به گزارش بهارانه، شبکه اطلاع رسانی دانا به نقل از روزنامه کیهان نوشت:به قول خیلی ها ،این زمانه، عصر ارتباطات است و دنیای مجازی. عصری که تنها با یک کلیک می توانید در همان جایی که هستید،فرسنگ ها را زیر پا بگذارید و به نقطه ای دیگر از جهان پرواز کنید.
همه این اتفاقات درسایه توسعه روزافزون دسترسی به اینترنت و ابزارهای رسیدن به دنیای مجازی اتفاق می افتد.
چند سالی است که از یک طرف تقاضای اقشار مختلف مردم برای دسترسی به اینترنت افزایش یافته است و از طرف دیگر شرکت های مختلف ارائه دهنده سرویس های اینترنتی نیز افزایش چشمگیری یافته است.
این روزها هر طرف که سر بچرخانیم با انبوهی از تبلیغات مختلف که می گویند انواع سرویس های اینترنت با قیمت ها و سرعت و حجم دانلودهای مختلف در اختیار کاربران می گذارند روبه رو می شویم. تبلیغاتی که اگر چه بی وقفه از در و دیوار شهر بالا رفته اما در حقیقت خدمات خیلی از این شرکت ها با آنچه در تبلیغات می گویند و وعده می دهند زمین تا آسمان تفاوت دارد.
حتما شما هم یا خودتان کاربر اینترنت هستید و یا به نوعی با کاربران زیادی از بستگان و آشنایان در ارتباط هستید و باز هم حتما برای شما هم بسیار پیش آمده است که با وجود داشتن اینترنت پرسرعت گاه در باز کردن برخی سایتها یا ایمیل، سرعت لازم را نداشته اید و چه بسا خیلی وقت ها ایمیلها و یا صفحات اینترنتیتان هم یا اصلا باز نشده و یا با سرعتی چند برابر کمتر ازآنچه شما هزینه می کنید ،باز شده است.
در این شرایط که معمولا برای کاربران زیادی اتفاق می افتد،یکی از بحثهایی که مطرح میشود موضوع کم فروشی اینترنت است. چرا که مثلا کاربر اینترنت هزینه خدماتی با سرعت بالا را پرداخت کرده است اما در مقابل با اینترنتی بسیار ضعیف و غیر قابل استفاده روبه رو شده است.
گلایه ها واعتراضات کاربران اینترنت این روزها افزایش چشمگیری یافته است.
بسیاری از شرکت ها با وعده اینترنت رایگان و بسته های ویژه ، پهنای باند و اینترنت خود را به کاربران عرضه می کنند اما در عمل نه تنها اینترنت عرضه شده با آنچه که در زمان اخذ قرارداد و یا در تبلیغات ذکر شده است برابر نیست که حتی سرعت وحجم ترافیک نیز به شدت کاهش می یابد و حتی در بسیاری از ساعات روز به بهانه های مختلفی مثل شلوغی و ازدحام کاربران، دسترسی به اینترنت قطع می شود!
تمامی اینها در کنار هم موجب شده که ذهن بیشتر کاربران به یک سو جلب شود، و آن اینکه برخی از شرکت های اینترنتی اقدام به کم فروشی و یا گران فروشی اینترنت می کنند.
در حالی که هم طبق آموزه های دینی و هم بر اساس قوانین کشور مبادرت به کم فروشی در هر صنف و با هر عنوانی گناه محسوب شده و قابل پیگیری است، اما متاسفانه تا کنون آنچنان که باید صدای اعتراض کاربران اینترنت که با کم فروشی برخی شرکت ها دست و پنجه نرم می کنند به جایی نرسیده است.
برای اطلاع از جزئیات بیشتر وتکمیل این گزارش به سراغ بعضی از کاربران اینترنتی و چند شرکت ارائه دهنده سرویس های اینترنتی رفته ایم تا با جزئیات این معضل جدید دستیابی به دنیای پر رمز و راز مجازی بیشتر آشنا شویم.
تعرفه ها متنوع، انتخاب محدود
فرقی نمی کند، کارمند باشید یا دانشجو یا خانه دار یا حتی دانش آموز. رشته های تخصصی هم که دیگر گفتن ندارد.این روزها هر کسی بسته به شغل، نیاز به دسترسی اینترنت دارد و سرویسی را که برایش مناسبتر است انتخاب می کند.البته شرکت ها هم در این زمینه سنگ تمام گذاشتهاند و تنوع چشمگیری را برای کاربران در نظر گرفتهاند تا مثلا کسی دچار مشکل نشود و همه برای رسیدن به سرویس دلخواهشان آزاد باشند.
برای اطلاع پیدا کردن از جزئیات بیشتر،نگاهی انداختیم به سرویس های متنوع یک شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی.
یکی از کارشناسان این شرکت که نخواست نامش عنوان شود به خبرنگار کیهان می گوید: خدمات متنوع اینترنتی ازجمله سرویس هایADSL و اینترنت بی سیم ،پهنای باند اختصاصی و اینترنت هوشمند توسط این شرکت به کاربران ارائه می شود.
