اصطلاح کوچک سازی در سال 1973 م. توسط نویسنده معروف انگلیسی به نام "ارنست فردریک شوماخر" در کتابی با نام "کوچک زیباست" مطرح شد که مورد توجه ویژه قرار گرفت. سازمانها به تبع آن، اقدام به کوچکسازی جهت نیل به مزیت انعطاف در رقابت شدند.
بسياري از كوچك ها زيبا هستند؛ مانند گلي كوچك كه در باغي بزرگ بر دست شاخهاي مي رويد، ستاره اي كوچك كه از دور بر سينهي مخملي آسمان سوسو مي زند، سورهاي كوچك ولی پر محتوا (مانند سوره کوثر) كه در باغ بزرگ سورهها گل مي دهد و عطرش آسمان سينهها را معطر و خوش بو مي سازد. بنابراین، کوچک سازی با واگذاری فعالیتهای فرعی خود به عوامل برون سازمانی، باعث چابکی سازمان، کاهش و کنترل هزينه ها، دسترسي به منابع غيرداخلي، تقسيم ريسک و ... می شود[1]. اما، نقطه مقابل این نیز وجود دارد. تجربه اکثر سازمانها در کوچکسازی ساختار، باعث روشن شدن این حقیقت شد که: در شرایط پر تحول و متغیر جهانی، ضمن اینکه هر کوچکی زیبا نیست، بلکه کوچک شدن، تضعیف و یا محدود شدن را نیز بدنبال دارد.
با توجه به طرح دوباره موضوع ادغام وزارتخانه در فضای جامعه مطرح شده است، ضمن بررسی موضوع، به مواردی اشاره میشود.
در بررسی پیشینه وزارتخانه ها در تاریخ ایران، کمترین تعداد وزارتخانهها با تعداد 3 وزارتخانه مربوط به دوره رئیس الوزرایی "میرزا محمد شفیع مازندرانی" در ابتدای دوران قاجار و بیشترین آنها با تعداد 24 وزارتخانه، مربوط به دوران دفاع مقدس و نخست وزیری میرحسین موسوی است. در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، با حذف وزارتخانههای برنامه و بودجه، صنایع سنگین و سپاه پاسداران، تعداد وزارتخانهها به 21 کاهش یافت. در زمان ریاست جمهوری خاتمی نیز با ادغام دو وزارتخانه جهاد سازندگی و کشاورزی و تشکیل وزارتخانه جهاد کشاورزی، شمار وزارتخانهها به 20 رسید. ولی با تاسیس وزارتخانهای به نام رفاه و تامین اجتماعی در تاریخ بیست و پنجم تیر ماه 1383 - یعنی درست در آخرین سال برنامه پنجساله سوم کشور و سال آخر مسئولیت خاتمی- تعداد وزارتخانهها به 21 رسید.
موضوع ادغام وزارتخانهها، از دی ماه 1389 و در پی تصمیم نمایندگان مجلس هشتم در قالب ماده 53 برنامه پنجم توسعه، دوباره مطرح شد. این ماده بیان می کند که: «دولت مکلف است یک یا چند وزارتخانه را بهنحوی در وزارتخانههای دیگر ادغام نماید که تا پایان سال دوم برنامه، تعداد وزارتخانهها از 21 وزارتخانه به 17 وزارتخانه کاهش یابد».
از نظر حقوقي، ادغام دو شخصيت حقوقي به دو صورت انجام می گيرد: نخست، انحلال هر دو شخصيت و ايجاد يک شخصيت جديد و دوم، انحلال يک شخصيت حقوقي و انضمام آن به شخصيت جديد. هر کدام که صورت بگیرد و وظایف به وزارتخانه جدید یا ديگري سپرده شود، ديگر اين وزارتخانه، وزارتخانه جديدي می باشد که بر اساس اصل ۱۳۳ قانون اساسي، نيازمند تصویب مجلس است[2]. ماده 53 برنامه پنجم توسعه نیز بر این نکته اشاره می کند و می گوید که: وظایف و اختیارات وزارتخانههای جدید با پیشنهاد دولت به تصویب مجلس شورای اسلامی میرسد.
در راستای طرح ادغام وزارتخانه ها، پس از استیضاح وزیر راه و ترابری سابق –بهبهانی- از سوی مجلس در تاریخ 12 بهمن 1389، نیکزاد – وزیر مسکن و شهرسازی سابق- سرپرستی وزارت راه و ترابری را بر عهده گرفت. با توجه به پیشنهاد ادغام سه وزارتخانه "راه و ترابری"، "مسکن و شهرسازی" و "ارتباطات و فناوری اطلاعات" و تشکیل وزارتخانه "امور زیربنایی"، با مخالفت شورای نگهبان متوقف ماند. در ادامه، در تاریخ پنجم تیرماه 1390 با تصویب مجلس مبنی بر ادغام وزارت "راه و ترابری" و "مسکن و شهرسازی" و ایجاد "وزارت راه و شهرسازی"، نیکزاد با رای اعتماد نمایندگان مجلس، وزیر راه و شهرسازی شد و وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات به قوت خود باقی ماند. سپس، سه وزارتخانهی تعاون، کار و امور اجتماعی و رفاه و تامین اجتماعی، ادغام شدند و وزارتخانه جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوچود آمد. بعد از آن، دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی، ادغام و وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل گردید.
طی چند هفته اخیر، یکی از مباحثی که دوباره توجه و پیگیری افکار عموم مردم و همچنین توان و ظرفیت بسیاری از نخبگان کشور را به خود معطوف کرده است، ادامه سناریوی ادغام وزارتخانهها است و با تصمیم تازه دولت مبنی بر ادغام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در وزارت تازه تاسیس راه و شهرسازی، بار دیگر پرونده ادغام وزارتخانهها به جریان افتاده است. بنابراین لازم است که نکاتی در مورد ادغام ها مورد توجه قرار گیرد:
و در آخر، رويايي داريم به تقدس نام زيباي ايران؛ از كرانههاي خليج هميشه فارس تا سرحدات ارس و اترك. تحقق اين رويا آسان نيست؛ اما دست يافتني است. توسعه و رفاه، كوچكترين وظيفه خدمت گزاران كشور، در قبال نگاه هميشه مهربان مردم است. لبخند پروردگار، در پس اين نگاه می باشد. اين ايمان ماست.
منبع: نافع
دیدگاه شما