28. آبان 1391 - 13:45   |   کد مطلب: 1809
کارشناس اقتصاد کشاورزی گفت: مشوق‌های صادراتی و بسته‌بندی مطلوب و متناسب با بازار هدف از ابزارهای مؤثر در افزایش صادرات است.

به گزارش بهارانه اسماعیل محمدی درگفتگو با  نافع افزود: یکی از مشکلات عمده صادرات محصولات کشاورزی همدان، بسته‌بندی است، به‌طوری‌که سال گذشته سیب‌زمینی تولیدی استان که به‌طور مستقیم از کشاورزان خریداری و به عراق صادر شد، اما به جهت بسته‌بندی نامناسب به کشور برگدرانده شد.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که سیب‌زمینی کشور از نظر کیفیت در سطح بالایی است، اما سیب‌زمینی ترکیه به جهت بسته‌بندی مناسب هر کیلوگرم 900 تومان به فروش می‌رفت، در حالی که اصلاً حاضر به خرید این محصول از ایران نبودند.

محمدی ادامه داد: اگر مشکلات مربوط به بسته‌بندی حل شود، بخش اعظم مشکلات صادرات ازجمله بازاریابی حل می‌شود.

کارشناس اداره تنظیم بازار همدان به مشوق‌های صادراتی نیز اشاره کرد و یادآور شد: در همه جای دنیا برای صادر کردن محصولات مشوق‌هایی در نظر گرفته می‌شود، به‌نظر می‌رسد برای تشویق صادرکنندگان در نظر گرفتن مشوق لازم و ضروری است.

وی با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی استان تصریح کرد: در شش ماهه نخست سال جاری 116 هزار تن محصولات کشاورزی به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مشابه سال زراعی گذشته، سه‌دهم رشد داشته است.

محمدی در پایان تأکید کرد: از نظر ریالی نیز تاکنون 127 میلیون دلار محصولات کشاورزی به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مشابه سال قبل 23 درصد رشد داشته است.

دیدگاه شما