به گزارش بهارانه به نقل از شبکه اطلاع رسانی دانا، حبیبالله صادقی؛ هنرمند برجسته عرصه تجسمی در سال ۱۳۳۶ در تهرا ن و در خانوادهای سنتی در محله تهران نو چشم به جهان گشود.
وی دارای مدرک دکترای پژوهش هنر است و از مهمترین فعالیت های هنری و سوابق صادقی میتوان به طراحی، نقاشی، گرافیست، تصویر سازی، کاریکاتوریست، ریاست موزه هنرهای معاصر تهران، عضو پیوسته فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران و عضو رسمی انجمن خبرنگاران بینالمللی اشاره کرد.
حبیبالله صادقی که این روزها در سمت دبیرکلی سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت مشغول به فعالیت است در گفت وگو با پایگاه خبری - تحلیلی سیمرغ پیرامون شرایط موجود در عرصه هنرهای دینی و عاشورایی اظهار کرد: ایستادگی و مقاومت در برابر یاوه های شیطان و مظاهر شیطانی دنیا از جمله دستوراتی است که ما از قیام عاشورا و به تبع آن پایداری و صبر و شکیبایی حضرت زینبکبری(س) پس از وقوع این حادثه عظیم تاریخی می گیریم که در طول اعصار پس از آن همچنان به عنوان یک فرهنگ متعالی و متکامل برای ما به ودیعه گذاشته شده است و وظیفه هر هنرمندی، نگاه خاص و الهی به این مهم است.
وی فرهنگ مقاومت را یکی از محوریترین موضوعات مطرح در ایران به ویژه پس از انقلاب اسلامی توصیف کرد و گفت: امام راحل، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به تأسی از فرهنگ ناب و هنرمندانه عاشورا، صبر و استقامت را سرلوحه حرکت پرشور مردم انقلابی ایران در نظر گرفتند که با این مؤلفه و با تکیه بر اراده الهی ثمره آن پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و چیرگی بر نظام سلطه و استکباری طاغوت بود.
این هنرمند عرصه تجسمی تصریح کرد: مردم سلحشور ایران اسلامی با توسل به چنین فرهنگ و پشتوانه ناب ارزشی در طول سالهای متمادی پس از پیروزی انقلاب اسلامی نه تنها در برابر هجمه نظامی و فرهنگی غرب و استکبار ایستادند بلکه در هر جای کره خاکی که فرد یا افرادی مورد ظلم واقع میشوند از پای ننشسته و در برابر این ظلم و بیداد زبان به اعتراض و محکومیت باز میکنند و در همین راستا است که اگر هنرمند تنها یک درس و آن هنر مقاومت را از واقعه عاشورا دریابد می تواند با هنر خود این فرهنگ را به سراسر جهان صادر کند.
صادقی ادامه داد: به نظر ترجمان امروزین عاشورا در همین مفهوم هنر مقاومت متجلی است و باید به هر زبان و با استفاده از هر ابزاری نسبت به هر ظلم و بیداد و پایمال شدن حقوق حقه مظلومان زبان به اعتراض گشود و با استفاده از مؤثرترین ابزار، نظام استبدادی و طاغوت و یزیدیان زمان را رسوا کرد.
دبیر سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت در پایان تأکید کرد: برگزاری جشنواره جهانی هنر مقاومت به همت بنیاد فرهنگی رویات و انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس نیز مدلی عملیاتی در راستای تحقق و ترویج فرهنگ مقاومت متأثر از پیام جاوید و مانای قیام عاشوراست که در آن هنرمندانی از داخل و خارج کشور در 12 رشته تجسمی، برداشتهای خود را نسبت به این مفهوم که امروزه خوشبختانه به دلیل روشنگریهای جهان اسلام توانسته است نقاب از چهره منحوس نظام استکباری غرب بردارد به زبان هنر مجسم سازند.
وی در خاتمه افزود: البته برگزاری چنین جشنواره هایی تنها یک بهانه است که آثار دینی، عاشورایی و برگرفته از فرهنگ های مقاومت در برابر ظلم از خانه هنرمندان خارج شده و در ویترین جشنواره ها یا هر نگارخانه ای به منصه ظهور قرار گیرد تا هنرمندان هم از غافله پیروی از سرور و سالار شهیدان و سایر ائمه اطهار(ع) باز نمانند.
دیدگاه شما