به گزارش بهارانه به نقل از صبح الوند، کم کم مردم و سیاستمداران به عدم حضور «رئیس دولت سازندگی» در صحنههای سیاسی کشور عادت کرده بودند که با آغاز سال 91، ناگهان ورق برگشت.
آیتالله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت از جمله چهرههای تاثیرگذار نظام است که «سکوت» وی پس از اتفاقات سال 88 با برخی انتقادها مواجه شد.
هاشمی به عنوان یکی از مسئولان رده بالای نظام آنطور که باید انتظارات مردم را برآورده نکرد و طی چند سال گذشته، در مواجهه با اتفاقاتی چون «به آتش کشیدن عکس امام راحل»، «هتک حرمت فتنهگران به امام حسین(ع) در روز عاشورا» و ... که فصل مشترک اعتقادات همه ایرانیان مسلمان بود، تنها سکوت اختیار کرد!
براساس این گزارش، پس از برگزاری باشکوه انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی در ماه پایانی سال 90 و حضور چشمگیر مردم پای صندوقهای رای، بسیاری از اصلاحطلبان تندرو و حتی برخی مسببان فتنه 88 مواضع خود را تعدیل کرده و از بازگشت به عرصه رقابت سیاسی کشور خبر دادند.
آغاز سال 91 با دیدارهای سریالی هاشمی رفسنجانی آغاز شد، دیدارهایی که «تعجب» برخی تحلیلگران سیاسی و مردم را برانگیخت.
وی که در بازه زمانی پس از وقوع فتنه، ریاست مجلس خبرگان رهبری را از دست داد، تنها طی 2 ماه اردیبهشت و خرداد سال جاری در کسوت ریاست مجمع تشخیص، 10 بار با افراد و گروههای مختلف دیدار کرد؛ از «آرمیتای رضایی نژاد» تا «فائزه هاشمی!»
هاشمی در اولین دیدار خود 12 اردیبهشت سال 91 با جمعی از اعضای جبهه مردمی اصلاحات گپ و گفت داشت، سپس یک روز بعد جمعی از کارگران را به حضور طلبید؛ وی در ادامه دیدارهای اردیبهشتی، در جمع اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، دغدغه و حساسیتهای علما، مراجع و روحانیون عالیقدر نسبت به سرنوشت کشور را مهم و از سرمایههای نظام و انقلاب خواند؛ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام 19 اردیبهشت ماه سال 91 به دیدار خانوادههای شهدای علمی و هستهای کشور رفت که از «آرمیتا» فرزند شهید رضایینژاد به عنوان مهمان ویژه این دیدار میتوان یاد کرد؛ دخترکی که آن روز کمی بی حوصله بود!
وی سپس بیستم اردیبهشتماه پذیرای جمعی از دبیران سازمانهای غیردولتی و جوانان فعال N.G.Oهای کشور بود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت دیدارهای خردادی خود را با جمعی از دانشجویان علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کرد؛ وی در این دیدار که در سالروز پیروزی خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری سال 76 برگزار شد، یکی از مهمترین دلایل پیروزی انقلاب اسلامی را پیروی گسترده مردم از مرجع تقلید سیاسی زمان یعنی امام خمینی(ره) دانست؛ هاشمی پس از این دیدار با جمعی از تهیهکنندگان، کارگردانان و بازیگران عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون، استادان و دانشجویان برگزیده پژوهشکده امام خمینی(ره)، دانشجویان و استادان گروه حقوق و علوم سیاسی واحد پردیس دانشگاه آزاد اسلامی، جمعی از طلاب و استادان و دانشجویان استان کرمان مقیم شهر قم نیز دیدار کرد تا طی 2 ماه 10 گروه مختلف را به حضور بپذیرد.
