به گزارش بهارانه به نقل از نافع ، این روزها که بازارخرید و فروش مسکن کساد است، سودجویان این بازار برای کسب درآمد به شگرد جدیدی روی آوردهاند که به نظر میرسد چندان جوانمردانه نباشد. تعدادی از املاکیها دراین روش با استفاده از شماره تلفنهای هوشمند ۹۰۹ به راحتی از نیاز شهروندان برای کسب اطلاعات درباره وضعیت مسکن استفاده کرده و مبالغ هنگفتی را به جیب میزنند!
درماههای گذشته درصفحات آگهی روزنامههای کثیرالانتشار یا دربروشورهای تبلیغاتی آگهیهایی با مضمون فروش مسکن های قولنامه ای منتشر شده است. برای پیگیری و تماس با این آگهیها شماره تماسهای هوشمند با پیش شماره ۹۰۹ دراختیار متقاضیان قرارگرفته است.
شاید دروهله اول این نوع از آگهیها همانند بسیاری ازآگهیهای معمولی به نظربرسد، اما تفاوت اصلی این آگهیها ارائه شماره تماسهای هوشمند ۹۰۹ است. شمارههایی که نه تنها تماس با آن دقیقهای ۵۰۰ تومان برای شخص تماس گیرنده حساب میشود بلکه تمام درآمد هزینهای ازطریق این تلفن به حساب شخص دارنده شماره یا شرکت مورد نظر واریز میشود.
*در نقش خریدار مسکن!
برای کسب اطلاعات بیشتردرباره شگرد کسب درآمد ازطریق شمارههای هوشمند ضمن تماس با یکی از شمارهها، خواستارجزئیاتی درباره آگهی مسکن مورد نظر شدیم. درابتدای تماس، خانم خوش برخوردی درکمال آرامش درنقش اپراتور بنگاه، جوابگوی پرسشهای ما بود و در فایلهای مربوط به آگهیهای منزل جستوجو کرد.
*این جستوجو ده دقیقه به طول انجامید!
زمانی که درخواست ارائه چندین نمونه آپارتمان ۷۰ متری را مطرح کردیم، اپراتور دهها مورد آپارتمان درمناطق گوناگون را پیشنهاد کرد و با سماجت و زیرکی خاصی به دنبال طولانی شدن زمان مکالمه بود.
تمام این ماجرا درحالی اتفاق افتاد که هزینه تلفن دقیقهای ۵۰۰ تومان درقبض تماس گیرنده حساب و برای شرکت آگهی دهنده واریزمی شود! هرچند که حساب دقیقهای ۵۰۰ تومان زیانی را متوجه شخص تماس گیرنده نمیکند، اما اگر ۵۰۰ تومانها را ضرب در تعداد متقاضیان مسکن و مخاطبان کنیم عدد قابل توجهی میشود.
*خطای عمدی یا سهوی در واگذاری خطوط هوشمند؟!
محمد ایمانی، کارشناس ارتباطات دراین باره می گوید: شمارههای هوشمند حدود ۵ سال پیش تنها برای استفاده ازشبکههای اینترنت هوشمند توسط مخابرات به متقاضیان و به ویژه شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی واگذارشد، اما در حال حاضر با فراگیر شدن استفاده از اینترنت بیسیم وای دیاسال، کارایی این شمارهها و متقاضیان آن هم تغییرکرده است.
ایمانی، می افزاید: درحال حاضر بیشتر متقاضیان این شمارهها به دو دسته تقسیم میشوند: شرکتهای ساخت و سازمسکن و شرکتهای تبلیغاتی. به باور وی این روزها تنها شرکتهای رهن و اجاره مسکن نیستند که از طریق این شمارهها برای خود کسب درآمدی راه انداختهاند، بلکه شرکتهای تبلیغاتی هم درکنارفعالیت اصلی خود با راهاندزای خطوط تلفنی تحت عناوین حافظ خوانی، فالنامه و موسیقی سنتی به نوعی به دنبال کسب درآمد هستند.
بنابر اظهارات ایمانی، بسیاری از شهروندان درحال حاضر اطلاعات لازم را درباره هزینه تماس با این شمارهها ندارند و به همین دلیل سودجویان بازار مسکن هم دنبال محل درآمدی برای خود از طریق راهاندازی شماره تماسهایی با پیش شماره ۹۰۹ هستند. به هرروی درحال حاضر این موضوع که شمارههای هوشمند ازطریق شرکت مخابرات به متقاضیان واگذارمی شود پرسش بسیاری از شهروندان است.
علی البرزی
دیدگاه شما