مجيد مرادي نويسنده كتاب شب هاي ساسان در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار نافع گفت: به مناسبت هفته بسيج كتاب "شب هاي ساسان" بصورت نمايش نامه از شبكه نمايش راديو پخش خواهد شد.
مجيد مرادي اظهار کرد: داستان اين كتاب بصورت هفت قسمت نمايشي در هفته بسيج از راديو نمايش پخش خواهد شد.
وي در توضيح موضوع كتاب خاطرات شفاهي خود مي گويد: "شب هاي ساسان" در 160 صفحه، بخشي از خاطرات من در زمان بستري شدنم به دليل عود كردن شيميايي ام از سال 58 تا 89 در بيمارستان ساسان است كه به صورت تداعي (فلاش بك) و يا تجديد خاطرات مرتبط با دوران دفاع مقدس است كه اول شخص داستان كه همان نويسنده است را به آن دوران بر مي گرداند اين كار يك سبك روايتي و نگارشي جديد است. مثلا وقتي از شيميايي شدن با گاز خردل كه بوي سير مي داده ياد مي كند به دوران كودكي خود كه در زمين هاي كشاورزي كارگر سير جمع كن بوده و سراسر فضاي ذهني اش بوي سير تازه گرفته، باز مي گردد.
نويسنده كتاب شب هاي ساسان ادامه مي دهد: در بخشي ديگري از كتاب، با ذكر خاطره اي از سياه شدن رزمنده جانبازي به نام ايرج به خاطر كمبود اكسيژن در بيمارستان ساسان، فلش بكي به عملياتي در ماووت عراق در سال 66 مي زنم كه در سرماي سخت صورت رزمنده ها به دليل مازوو گذاشتن سياه شده بود. داستان از اين قرار است كه در جبهه ها رسم بود كه كيسه حنايي در شب عمليات آماده مي شد تا بچه ها مراسم حنابنداني بر پا كنند و از اين طريق هم ثواب ببرند و هم خود را براي ديدار با خداوند به عنوان دامادي كه به حجله خداوند مي رود زيبا كنند.اين مراسم نه تنها در لشگر همدان بلكه در ميان همه رزمندگان متداول بود. به اضافه اينكه گاهي از مازوو كه رنگدانه اي طبيعي است براي رنگرزي و يا ترميم و بهبود ترك هاي عميق پا ها كه در اثر استفاده مداوم از پوتين روي مي داد استفاده مي كردند. در آن شب خاص در عمليات ماووت عراق پيرمرد حنا پخش كن به اشتباه مازوو را با آب تركيب مي كند و همه بر صورت و محاسن و دستهايشان مازو كه رنگي سياه دارد ميماليدند هنگام عمليات تصور كردند كه به دليل سرماي هوا سياه شده اند اما بعد كه متوجه شدند به دليل استفاده از مازو ها بوده اين اسباب خنده و شادي رزمندگان را فراهم كرد و به هم حاجي فيروز لقب مي دادند و اين سبب انبساط خاطرشان شد.
مرادي در بيان اين بخش از خاطرات از روي كتاب براي ما اينگونه نقل مي كند : " حاجي فيروز! آرپي جي زن، سنگر تبر بارو بزن. بچه هاي ديگري دست و صورت سياهشان توجه نمي كردند، تازه در آن سرما و جنگ سخت، حاجي فيروز بودن شده بود اسباب روحيه دادن به بچه ها. نزديك عصر بود كه عمليات تمام شد برف هاي سفيد و تشك پر بود از حاجي فيروزهايي كه با قرمزي خون خود رفته بودند به حجله دامادي".
وي گفت: كتاب شهيد ساسان در جمع جانباز همدان رونمايي شد و جانبازان شيميايي از اين اثر خيلي استقبال كردند و از طراحي جلد، صفحات و سبك آن به دليل نگارش محاوره اي كتاب افراد خيلي از آن راضي اند.
