آخرین اخبار

27. شهريور 1404 - 11:41   |   کد مطلب: 44868
یک کارشناس رسانه با تأکید بر اهمی ارتقای سواد رسانه‌ای، گفت: برای مقابله با بمباران خبری و دستیابی به آرامش فکری در عصر حاضر باید سواد رسانه‌ای جامعه افزایش یابد.

به گزارش بهارانه؛ محمد جوانی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان» با اشاره به زندگی در شرایط انفجار اطلاعات و بمباران خبر، گفت: صبح که گوشی تلفن همراه خود را روشن می کنیم، با حجم انبوهی از اخبار از کانال‌ها و منابع مختلف مواجه می‌شویم و ساعت‌ها ممکن است در شبکه‌های اجتماعی یا پای رسانه‌های مختلف باشیم؛ این شرایط ایجاب می کند که توانایی تفکیک اخبار درست از غلط و تشخیص بسته‌بندی‌های متفاوت را داشته باشیم.

وی با رد ادعای کلی دروغگویی رسانه‌ها به عنوان جمله‌ای غیرحرفه‌ای، افزود: رسانه‌های حرفه‌ای به ندرت دروغ محض می‌گویند، اما با «قاب‌بندی» و بسته‌بندی خبر، بازی می‌کنند تا ذهن مخاطب را جهت‌دهی کنند.

این کارشناس رسانه ادامه داد: برای تشریح این مفهوم فرض کنید حادثه‌ای مانند خارج شدن مترو از ریل اتفاق افتاده با یک کشته و صد زخمی که همگی درمان شده‌اند، یک رسانه ممکن است بگوید «به دلیل نقص فنی، حادثه‌ای رخ داد با یک کشته»، رسانه دیگر با قاب‌بندی متفاوت و با انگیزه سیاسی می‌گوید «به دلیل بی‌کفایتی شهردار، حادثه‌ای هولناک با بیش از صد کشته و زخمی رخ داد» در جمله دوم دروغی گفته نشده، اما با تأکید بر بیش از صد، و حذف جزئیات، ابعاد فاجعه بزرگ‌نمایی شده تا بر افکار عمومی تأثیر بگذارد.

جوانی با بیان اینکه در حوادث و اتفاقات، اینجا یک رویداد واحد، اما دو یا حتی چند بازنمایی کاملاً متفاوت رسانه‌ای داریم، تصریح کرد: بنابراین، آنچه مهم است، خود رویداد نیست، بلکه درک و برداشتی است که از طریق رسانه ها در اذهان شکل می گیرد.

وی با تأکید بر این که هیچ رسانه‌ای در دنیا بی‌طرف نیست، گفت: تمام رسانه‌ها بر اساس منافع سیاسی، اقتصادی و ایدئولوژیک خود، اخبار را جهت‌دهی می‌کنند، پاره حقیقت‌گویی می‌کنند یا وزن بخش‌های مختلف یک رویداد را کم و زیاد می‌کنند. 

این کارشناس رسانه در پایان خاطرنشان کرد: وظیفه مخاطب هوشمند این است که هواشناسی رسانه‌ای بلد باشد و بداند هر رسانه به کجا وصل است و چه خط مشی دارد.

انتهای خبر/س

دیدگاه شما