به گزارش بهارانه به نقل از نافع ، در این مقاله كوتاه، به ده تهدید یا خطر برتر موجود در شبكه های اجتماعی میپردازیم.
1. كرمهای شبكه های اجتماعی
كرمهای شبكه های اجتماعی، كرمهایی مانند Koobface هستند كه به گفته محققین امنیتی، بزرگترین botnet وب 2.0 است. تهدیدی مانندKoobface با شكلها و صورتهای متفاوت، تعریف معمول «كرم» را به چالش میكشد. این كرم كه به طور خاص برای انتشار در شبكه های اجتماعی (مانند فیس بوك، MySpace، توئیتر، hi5، Friendster و Bebo) طراحی شده است، هر روزه سیستمهای بیشتری را بهBotnet بزرگ خود اضافه میكند و حسابهای كاربری بیشتری را برای ارسال هرزنامه های بیشتر و درگیر كردن سیستمهای بیشتر سرقت میكند.
مدتی پیش ایمیلی برای كاربران فیس بوك ارسال میشد كه از آنها میخواست در لینكی كه در ظاهر متعلق به فیس بوك بود لاگین نمایند. اما این لینك در حقیقت متعلق به fbaction بود كه به این وسیله اطلاعات حسابهای كاربران فیس بوك را سرقت میكرد. حسابهای كاربری بسیاری از كاربران فیس بوك در این حمله مورد سوء استفاده قرار گرفت. البته درصد كاربرانی كه قربانی این حمله شدند زیاد نبود، ولی با توجه به تعداد بسیار زیاد كاربران فیس بوك (این شبكه اجتماعی در حال حاضر بیش از 500 میلیون كاربر دارد)، این درصد كم نیز رقم قابل توجهی را تشكیل میداد. البته فیس بوك به سرعت وارد عمل شده و دامنه مذكور را مسدود نمود.
3. تروجانها
شبكه های اجتماعی به یك بردار مهم برای تروجانها تبدیل شده اند. كافی است شما فقط یك كلیك كنید تا به یكی از قربانیان زئوس كه یكی از مشهورترین و بزرگترین تروجانهای بانكی است تبدیل شوید. این تروجان با استفاده از شبكه های اجتماعی زندگی تازه ای یافته است. URL Zone نیز یك تروجان بانكی دیگر است كه حتی از زئوس نیز هوشمندتر است. این تروجان قادر است ارزش حسابهای بانكی قربانی را برای تصمیم گیری در مورد اولویت سرقت آن حساب مشخص نماید.
4. نشت داده ها
مهمترین كار در شبكه های اجتماعی، «به اشتراك گذاردن» داده های مختلف با دیگران است. متاسفانه بسیاری از كاربران اطلاعات بسیار زیادی را راجع به سازمانی كه به آن متعلق هستند، پروژه ها، محصولات، مسائل مالی، تغییرات سازمانی، رسواییها و سایر مسائل حساس به اشتراك میگذارند. حتی در برخی موارد، زوجهایی كه عضو این شبكه های اجتماعی هستند، در مورد مسائل كاری همسر خود یا كاری كه بر روی یك پروژه بسیار محرمانه انجام میدهد، اطلاعات حساسی را به اشتراك میگذارند. حتی به اشتراك گذاردن اطلاعات شخصی مانند آدرس محل سكونت و شماره تلفن نیز در این شبكه ها كار خطرناكی است.
5. لینكهای كوتاه شده
برخی از كاربران از سرویسهای كوتاه كننده URL (مانند bit.ly و tinyurl) استفاده میكنند تا URL های طولانی را برای فضاهای كوچك و محدود، مناسب سازی نمایند. همچنین آنها لینك مورد نظر را طوری مبهم میكنند كه قربانی متوجه نمیشود در حال كلیك كردن بر روی لینك نصب یك بدافزار است یا لینك یك ویدئو در یك وب سایت معتبر. استفاده از این لینكهای كوتاه شده بسیار ساده بوده و این لینكها در همه جا نیز وجود دارند. بسیاری از كلاینتهای توئیتر، هر لینكی را به طور خودكار كوتاه میكنند. این لینكهای كوتاه شده به ابزاری برای مهاجمان تبدیل شده اند تا با استفاده از آنها، كاربران نا آگاه را برای كلیك بر روی لینك یك بدافزار ترغیب نمایند.
سال گذشته محققان حوزه امنیت، كشف كردند كه حسابهای كاربری توئیتر به عنوان كانال دستور و كنترل برای برخی botnet ها مورد استفاده قرار میگیرند. معمولا كانال استاندارد دستور و كنترل IRC است كه هكرها از آن برای برقراری ارتباط با یكدیگر و همچنین كنترل كردن و دستور دادن به سیستمهای قربانی خود استفاده میكنند، اما برخی از هكرها سایر برنامه ها مانند برنامه به اشتراك گذاری P2P فایلStorm را نیز برای این منظور به كار گرفته اند. توئیتر در حال از كار انداختن این حسابهای كاربری است، ولی این مساله همچنان ادامه دارد.