مرادي دليل پرداختن به اين موضوعات را دلبستگي اش به خاطر آن دوران بيان مي كند و مي گويد: علاقه و واكنش مثبت جانبازان از خواندن كتاب شب هاي ساسان وصف ناپذير بود. نظر جانبازان در رابطه با كتاب با دست نوشتهايي در انتهاي "شب هاي ساسان" آمده است. اين نظرات در سفر اردويي جانبازان به شمال با نشان دادن پرينت اوليه كتاب از آنها گرفته است.
وي در بيان ويژگي هاي كتاب مي گويد: طراحي جلد و صفحات دروني كتاب به گونه اي است كه با الهام از دفترچه هاي خاطرات رزمندگان، يادآور خاطرات دوران دفاع مقدس است. به گونه اي كه در آن زمان دفترچه خاطراتي را با طراحي كه رزمندگان بتوانند خاطرات و دل نوشته هاي خود را در آن يادداشت كنند به هر رزمنده مي دادند و در پايين صفحات آن احاديث و روايات چاپ شده بود. علاوه بر قديمي بودن نوع طراحي و ظاهر كتاب، از كاغذهاي كاهي استفاده شده است و نوع فونت نوشتار هم همانند نوع فونت ماشين تايپ هاي قديمي مطابق دفترچه خاطرات هاي آن دوران است.
مرادي هدف از طراحي به اين شكل را زنده كردن خاطرات با ارزش و خوب رزمندگان در سي سال گذشته عنوان كرد و افزود: برگه ها به قدري كهنه است كه همگان گمان مي كند از آن دوران به جا مانده است و ما اين كار را با فوتوشاپ انجام داديم. حتي جلد از دور پاره به نظر مي آيد اما روي جلد خورده است سال انتشار 1391 ، به اين ترتيب خاطرات آنها احياء مي شود. همچنين آشنا شدن نسل سوم با حال و هواي دوران جنگ دليل دوم براي اين سبك كار كردن بود.
وي ويژگي دوم كتاب را توضيح اصطلاحات نظامي در پانوشت عنوان كرد و افزود: اكثر كتب دفاع مقدس اصطلاحات نظامي را بدون توضيح مي آورد اما در اين كتاب به مفهوم آنها اشاره شده است. مثلا خمسه خمسه كه آتشبار كاتيوشا و غبضه خمپاره اي است كه چندتا چند تا گلوله پرتاب مي كند، در حالي كه اين اسلحه وجود خارجي ندارد و اين نامي است كه رزمنده ها در آن دوران بر آن نهادند. يا مثلا MPU شدن به زماني اطلاق مي شود كه رزمنده ها مجبورند 24 ساعت قبل از عمل چيزي نخوردند و يا اصطلاح بهشت را بر ICU نهادند چرا كه كمتر كسي از آن زنده باز مي گردد.
وي با اشاره به ويژگي سوم كتاب گفت: داشتن گويش همداني يكي ديگر از ويژگي هاي كتاب است كه مثلا همداني ها به چفيه مي گويند آغ بانو يا حتي در بخش هاي ديگري از كتاب لهجه مريانجي كه الان منسوخ شده است به كار برده شده است.
نويسنده "شب هاي ساسان" با اشاره به اينكه در كتاب قصد شخصيت پردازي و بزرگ نمايي و برجسته سازي شخصيتي نداريم گفت: هيچ شخصيت پردازي در كتاب نشده است و به جاي فاميلي از اسم كوچك افراد بهره برده ايم. حتي نام خودم در كتاب مجتبي است كه فردي است كه در جبهه ها به شهادت رسيد. در واقع اسم شخصيت هاي داستان برگرفته از نام دوستان شهيدم است و اين به اين خاطر است كه صميميت آن دوران را زنده كند چرا كه در آن زمان رزمنده ها همديگر را با نام كوچك صدا مي زدند. و من با اين كار مي خواهم اين فرهنگ صميميت شهدا را حفظ كنم تا در كتاب جاويد و محفوظ بماند.
مرادي با اشاره به مسجل بودن حس ولايت مداري در كتاب گفت: ولايت پذيري و ولايت مداري در فصل انتهايي كتاب نمود پيدا مي كند.