او می گوید :”مثلا ممکن است یک فرد متقاضی سرویس اینترنتی ADSL باشد.این سرویس با سرعت 128 وبا حجم ترافیک مجاز ماهیانه 3 گیگابایت به قیمت 9500 تومان،با حجم 8 گیگابایت به قیمت 14 هزار تومان و با حجم نامحدود به قیمت 27 هزار تومان عرضه می شود.اگر سرعت کمی بالاتر برود یعنی با سرعت 256 و با حجم ترافیک مجاز ماهیانه 1 گیگابایت به قیمت 7 هزار تومان ،با حجم 3 گیگابایت به قیمت 15 هزار تومان،با حجم 8 گیگابایت به قیمت 20 هزار تومان،با حجم 15 گیگابایت به قیمت 30 هزار تومان و با حجم نامحدود به قیمت 42 هزار تومان به صورت ماهیانه عرضه می شود.البته سرعت های بالاتر مثل 512 و 1024 نیز وجود دارد که شارژ ماهیانه حجم نامحدود آن حتی تا 200 هزار تومان هم می رسد.اما مبلغ 20 هزارتومان هم به عنوان نصب و راه اندازی سرویس در نظر گرفته شده که برای همه سرویس ها دریافت می شود. "
به گفته این کارشناس فروش،این شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی، مدعی است که ترافیک مصرفی (مجموع send و receive) بین ساعات 1 تا 7 بامداد در تمامی روزهای هفته، برای کاربران رایگان است و ضمن اینکه بازه استفاده از ترافیک در کل دوره خدمات است.
همچنین برای استفاده از این خدمات یادآوری شده است که برابر بخشنامه سازمان امور مالیاتی، 6درصد مالیات بر ارزش افزوده به مبلغ اشتراک ماهیانه اضافه میگردد، همچنین شرکت مخابرات ایران ماهیانه مبلغ 10000 ریال بابت آبونمان خدمات و هزینههای اشتراک دریافت خواهد کرد.
بنابراین و با یک حساب سرانگشتی می بینیم که هزینه استفاده از اینترنت فقط به همان مبلغ اولیه خلاصه نمی شود و به بهانه های مختلف دیگر هم می رسد ضمن اینکه تا آخرین موعد استفاده هم مدام باید هزینه پرداخت کرد.
بهانه هایی که با اینترنت می آیند
مشکلات استفاده از اینترنت و کم فروشی برخی از شرکت ها زمانی ملموستر می شود که پای صحبت برخی از کاربران که مشترک شرکت ها و خدمات مختلف هستند می نشینیم. بسیاری از آنها از خدمات گوناگون و از همه مهمتر از اختلالات این سرویس های ارائه شده گله مند هستند.
فرزانه احسانی راد،دانشجوی سال سوم رشته مدیریت است.او بیش از دو سال است که مشترک سرویس اینترنت با سرعت 512 یک شرکت معروف و معتبر است اما انتقادات زیادی نسبت به ارائه این خدمات دارد.
او در گفت وگو با گزارشگر کیهان می گوید:” به نظر من خیلی از این قیمت هایی که شرکت ها اعلام می کنند فقط در نگاه اول ،خوش بینانه است و حتی تا اندازه ای منصفانه اما زمانی که یکی از سرویس ها را انتخاب کردیم و برای نصب آن با من تماس گرفتند که به منزل مان بیایند، بهانه پشت سر بهانه برای اینکه با هزینه بالا کمترین حجم را برای ما راه اندازی کنند.
مثلا ما در خواست اینترنت با حجم 10 گیگابایت درماه داشتیم و همان هزینه شارژ را پرداخت کردیم اما وقتی برای نصب و راه اندازی آمدند بعد از یک بررسی سرسری گفتند که خط تلفن شما پارازیت دارد و نمی توانید از این حجم استفاده کنید وبهتر است از حجم کمتر استفاده کنید در حالی که ما همان هزینه حجم 10 گیگابایت را پرداخته کرده بودیم.
تازه اگر به قول خودشان خوش شانس هم باشید و خط تلفن تان مشکلی نداشته باشد و در نهایت هم همان حجمی را که می خواهید برایتان نصب کنند،بعد از چند روز متوجه می شوید،استفاده از اینترنت به سختی ممکن است یا اصلا در بعضی ساعت های روز کاملا قطع می شود.” میلاد حسن پور 35 ساله شهروند دیگری است که عکاس و گرافیست است.
او هم برای کار حرفه ای اش نیاز به استفاده از اینترنت با سرعت و حجم دانلود مناسب دارد اما با وجود پرداخت هزینه ماهانه نسبتا بالا نسبت به کیفیت سرویس مورد استفاده اش گله مند است.
او هم در گفت و گو با گزارشگر روزنامه کیهان می گوید :” با وجود اینکه من مشترک حجم نامحدود هستم اما حجم درخواستی معمولا خیلی زودتر از میزان واقعی تمام می شود وسرعت دانلود از یک اندازه ای به بعد افت شدیدی پیدا می کند.گذشته از آن سیستم های بی سیم که اکثرا با هرحجم و سرعتی هم که باشند در طول روز چند بار قطع می شود ومدام باید خاموش و روشن شوند تا دوباره متصل شود.خلاصه که درنهایت آنچه که به اسم اینترنت من را به دنیای مجازی و جهان ارتباطات وصل می کند با چیزی که در سایتها و تبلیغات گسترده و پشت تلفن قولش را داده بودند زمین تا آسمان فرق می کند.
