و این قیام را در روح خود درک کند.

دیدگاه شما