7. شناسایی افراد ارزشمند
یكی از كلیدهای اصلی تهدیدات دائمی، جمع آوری اطلاعات افراد ارزشمندی است كه با استفاده از آنها، میتوان به سیستمهای مهم و حساس دسترسی پیدا كرد. در این مورد، شبكه های اجتماعی میتوانند گنجینه ای از داده ها در مورد این افراد باشند. كسانی كه به این اطلاعات ارزشمند دسترسی پیدا میكنند، از آنها برای توسعه حملات خود، نصب بدافزارها و تروجانها و در نهایت دسترسی به سیستمهای حساس و مهم استفاده میكنند. بنابراین در حالی كه شبكه های اجتماعی مستقیما به این افراد مرتبط نیستند، یك منبع داده بسیار ارزشمند برای آنها به حساب می آیند.
8. جعل درخواست بین سایتی (CSRF)
اگرچه این مساله نوع خاصی از حمله به حساب نمی آید و بیشتر شبیه به تكنیكی برای گسترش یك كرم شبكه اجتماعی پیچیده است، ولی حملات جعل درخواست بین سایتی، از اعتمادی كه یك سایت شبكه اجتماعی به كاربر خود و مرورگر وی دارد سوء استفاده میكند. بنابراین تا زمانی كه برنامه شبكه اجتماعی، سرآیند (هدر) فرد مراجعه كننده را بررسی نمیكند، یك فرد مهاجم میتواند به سادگی یك تصویر را در جریان وقایع یك كاربر به اشتراك بگذارد كه كاربران دیگر با كلیك بر روی آن، دچار یك حمله شده و یا باعث انتشار آن حمله گردند.
به عنوان مثالی از جعل درخواست بین سایتی فرض كنید كه كاربر شماره یك، برای یك سایت بانكی كاربری شناخته شده و معتبر است. كاربر شماره دو كه فردی خرابكار است، یك تصویر را بر روی سایت شبكه اجتماعی ارسال میكند كه آدرس پشت آن، به یك فعالیت كاربر شماره یك در آن سایت بانكی اشاره میكند. اگر وب سایت بانك مورد نظر اطلاعات تایید هویت كاربر شماره یك را در یك کوکی ذخیره كرده باشد و اگر آن كوكی هنوز منقضی نشده باشد، آنگاه تلاش مرورگر كاربر شماره یك برای باز كردن تصویر ارسال شده، باعث میشود كه اطلاعات وی از كوكی مذكور بازیابی شده و بدون تایید كاربر شماره یك، یك فعالیت بانكی رخ دهد. در حقیقت در این مثال، كاربر شماره دو درخواستی را به صورت جعلی به جای كاربر شماره یك به وب سایت بانك مذكور ارسال كرده است.
9. جعل هویت
حسابهای كاربری افراد مشهور زیادی در شبكه های اجتماعی كه دارای هزاران فالوئر هستند تا كنون هك شده اند. علاوه بر این، افراد زیادی با جعل هویت افراد مشهور، صدها و هزاران فالوئر در توئیتر جمع كرده اند و سپس باعث شرمساری فردی كه هویت او را جعل كرده اند شده اند. در حال حاضر توئیتر، جاعلان هویت را كه سعی میكنند فالوئرهای خود را گمراه نمایند از حسابهای كاربری خود حذف میكند. البته بسیاری از این جاعلان هویت، بدافزار منتشر نمیكنند. ولی برخی از حسابهای كاربری هك شده، قطعا حاوی بدافزار نیز هستند.
10. اعتماد
نقطه اشتراك میان تمامی تهدیداتی كه در بالا فهرست شد، اعتماد زیادی است كه كاربران به این برنامه های شبكه های اجتماعی دارند. اغلب مردم به لینكها، تصاویر، فیلمها و فایلهای اجرایی كه از طرف دوستان آنها ارسال شده است اعتماد میكنند، مگر اینكه چند بار از این طریق دچار مشكل شده و با خطری روبرو شوند. برنامه های شبكه های اجتماعی هنوز به اندازه كافی تهدیدات خود را برای كاربران به نمایش نگذاشته اند. در نتیجه همچنان كاربران، اطلاعات حساس خود را در این شبكه ها به اشتراك گذاشته و بر روی لینكهای ارسال شده توسط دوستان خود، به سادگی و با اطمینان كلیك میكنند.
دیدگاه شما