آخرین اخبار

21. مهر 1404 - 6:39   |   کد مطلب: 45050
وقتی به مطالعه‌ی ماجرای فتح خرمشهر و بازپس‌گیری آن از رژیم بعث عراق می‌پردازیم، با نام قهرمانان متعددی مواجه می‌شویم؛ در حالی‌که این عملیات تنها یک فاتح داشت، و آن هم خلبانی از ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

به گزارش بهارانه؛به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران توانا، اگر پروژه انهدام پل پشتیبانی نیروهای بعثی اروندرود را به آمریکایی‌ها بدهید و بگویید چنین مهماتی هست، به شما می‌گویند اگر چهل‌پنجاه هواپیما را زین کنید، شاید بتوانیم پل را بزنیم. اما کجا دیده‌اید اکبر زمانی(خلبان پیشکسوت فانتوم) بگوید که ما چنین شگفتی‌ای ایجاد کردیم؟ این‌ها قابل تکرار نیستند؛ این کارها باعظمت هستند.این حرف‌ها، جملات گلایه‌آمیز محمود ضرابی از پیشکسوتان پرواز با فانتوم و البته دوست و همکار مرحوم محمود اسکندری است که از نبود کار رسانه‌ای و تبلیغِ صحیح درباره قهرمانان نیروی هوایی ارتش در زمان جنگ هشت‌ساله شکایت می‌کند.عباس دوران، عباس بابایی، مصطفی فکوری و... از قهرمانانی هستند که از شهرت و معروفیت در بین اقشار پیگیر جامعه برخوردارند، اما نیروی هوایی ارتش قهرمانان بزرگ دیگری مانند محمود اسکندری دارد که تقریباً هیچ‌کس آن‌ها را نمی‌شناسد.در جریان عملیات بیت‌المقدس، نیروهای ایرانی دریافتند دشمن بعثی پلی روی اروندرود ساخته تا نیرو و تجهیزات به خرمشهر برساند. انهدام این پل می‌توانست راه پشتیبانی دشمن را ببندد، اما انجام مأموریت بسیار خطرناک بود، زیرا پل در عمق تسلط دشمن و زیر پوشش پدافند سنگین قرار داشت.

ماجرای پلی که انهدامش فتح خرمشهر را قطعی کرد

پس از بدست آوردن اطلاعاتی مبنی بر وجود خط مستحکم پشتیبانی در پشت خرمشهر، مرحوم خلبان محمود اسکندری به همراه کمک‌خلبانش اکبر زمانی جهت نابودی این پل داوطلب شدند. آن‌ها با یک جنگنده فانتوم از پایگاه همدان برخاستند و با پروازی بسیار دقیق، در ارتفاع پایین وارد منطقه شدند تا از دید رادارهای دشمن پنهان بمانند. آن‌ها توانستند بمب‌های خود را با دقت روی پل رها کنند و پل را به‌طور کامل منهدم کنند؛ به‌طوری‌که عبور هرگونه نیرو یا تانک از آن غیرممکن شد.اکبر زمانی در باب سختی این عملیات می‌گوید: «اگر می‌خواستیم در راستای عمود به پل بمب‌ها را رها کنیم، اصلاً بمبی روی پل نمی‌خورد.»این عملیات از نظر نظامی و فنی یکی از دشوارترین و مهم‌ترین مأموریت‌های نیروی هوایی ایران در دوران جنگ بود. دقت بالا، پرواز در ارتفاع بسیار پایین، عبور از آتش پدافند دشمن و بازگشت سالم از چنین منطقه‌ای کاری بود که حتی خلبانان باتجربه دنیا هم آن را تحسین می‌کنند. انهدام پل اروند رود کمک بزرگی به محاصره کامل نیروهای عراقی کرد و تنها چند روز بعد، خرمشهر آزاد شد.از دیگر عملیات‌های مهمی که این فرد در آن شرکت داشته، می‌توان به عملیات اچ۳ و همچنین عملیات ناامن‌سازی بغداد و برهم زدن اجلاس شورای عدم‌تعهد اشاره کرد، عملیاتی که پس از عملیات استشهادی عباس دوران در بغداد انجام شد.اسکندری، یکی از برجسته‌ترین خلبانان نیروی هوایی ایران، در طول جنگ ایران و عراق با اف-۴ فانتوم ۲ پرواز کرد و در عملیات‌های آزادسازی خرمشهر، اچ۳ و بغداد نقش مؤثری داشت. عملیات اچ۳ که ۱۵ فروردین ۱۳۶۰ انجام شد، توسط سازندهٔ فانتوم اف-۴، مک‌دانل داگلاس، به‌عنوان کامل‌ترین عملیات این هواپیما و اسکندری به‌عنوان ماهرترین خلبان آن شناخته شد.

کتاب "بیگانه با ترس"

اگر به این خلبان حرفه‌ای و فعالیت او و همکارانش علاقه‌مند شده‌اید، گفت‌وگوی ۸ بخشی با همکاران و دوستان این خلبان فقید را از دست ندهید.«بیگانه با ترس» نوشته صادق وفایی حاصل ۸ گفت‌وگوی مفصل دربارۀ خلبان محمود اسکندری است. کتابی که به گفته نویسنده‌اش نتیجه بیش از دوسال زندگی این نویسنده با محمود اسکندری و سفر به اسناد و خاطره‌هاست. این کتاب، در روایت دوستان نزدیک و هم‌قطاران خلبان اسکندری جان می‌گیرد؛ مصاحبه‌هایی که در بطن و متن آنها می‌توان به چهره‌ای دقیق، درست و بدون روتوش از این خلبان پرافتخار دست پیدا کرد. کتاب را که به دست بگیرید از همان اول حس می‌کنید در کابین فانتوم اف‌4، این شبح دوست‌داشتنی نشسته‌اید و باعظمت تاریخ نبردهای هوایی ایران؛ آن‌هم همراه با ناخدایی چون کاپیتان محمود اسکندری پیش می‌روید و برای ایران افتخار آفرینی می‌کنید.این کتاب ۴۹۳ صفحه‌ای به قیمت ۴۰۰ هزار تومان، هم‌اکنون از طریق انتشارات مؤسسه روزنامه ایران در دسترس مخاطبان قرار دارد.

دیدگاه شما