به گزارش خبرنگار بهارانه، فولادوند ظهر امروز در نشست صميمي با معلمان نمونه شهرستان بهار با اشاره به اينكه مشكلات آموزش و پرورش به هشت سال گذشته ربطي ندارد، اظهار داشت: مجموعه آموزش و پرورش به علت گستردگي عظيم دچار لغزش شده است و از طرفي ديگر از زماني هم كه با روش جديد شروع به كار كرده است در صدد حل مشكلات برنيامده سبب انباشته شدن مشكلات روي هم شده است.
فولادوند ادامه داد: در دوره وزارت جديد از تعداد مشكلات احصاء شده چهار مشكل اصلي كه مرتفع شدن آنها سبب حل 60 درصد از مشكلات اين حوزه خواهد شد، در طول دو سال آتي اولويت بندي شده است.
وي افزود: سازماندهي نيروي انساني از باب كه در كل كشور 58 هزار نيروي مازاد غير متحصص در حوزه آموزش و پرورش حضور دارد كه در مقابل اين ميزان نيروي مازاد به50به هزار نيروي متخصص در رشته هاي تربيت بدني، پرورشي و بهداشت نيازمنديم.
فولادوند با اشاره به اينكه افتتاح دانشگاه فرهنگيان سبب حل مشكل كمبود نيروي متخصص خواهد شد، گفت: تقويت مديريت آموزشگاهها از ديگر مشكلات اولويت دار حوزه آموزش و پرورش است كه با تبديل مديريت به تخصص مرتفع خواهد شد.
وي اذعان داشت: عزل و نصب ها و جابجايي ها در حوزه آموزش و پرورش مجالي براي تخصص نگذاشته است و نتيجه اين شده است كه مديران بي تخصص وظايف خود را به خوبي انجام نداده اند.
فولادوند با بيان اين مطلب كه عملياتي كردن بودجه اولويت سوم آموزش و پرورش است، اذعان داشت: مجموعه آموزش پرورش دوسوم كارمندان جمهوري اسلامي را به خود اختصاص داده است بنابراين بخش عظيمي از ساخت و سازها، تحقيقات و پروژه هاي پژوهشي انجام شده در كشور در اين حوزه صورت مي گيرد كه همه اين موارد هزينه هاي سنگيني را صرف مي كند.
وي افزود: بودجه هاي اختصاص يافته به مجموعه آموزش و پرورش برنامه ريزي، مديريت مالي و اولويت بندي توسط مديران آموزشي را مي طلبد.
فولادوند با اشاره به چهارمين مشكل حوزه آموزش و پرورش كشور، گفت: توسعه مشاركت هاي مردمي مثل جلب مشاركت اولياء، دانش آموزان و معلمان در برنامه ريزيهاي مجموعه آموزشي كه متأسفانه تا كنون كمتر به آن توجه شده است، براي بهبود وضعيت آموزشي كشور ضروري است.
وي اظهار داشت: اين مهم بايد بين مديران آموزشي ما نهادينه شود كه كمك هاي معنوي اولياء دانش آموزان و همچنين معلمان، مفيدتر از كمك مادي آنها خواهد بود.
فولادوند با بيان اين مطلب كه ميانگين دانش آموزان تحت پوشش مراكز آموزشي غير دولتي در كشور پنج و نيم درصد است، عنوان داشت: تا پايان برنامه پنجم توسعه ميزان دانش آموزان تحت پوشش مدارس غير دولتي بايد به 14 الي 18 درصد برسد كه متأسفانه به علت عدم فرهنگسازي اين مهم كه خود آموزش و پرورش هم مي تواند درآمدزايي داشته باشد، تا كنون اجرايي نشده است.
وي با اشاره به اينكه برگزاري نشست هاي صميمي با معلمان در شهرهاي مختلف استان همدان، انتقال مسائل مشكلات به وزارتخانه و يا حل آنها در مركز استاناست، اذعان داشت: جامعه اي كه در آن روحيه انتقاد طلبي نباشد روي پيشرفت و توسعه نخواهد ديد.
