آخرین اخبار

9. مرداد 1403 - 10:30   |   کد مطلب: 43508
با انتخاب محمدرضا عارف؛
کابینه پیر اصلاحات؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «بهارانه»؛پس از مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور جدید جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان توسط رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهور طی حکمی محمدرضا عارف را به‌عنوان معاون اول خود منصوب کرد. 

محمدرضا عارف در دولت محمد خاتمی نیز همین سمت را داشت و در مسئولیت‌های مختلف در دولت اصلاحات خدمت نموده است. 

جدای از بررسی سوابق عارف در میزان موفقیت او در سمت‌های محوله، نکته قابل توجه انتخاب فردی با سن حدوداً ۷۳ سال به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهور است.

مسعود پزشکیان خود ۷۰ سال سن دارد و جزو پیرترین روئسای جمهور بعد از انقلاب است. 

انتخاب عارف ۷۳ ساله به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهور ۷۰ ساله نشان از بنا نهادن دولتی با میانگین سنی بالا همچون دولت آقای روحانی را دارد.

رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ و قبل از آن به انجام کار جهادی خستگی ناپذیر در راستای حل مشکلات مردم و کشور تأکید نمودند.

یکی از نتایج جوان‌گرایی را می‌توان در دولت سیزدهم دید که محمد مخبر معاون اول شهید رئیسی فردی جوان بود که در نبود شهید رئیسی به‌عنوان سرپرست ریاست جمهور توانست سابقه جهادی کار دو ماهه را ارائه دهد. 

بلاشک تجربه حضور یک معاون اول جوان مانند مخبر در دولت شهید رئیسی در ایام نبود رئیس جمهور بسیار در کشور نمایان بود و می‌شود جوان‌گرایی را در این مسئله الگو قرار داد. 

اما انتخاب عارف ۷۳ ساله برای رئیس‌جمهور ۷۰ ساله یک فرصت را برای کار جهادی که آن فرصت جوانی و انرژی جوانی است‌را عملاً سلب می‌نماید. 

یکی از انتقاداتی که به دولت حسن روحانی بود، میانگین بالای سنی کابینه وی برای انجام امور بود که ضعف عمل‌کردی در بسیاری از وزارتخانه‌ها، موجب انتقادات نسبت به این موضوع شده بود. 

منتقدین معتقد بودند که وزرای با سن بالا توان انجام کار جهادی و رسیدگی به امور محوله را مانند وزرای جوان ندارند و از جهتی حضور مسئولانی که در دولت‌های قبلی مسئولیت داشتند و سال‌ها پیش بازنشسته شده‌اند، مانع از میدان دادن به جوانان در پذیرش مسئولیت است.

رهبر انقلاب نیز بارها به جوان‌گرایی و اعتماد به جوانان در عرصه مسئولیت‌های مختلف تأکید داشتند که منتقدان به دولت روحانی حضور مسئولانی که سال‌ها پیش باید بازنشسته می‌شدند را در تضاد با جوان‌گرایی مد نظر رهبر انقلاب می‌دانستند.

در مناظرات انتخاباتی گذشته، آقای پزشکیان هرگونه انتصاب خود را به حزب و جناح تکذیب نموده و مسیر دولت خود را از دیگر دولت‌ها متفاوت عنوان کرد. 

حضور افراد زیادی از یک حزب و جناح خاص در اطراف رئیس جمهور و انتصاب معاون اول او نشان از حضور پررنگ جبهه اصلاحات در دولت پزشکیان دارد که ممکن است بر خلاف اظهار نظر رئیس جمهور در مناظرات انتخاباتی بوده و موجب کندی حرکت دولت شود. 

از جهتی با معرفی معاون اول رئیس‌جمهور، احتمالاً باید منتظر معرفی کابینه‌ای با میانگین سنی بالا در دولت چهاردهم بود.

باید منتظر روزهای آینده بود تا با معرفی وزیران دید که آیا کابینه دولت چهاردهم پیرترین کابینه جمهوری اسلامی رقم خورده و رکورد دولت دوازدهم را خواهد شکست؟ یا رویکرد دولت جدید با جوانگرایی و به دور از انتصاب حزب و جناح به دنبال کار جهادی برای اصلاح امور خواهد رفت؟

حامد عیوضی

دیدگاه شما