از نظر مرادي ويژگي چهارم كتاب بازتاب دادن شلوغ كاري و انرژي و روحيه بالاي رزمنده هاي همدان با عنوان "روايتي كوتاه در دنيايي زيبا" است. به طوري كه بچه ها هنوز كه هنوز است با گذشت سال ها از جنگ تحميلي روحيه خود را براي تحمل درد حفظ كرده اند و با اين درد زندگي مي كنند و از آن لذت مي برند و خدا به آنها توفيق داده كه با اين درد زندگي كنند.
خالق كتاب"دلتنگي هاي باران"، توانايي نوشتن خود را از معلم پاسدارش در سال پنجم دبستان مي داند و مي گويد:مهدي نژاد نام معلم كلاس پنجم دبستان من است و من بسيار در پي يافتن اين معلم عزيز هستم. چرا كه او انگيزه و شوق نوشتن را در من زنده كرد. و كار به جايي رسيد كه من به عنوان مدير تبليغات كلان در حوزه ايثار و شهادت فعاليت مي كنم.
مرادي ويژگي ديگر كتاب را داشتن صفحات خالي ما بين هر خاطره دانست و گفت: اين به اين خاطر است تا اگر فردي در حين خواندن خاطره من خاطره خودش برايش زنده شد آن را اضافه كند و براي خودشان نگه دارد چرا كه نسل ما كم كم پير مي شود و خاطراتش فراموش مي شود و با اين كار براي آينده بماند. كتاب در انتها مصور است البته براي جلوگيري از شخصيت پردازي زير نويس ندارد.
وي شروع انگيزه نوشتن اين اثر را اينگونه توصيف مي كند: از آنجايي كه از ادبيات دفاع مقدسي گله داشتم و حتي حدود 509 صفحه در حوزه ايثار آسيب شناسي نوشته ام، با هزينه شخصي خودم اين كتاب را نوشتم. هر چند آرم شابك خورد و بنياد شهيد همدان با لطف خود به مناسبت روز جانباز در مراسمي در حسينيه امام خميني (ره) همدان از اين اثر رونمايي كرد.
مرادي با اشاره به كتاب دوم خود به نام "دلتنگي هاي باران" گفت: اين مجموعه شامل عكسهايي از مناطق عملياتي جنوب ، فكه، دهلاويه،پادگان دو كوهه و مرز خسروي است. بعد از پايان جنگ، از سال 68 بر روي مجموعه اي به صورت نشانه شناسي دفاع مقدس كار كردم كه با سپري شدن اين دوره از 68 تا 91 به طول انجاميد. اين كار بر روي ديوار نويسي ها، خاكريزها، و.. به صورت نشانه شناسي در قالب 203 عكس با عنوان"دلتنگي هاي باران" كارشده است. 29 قطعه عكس دفاع مقدس از اين مجموعه در اولين نمايشگاه مجازي وب سايت حوزه هنري استان همدان به نمايش درآمد. در اين نمايشگاه مجموعه اي از آثار عكاسي به صورت سياه و سفيد آنالوگ و رنگي ديجيتالي به نمايش درآمد و عكسهاي مذكور شامل آثاري بود كه در يك مرحله در سال اول پس از جنگ از حواشي جنگ و در مرحله دوم در بيست سال بعد از مناطق جنگي همراه راهيان نور گرفته شده است. در نهايت اين عكس ها را به انجمن عكاسان دفاع مقدس در همدان هديه كردم. وي ادامه داد: كتاب "دلتنگي هاي باران"، نشانه شناسي دفاع مقدس به صورت مصور است كه هم اكنون مراحل اديت عكس و زير نويس فارسي و لاتين آن به پايان رسيده و در مرحله چاپ قرار دارد و ظرف سه ماه آينده آماده مي شود. آخرين عكس حاضر در اين مجموعه عكسي از تپه هاي به جا مانده از تپه مجاهد سر پل ذهاب در سال 63 است كه اين عكس را در سال 91 انداخته است.
دیدگاه شما