فولادوند با بيان اين مطلب كه دولت تدبير و اميد به دنبال احقاق حق همه مردم است و همه بايد در مسير قانون حركت كنند، افزود: معلمان بايد دانش آموزان را بايد به سمت و سوي پرسشگري با رعايت قوانين و مقرارت سوق دهند تا بدين وسيله مشكل و مسئله اي حل ناشده باقي نماند.
وي در پاسخ به سؤال يكي از معلمان حاضر در نشست مبني اينكه مدارس حاشيه اي شهرستان در فقر فرهنگي و مالي به سر مي برند و دولت چه تدبيري براي رسيدگي به اين مدارس را انديشيده است، گفت: براي بهبود وضعيت مدراس حاشيه اي شهرها مديران آموزشي بايد از پتانسل خيرين مدرسه ساز در راستاي تعمير و تجهيز اين مدارس استفاده كنند.
فولادوند اذعان داشت: استفاده از كمك هاي ارگانهايي نظير كميته امداد امام خميني(ره)، بهزيستي، مشاركت هاي مردمي و بسيج مي تواند در بهبود وضعيت اين مدارس مفيد واقع شود.
وي اظهار داشت: پيشنهاد مي شود اعتباراتي كه براي تجهيز و تعمير مدارس سالانه به آموزش و پرورش ارائه مي شود به سمت مدارس حاشيه اي سوق داده شود تا مدارس مناطق مرفه نشين شهرها چرا كه بهبود وضعيت فرهنگي و آموزشي در مناطق محروم در اولويت هستند.
فولادوند در پاسخ به سؤال معلمي ديگر در مورد بي توجهي به پژوهشسراهها در دولت هاي قبلي و برنامه دولت جديد در مورد اين مراكز آموزشي نيز اذعان داشت: رويكرد دولت جديد و وزارت آموزش و پرورش به پژوهشسراها به عنوان مراكزي كه خود داراي بودجه مستقل نيستند، اختصاص رديف جداگانه بودجه در بودجه سال 93 است تا بدين طريق بتوان اين مراكز را به نحو احسن اداره نمود.
وي افزود: متأسفانه تنها گروههايي كه در طي چند سال اخير خيلي متضرر شده اند، گروههاي آموزشي كه شامل معلم راهنماها مي شوند، بودند كه در دولت جديد به منظور تقويت بنيه علمي گروه هاي آموزشي به همان سبك و سياق گذشته با هدف كيفيت بخشي به اين گروه ها، اقدام به تخصيص رديف بودجه مشخص براي پژوهشسراها نموده است چرا كه هر جا كه پاي بودجه به ميان آمده است كيفيت بخشي زير سوال رفته است
مدير آموزش و پرورش شهرستان بهار در اين نشست با اشاره به اين كه 11 هزار و 313 دانش آموز در شهرستان بهار به جز منطقه لالجين مشغول به تحصيل هستند، گفت: دانش آموزان شهرستان بهار در 545 كلاس درس كه مستقر در 138 آموزشگاه است مشغول به تحصيل هستند
علي زارعي اظهار داشت: همانطور كه همواره محوريت معلم مورد تأكيد مسئولين نظام قرار گرفته است در فرآيند تعليم و تربيت حضور معلماني نمونه و نخبه بسيار تأثيرگذار است
زارعي افزود: شهرستان بهار از حيث دارا بودن نيروي انساني توانمند داراي پتانسيل بالايي است چرا كه اين نيروهاي توانمند ارتقاء وضعيت آموزشي شهرستان را به همراه داشته است .
وي با بيان اين كه مجموعه آموزش و پرورش در دولت جديد بر مبناي تصميم گيري بر اساس پژوهش و برنامه محوري پيش مي رود اظهار داشت: برگزاري نشست هاي صميمي متوليان آموزش و پرورش استان همدان با مجموعه آموزشي در شهرهاي مختلف نشان از هدف والاي اين مجموعه كه همان ارتقاء كيفي آموزش در مراكز آموزشي است، مي باشد.
دیدگاه شما