”وی ادامه میدهد: "سرعت ها هم که واقعا افتضاح است و تقریبا صدای همه را درآورده است. مهمترین مورد شکایت من و خیلی ازکاربران این است که سرعت باب میلشان نیست و حتی از میزان اعلام شده در قرار داد کمتراست. در مواردی هم سرعت برخی کاربرانی که از یک شرکت، یک سرویس یکسان در دو مناطق مختلف مخابراتی استفاده میکنند با یک دیگر تفاوت دارد.”
پشتیبان های 24 ساعته درخواب!
در متن قرارداد بیشتر شرکت های فروش و ارائه سرویس های اینترنت قید شده که آنها موظف به پاسخگویی به کاربران به صورت 24 ساعته هستند.یعنی به محض ایجاد مشکل کاربران باید با مرکز پاسخگویی در میان بگذارند و کارشناسان آنها هم در هر ساعتی از شبانه روز مشکل ایجاد شده در سیستم را برطرف کنند اما فقط کافی است یک بار به عنوان کاربر در یک ساعت معمولی مثلا 10 شب با مرکز تماس بگیرد.
آنوقت خواهید دید که در صورتی که خوش شانس باشید وکسی پاسخگوی شما باشد،چطور همه تقصیر ها را گردن مخابرات و شلوغی خط ها می اندازند و فقط از شما در خواست می کنند کمی تحمل کنید تا شلوغی رفع شود!بله این تمام کاری است که پشتیبان های پاسخگوی 24 ساعته انجام خواهند دادآن هم در برابر این سیل عظیم گلایه کاربران.
کاربران گلایه های زیادی دارند،آن قدر که اکثرا متفق القول هستند که تقریبا هیچ کدام از وعده های شرکت های اینترنتی در خصوص سرعت و حجم دانلود درست در نمی آید چه برسد به بسته های تشویقی و هدیه های رایگان برای استفاده از اینترنت !
بیشترین اعتراضات کاربران در چند مورد خلاصه می شود.هم سرعت اینترنت مدام در حال فراز و نشیب است و تغییر می کند وهم اینکه سرعت دانلود در زمانهای رایگان افت میکند.
این اتفاق آن قدر تکرار شده است که دیگر برای اکثر کاربران عادی شده، مثلا یک شرکت اینترنتی از ساعت ? تا ? صبح دانلود خود را به صورت رایگان محاسبه میکند.در حالی که شما تا قبل ازساعت 1 بامداد با سرعت خوبی در حال دانلود بودید، با نزدیک شدن عقربههای ساعت به ? بامداد ناگهان سرعت دانلود به حدی افت میکند که در برخی موارد حتی اینترنت دایل آپ سرعت بیشتری دارد. یا مثلا با زیاد شدن دانلود از سرعت دانلود کاسته میشود که این اتفاق مختص کاربران اینترنت نامحدود است.
این اتفاق ممکن است به شکل دیگری نیز رخ دهد، مثلا اینکه بیشتر از حجم مصرفی از سهمیه دانلود کم میشود. به عقیده کاربران برخی شرکتهای اینترنتی بیشتر از میزان مصرف شدهشان از آنها گیگابایت کم میکنند. مشابه این اتفاق در زمانهای دانلود رایگان هم رخ میدهد. یا اینکه سرویسهای نامحدود سرعت پایینتری نسبت به سرویسهای محدود دارند. کاربران گمان می کنند شرکتهای ارائه دهنده اینترنت به عمد سرعت سرویسهای نامحدود خود را پایین میآورند تا میزان دانلود این دسته از افراد کاسته شود و از طرف دیگر سرعت سرویسهای محدود را بالا میبرند تا حجم دانلودشان زودتر به پایان برسد و حجم اضافه خریداری کنند.
از طرف دیگرهزینههای جانبی زیادی از سوی شرکتهای اینترنتی از کاربران دریافت می شود. هزینههایی مثل نصب و راهاندازی اولیه حتی اگرخودتان اینترنت را وصل کرده باشید، هزینه ارسال مودم یا همان پیک، فروش جداگانه متعلقات مودم مانند اسپیلیتر و...، هزینههای مالیات بر ارزش افزوده و عوارض شهرداری که این هزینه حتی در زمانهایی که سرویس جدیدی شارژ نمیکنید و فقط گیگابایت اضافی خریداری میکنید نیز دریافت می شود و جالبتر اینکه در قرارداد اغلب شرکت ها هم این هزینه ها قید نشده است!
بنابراین و به طور خلاصه باید گفت ،ابهام در فعالیت های بسیاری از این شرکت های اینترنتی به اندازه ای زیاد است که بسیاری از کاربران آنها را گران فروش و حتی کم فروش عنوان می کنند.
دیدگاه شما