9. شهريور 1392 - 8:03   |   کد مطلب: 5601
چند سالی است تصاویر لوازم التحریر کشور را شخصیت های کارتنی غرب به خود اختصاص داده است، شخصیت های توهمی با رنگ و لعاب مجذوب کننده که باطنی شیطانی را در کودکان ایرانی پرورش می دهد.

به گزارش بهارانه، لوازم التحریر از جمله اقلامی هستند که حامل نمادهای فرهنگ محسوب می‌شوند و به دلیل عدم نظارت بر این عرصه، شخصیت‌ها و نشانه‌های فرهنگ مهاجم غربی، بر اغلب لوازم التحریر مسلط شده‌اند.

متاسفانه به دلیل ناآگاهی خانواده‌ها از کارکردهای مخرب این شخصیت‌ها، نشانه‌ها و نمادها در فرآیند تربیت کودک و نوجوان، لازم است در یک تلاش جمعی میان مسئولان، فعالان اقتصادی، انجمن‌های اولیا و مربیان و خانواده‌ها، به این آسیب فرهنگی در بازار لوازم‌التحریر، واکنش لازم نشان داده شود تا ضمن حمایت از تولیدکنندگان ایرانی که به کارکردهای فرهنگی فعالیت اقتصادی خود توجه دارند، جلوی گسترش این آسیب گرفته شود.

فروشندگان لوازم التحریر در سطح شهر بهار در گفت و گو با خبرنگار ما، تولیدات این گونه لوازم التحریر را کاملا ایرانی دانسته که به گفته آنها کودکان و دانش آموزان به این محصولات رغبت بیشتری نشان می دهند.

 فروشنده لوازم التحریری در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چه میزان  از لوازم التحریر با طرح های ملی و بومی به بازار عرضه می شود، گفت: بیش از 99 درصد لوازم التحریری که در بازار و صرفا در شهرستان بهار به مردم عرضه می شود با طرحی از شخصیت ها و قهرمانان کارتن های غربی است.

وی به کم کاری مسئولین در مقابله با این نوع از تهاجم فرهنگی اشاره کرد و افزود: در سال های گذشته شخصیت هایی چون دارا و سارا در رقابت با عروسک هایی چون باربی وارد میدان شد اما به دلیل اینکه جذابیت چندانی نداشت و نسبت به این عروسک گران تر سنگین تر بود بعد از مدتی از عرصه خارج شد.

شیری در پاسخ به این سوال که چرا از شخصیت های ایرانی در تولید لوازم التحریر استفاده نمی شود گفت: ما در صدا و سیما کارتونی نداریم که به قهرمانان ایرانی بپردازد، اما در مقابل کارتن های غربی فراوانی وجود دارد که با رنگ و لعابی کاملا کودکانه، بسیاری از دانش آموزان را به خود جذب کرده و این کودکان با الگوسازی از این شخصیت ها برای خود، دوست دارند تا تمام وسایلشان عکس شخصیت مورد نظرشان را داشته باشد.

وی در ادامه افزود: کشور ما الگوها و قهرمانان واقعی زیادی دارد که می تواند جایگزین شخصیت های مخرب و مجازی غرب شود و به کودکان و دانش آموزان ما خوب بودن را بیاموزد، اما کم توجهی متولیان فرهنگی به این بخش شرایط را برای حضور شخصیت های کارتنی غربی که با دقتی کوچک می توان پی به شیطانی بودن آنها برد، فراهم کرده است.

شیری در خصوص میزان حضور لوازم التحریر چینی در بازار افزود: با توجه به علاقه زیادی که به ایران دارم همیشه سعی کردم با فروش محصولاتی که تولید داخلی است به اقتصاد کشور و پیشرفت آن کمک کنم.

فروشنده دیگر لوازم التحریر نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص میزان رغبت دانش آموزان به خرید لوازمی با شکل ها و آرم های غربی، گفت: تصاویر غربی از تنوع و جذابیت بالایی برخوردار است، به گونه ای حتی پدر و مادر ها نیز در هنگام خرید این لوازم برای فرزندان خود بیشتر رغبت نشان می دهند و مقاومتی در مقابل خریدن این اجناس نمی کنند.

بلندی در خصوص اینکه چرا کودکان لوازمی با عکس های ایرانی نمی خرند، با نشان دادن نمونه ای از دفترهای با طرح ایرانی افزود: این طرح ها هیچ جذابیتی نداشته و اصلا کودکانه نیست، کودکان بیشتر دوست دارند تصاویری را که در کارتن ها دیده اند برای روی وسایل خود داشته باشند.

وی در ادامه عنوان داشت: البته در حال حاضر، قرار است لوازمی به بازار عرضه شود که شخصیت های کارتن ایرانی شکرستان را دارد و گویا با استقبال خوبی از طرف دانش آموزان روبرو شده است.

بلندی در ادامه به حضور ضعیف تولید کنندگان داخلی در تولید محصولات ایرانی اشاره کرد و  گفت: تولید کنندگان داخلی برای فروش و سود بیشتر، تولیدات فرهنگی خود را به سمت الگوهای غربی سوق می دهند این در حالی است تولیدکنندگان چینی با سواستفاده از این فرصت، با کپی برداری از کالاها و محصولات کاملا ایرانی همچون عمو فردوس بازار را در دست خود گرفته اند.

دیدگاه شما