به گزارش بهارانه؛ محمد جوانی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با اشاره به زندگی در شرایط انفجار اطلاعات و بمباران خبر، گفت: صبح که گوشی تلفن همراه خود را روشن می کنیم، با حجم انبوهی از اخبار از کانالها و منابع مختلف مواجه میشویم و ساعتها ممکن است در شبکههای اجتماعی یا پای رسانههای مختلف باشیم؛ این شرایط ایجاب می کند که توانایی تفکیک اخبار درست از غلط و تشخیص بستهبندیهای متفاوت را داشته باشیم.
وی با رد ادعای کلی دروغگویی رسانهها به عنوان جملهای غیرحرفهای، افزود: رسانههای حرفهای به ندرت دروغ محض میگویند، اما با «قاببندی» و بستهبندی خبر، بازی میکنند تا ذهن مخاطب را جهتدهی کنند.
این کارشناس رسانه ادامه داد: برای تشریح این مفهوم فرض کنید حادثهای مانند خارج شدن مترو از ریل اتفاق افتاده با یک کشته و صد زخمی که همگی درمان شدهاند، یک رسانه ممکن است بگوید «به دلیل نقص فنی، حادثهای رخ داد با یک کشته»، رسانه دیگر با قاببندی متفاوت و با انگیزه سیاسی میگوید «به دلیل بیکفایتی شهردار، حادثهای هولناک با بیش از صد کشته و زخمی رخ داد» در جمله دوم دروغی گفته نشده، اما با تأکید بر بیش از صد، و حذف جزئیات، ابعاد فاجعه بزرگنمایی شده تا بر افکار عمومی تأثیر بگذارد.
جوانی با بیان اینکه در حوادث و اتفاقات، اینجا یک رویداد واحد، اما دو یا حتی چند بازنمایی کاملاً متفاوت رسانهای داریم، تصریح کرد: بنابراین، آنچه مهم است، خود رویداد نیست، بلکه درک و برداشتی است که از طریق رسانه ها در اذهان شکل می گیرد.
وی با تأکید بر این که هیچ رسانهای در دنیا بیطرف نیست، گفت: تمام رسانهها بر اساس منافع سیاسی، اقتصادی و ایدئولوژیک خود، اخبار را جهتدهی میکنند، پاره حقیقتگویی میکنند یا وزن بخشهای مختلف یک رویداد را کم و زیاد میکنند.
این کارشناس رسانه در پایان خاطرنشان کرد: وظیفه مخاطب هوشمند این است که هواشناسی رسانهای بلد باشد و بداند هر رسانه به کجا وصل است و چه خط مشی دارد.
انتهای خبر/س