سخنان هاشمی در این دیدارها چند محور کلی داشت: «تزریق نشاط و امید به مردم»، «تاکید بر ضرورت وحدت و همدلی»، «تاکید بر رعایت اخلاق و اعتدال» و «اصلاح روابط با دیگر کشورها»
«همنوازی» هاشمی
اما هاشمی از میانه سال واژه «انتخابات آزاد» را نیز به سخنان خود افزود. وی پس از 10 دیدار ذکر شده، در ادامه دیدارهای خود، در تعدادی از آنها بر «برگزاری انتخابات آزاد، شفاف و منطبق بر قانون اساسی» تاکید میکند اما هیچگاه منظور خود را از برگزاری انتخابات آزاد بیان نکرده و درباره آن توضیحی نمیدهد؛ یعنی مانند آنچه که در گزارشهای پیشین خواندید، همچون «خاتمی»، «خوئینیها»، «جنبش جعلی راه سبز» و «حزب منحله مشارکت» صراحتا اهداف خود را از به کار بردن واژه «انتخابات آزاد» بیان نکرده و تنها به تکرار چندباره آن اکتفا میکند.
«تکنوازی» احمدینژاد
به گزارش بهارانه به نقل از فارس، محمود احمدینژاد رئیسجمهور روز یکشنبه (12/9/91) در همایش ملی جایگاه قوه مجریه در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مطرح شدن بحث اصلاح و تغییر قانون انتخابات گفت که صرفنظر از اینکه تغییر قانون انتخابات به چه سرنوشتی دچار شود، این کار خلاف قانون اساسی است و برخلاف اصل ششم و 115 قانون اساسی است.
احمدینژاد که ظاهرا احساس میکرد در صورت تصویب ماده 7 اصلاح قانون انتخابات، برخی گزینههای احتمالی دولت، شانس کاندیداتوری در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را از دست بدهند، زبان به گلایه گشود تا خواسته یا ناخواسته با بیان کنندگان «انتخابات آزاد» همراهی کند؛ همانها که بعضا استفاده از این واژه را مختص انتخاباتهایی میدانند که در زمان ریاست جمهوری وی برگزار شده است!
توضیح اینکه برخی عناصر ضدانقلاب در توجیه به کار بردن واژه انتخابات آزاد، ادعای باطلی دارند که بر اساس آن مدعی میشوند: «انتخاباتهای ایران در 34 سال گذشته همگی آزاد برگزار شدهاند جز انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری که در آن احمدینژاد با تقلب به پیروزی رسید!»
احمدینژاد آن روز گفت: « انتخابات آزاد حق مردم است و این که برخلاف قانون اساسی صلاحیت بالاترین مقام اجرایی کشور به نظر عدهای که ملت هیچ رأیی به آنها نداده است بند شود، درست نیست.»
اما سرانجام نمایندگان مجلس در ادامه رسیدگی به جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری ماده 7 این طرح که اصلاح ماده 35 قانون فعلی انتخابات ریاست جمهوری است، را بررسی کردند تا رئیس مجلس با استفاده از اختیارات آئیننامهای خود ماده 7 طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را حذف کند.
در ماده 7 این طرح آمده بود:
ماده 35- انتخابشوندگان هنگام ثبتنام باید دارای شرایط ذیل باشند:
1- از رجال مذهبی و سیاسی (به معنای اینکه در حوزه مذهب و سیاست اهل نظر باشد)
2- ایرانیالاصل
3- تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران
4- مدیر و مدبر
5- دارای حسن سابقه و امانت و تقوا
6- معتقد و مؤمن به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور
7- التزام عملی به قانون اساسی به ویژه اصل پنجم آن
8- دارا بودن حداقل 45 و حداکثر 75 سال سن
9- دارا بودن مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد یا معادل حوزوی آن
10- عدم محکومیت کیفری مطابق قانون مجازات اسلامی
همچنین در تبصرههای این ماده نیز شرایط دیگری برای کاندیداهای ریاست جمهوری در نظر گرفته شده بود به نحوی که نامزدها برای احراز شرط رجل مذهبی بودن باید تأییدیه حداقل 25 نفر از اعضای ادوار مجلس خبرگان رهبری را هنگام ثبتنام ارائه میکردند و یا برای شرط رجل سیاسی بودن نیز ارائه گواهی تصدی سمت مقامات موضوع ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری پس از پیروزی انقلاب حداقل به مدت 4 سال یا ارائه تأییدیه حداقل یکصد نفر از نمایندگان فعلی مجلس در نظر گرفته شده بود./فارس
دیدگاه شما